Det borde absolut inte vara några problem att få undan 1500kr. Det kommer väl ner till hur mycket du slänger på saker som kan uppfattas som onödiga.
Handla smart när det kommer till mat och lägg en budget för kläder och liknande prylar och div. krogbesök eller vad det är så ordnar det sig.
Min budget ser ut så här, busskort 500, avgift BRF 2000, el internet etc 5000. Fasta utgifter totalt: 3000. Resten vad jag vill...... 14.000 inga problem att klara sig på, kanske inte rysk kaviar varje dag dock.
Att du klarar dig vet du redan, eftersom du har 7000 kr över som bara ska räcka till mat, vilket kanske kostar en tusenlapp för en singel. Sedan bestämmer du själv vad du vill göra för resten av pengarna.
Som ensam klarar man sig galant på en relativt låg lön och har man inte extremt dyra intressen så har man även råd med det mesta. Jag får ut ca 20 000 i månaden och har ett barn vilket kostar ett par tusenlappar men jag känner inget behov av att tjäna mer än vad jag gör och då har jag ändå MÅNGA intressen.
Själv lever man i en mellanstor stad, på cirka 8000 kr i utgifter, exklusivt bil, men är en "lyxvara" och kan lätt tas bort och mitt liv skulle fungera ändå. Har även en vän som tjänar runt det, och lyckas spara en hel del.
Nyckeln i att överleva med låg inkomst är att skära ner på fasta avgifter, som t.ex hyra. Om möjlighet finns, skaffa bostadsrätt, inte ha starkare internet än nödvändigt ( varför 100/100 om man endast surfar? ), spar på el ( stänga av lampor när man inte är kvar i rummet ), laga mat hemma ( matlådor ), planera inköp ( "är denna artikel nödvändig?" ) och en massa mer.
Min vän som jag tidigare nämnde har en fast utgift på cirka 5500/mån ( exklusivt bil ), resten kan han spara, slösa eller göra vad han finner nödvändigt.
Så ja, 14.000 kr kan man lätt klara sig på, om man nu inte måste ha en skyhög standard, med senaste artiklarna, största boendet o.s.v.
Okej det verkar ju positivt detta. Ni som undrar så har jag aldrig bott själv förut därför har jag INGEN koll på mat och andra kostnader... haft ett lån jag betalat av fram till nu men nu är det lånet avamorterat så då tänkte jag om man behövde spara undan en buffert på 40.000 innan man drar hemmifrån, men då kanske det går bra ändå.
Nu samlar jag modet o skaffar eget med en 14.000 kr inkomst =)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!