2015-02-16, 01:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud är urkvarken
Gå och lägg dig nu, du har varit uppe för länge hör jag.
Citera
2015-02-16, 01:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad säger du själv då? I sakfrågan som handlar om Gud och huruvida du är Gud eller en del av Gud eller inte en del av Gud eller en atomhög kallad människa bestående av ett otal kvarkar som kvarkat till sig till att bli du. En människa.

Japp, så nu kan du kanske bli aningen mer realistisk (istället för din pseudo-vetenskap) och närma dig den essentiella logisk-rationella fråga: Kunskaps-gapet omkring oorganisk kemis relation till organisk kemi.

Men du kanske vet lika lite om det som om fysik.
Citera
2015-02-16, 01:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu ljugar du för att slingra dig undan din inkompetens. Vad du skrev var tydligt och inga efterrationaliseringer hjälpar.
Jag vet min kompetens så det behöver du inte bekymra dig om.
Skulle jag ha fel så kan jag ändra mig utan större problem.
Slingrar sig gör endast den som ljuger och som är rädd.
Jag har inget att vara rädd för eller ljuga om.
Som sagt var. Jag vet min egen kompetens och anser inte människor vara kompetenta eller inkompetenta.
Den enda som är kompetent är Gud. Resten av oss är (inkompetenta=ovetande) och sökande efter livets urkvark.
Citera
2015-02-16, 01:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tävlar du mot mig? jag är inte ute efter att vinna i ett atomslag eller något annat krig( intellektuell krigsföring och så vidare)
Ununseptium är extremt instabilt och existerar endast i ca 80 millisekunder och befinner sig i familjen flor, brom och klor.

Men nu var det DITT trams om god-of-gaps skapande vi började med.

Citat:
Vi pratar om Gud och liv samt energi och vad som är liv eller inte.

Precis. Och det var din egen pseudo-vetenskap du försöka att argumentera med hjälp av.
Citera
2015-02-16, 01:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är urkvarken

Förtydligande och belägg, tack.
Citera
2015-02-16, 01:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet min egen kompetens

Uppenbarligen inte. I så fall skulle du ha insett dina begränsninger och inte ha börjat med fåniga pseudo-vetenskapliga "argument".

Citat:
och anser inte människor vara kompetenta eller inkompetenta.

Vilket nonsens; självklart finns det kompetens.

Citat:
Den enda som är kompetent är Gud. Resten av oss är (inkompetenta=ovetande) och sökande efter livets urkvark.

Belägg, tack.
Citera
2015-02-16, 09:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Tävlar du mot mig? jag är inte ute efter att vinna i ett atomslag eller något annat krig( intellektuell krigsföring och så vidare)

Jaha? Kan du inte bara erkänna att du hade fel när du påstod att människor inte kan skapa atomer?

Citat:
Ununseptium är extremt instabilt och existerar endast i ca 80 millisekunder och befinner sig i familjen flor, brom och klor.

I samma familj. Halogener. Vad nu det har med saken att göra. Räknas det inte då eller?

Vi kan även skapa atomer med mycket längre halveringstid än ununseptium, vad nu det har med saken att göra.

Citat:
Vi pratar om Gud och liv samt energi och vad som är liv eller inte. Gud eller inte Gud med mera.

Ja, påståendet var att atomer lever. En del teister ser skapandet av liv som en gudomlig egenskap och då är vi gudar.
Citera
2015-02-16, 12:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jaha? Kan du inte bara erkänna att du hade fel när du påstod att människor inte kan skapa atomer?

I samma familj. Halogener. Vad nu det har med saken att göra. Räknas det inte då eller?

Vi kan även skapa atomer med mycket längre halveringstid än ununseptium, vad nu det har med saken att göra.

Ja, påståendet var att atomer lever. En del teister ser skapandet av liv som en gudomlig egenskap och då är vi gudar.

Allt är liv. Från minsta kvark till atom/atomer. Finns ingen död materia eller ens något "ingenting".
Allt ÄR så att säga och som jag förstått det hela vad gäller GUD så är det GUD som ÄR allt.

Du kan inte skapa en atom ur "ingenting" så att säga. Allt finns redan. Du kan förändra det som finns, JA!
Citera
2015-02-16, 12:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Allt är liv. Från minsta kvark till atom/atomer. Finns ingen död materia eller ens något "ingenting".
Allt ÄR så att säga och som jag förstått det hela vad gäller GUD så är det GUD som ÄR allt.

Du kan inte skapa en atom ur "ingenting" så att säga. Allt finns redan. Du kan förändra det som finns, JA!

Idag var jag riktigt sugen på äpplemuffins.
Så jag har gått och tittat flera gånger i ugnen om de är klara.
Men det finns inga där. Konstigt. Jag som inte satt in någon plåt heller.
De borde ju finnas där därför.
De borde ju uppstå från ingenstans.
Eller?
Citera
2015-02-16, 12:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Så du hade fel när du påstod att vi inte kan skapa atomer.

Dessutom är det förhållandevis enkelt att skapa materia ur icke-materia om man har rätt verktyg. Steget till atomer därifrån är visserligen långt, men trots det har vi lyckats. Är vi människor de nya skapargudarna?

Sen talade vi inte om creatio ex nihilo som du plötsligt försöker ändra ämnet till, utan just atomer och elementarpartiklar.
Citera
2015-02-16, 13:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Så du hade fel när du påstod att vi inte kan skapa atomer.

Dessutom är det förhållandevis enkelt att skapa materia ur icke-materia om man har rätt verktyg. Steget till atomer därifrån är visserligen långt, men trots det har vi lyckats. Är vi människor de nya skapargudarna?

Sen talade vi inte om creatio ex nihilo som du plötsligt försöker ändra ämnet till, utan just atomer och elementarpartiklar.
Nej jag har inte fel om påståendet.
Allt finns redan men vi kan förändra egenskaperna i det som finns för att skapa något nytt ur det som finns. Till exempel såga ner ett träd och göra ett bord av det eller bränna upp det och återigen skapa ett nytt ämne utav det ursprungliga ämnet vi ser och det vi inte ser. Trädet är inte endast ett träd så att säga.
Gud har antagligen koll på allt detta som vi människor leker med.
Citera
2015-02-16, 13:17
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Nej jag har inte fel om påståendet.

Det sa du ju precis, har du redan ändrat dig igen?

Citat:
Allt finns redan men vi kan förändra egenskaperna i det som finns för att skapa något nytt ur det som finns. Till exempel såga ner ett träd och göra ett bord av det eller bränna upp det och återigen skapa ett nytt ämne utav det ursprungliga ämnet vi ser och det vi inte ser. Trädet är inte endast ett träd så att säga.

Du kan inte skapa ett nytt träd av det nerbrunna så din analogi är usel. Vi kan skapa materia ur icke-materia. Däremot har vi aldrig sett någon gud som klarar av samma sak...

Citat:
Gud har antagligen koll på allt detta som vi människor leker med.

Jaha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in