2015-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadihuve
Tja...

Jag jobbar och får ut 14 efter skatt ca. Jag undrar om
nån annan har erfarenhet av låg lön men att ha egen
lägenhet? Jag vill ha lägenhet med max 5500 i hyra.
När mina andra räkningar som bil, bensin, mobil och
internet är betalt har jag 6900 kr kvar. Jag bor hemma
idag och har egentligen inga egna möbler o de kostar
ju ganska mycket pengar. Vad tycker ni, borde jag klara
Mig? vill även kunna spara undan säg 1500 i mån också?

Hoppas denna tråd kom i rätt forum.
Nej du kommer att dö en sakta död
Citera
2015-02-15, 18:32
Medlem
Vart du bor och jobbar spelar en viss roll här, men också hur pass hög levnadsstandard du har tänkt dig. Om det är kallhyra så kan en vinter i norrland bli tuff.

14k är mycket pengar och jag förmodar att man på dom flesta platser i Sverige kan leva gott på det. Att du däremot bara har 7 000kr kvar efter bil,bensin,internet och mobil är en annan femma. Antar att du då amorterar väldigt mycket sett till din lön, alternativt långa transporter till jobbet. Här kanske du kan prata med din bankman och amortera lite lägre, eller välja en lägenhet närmare jobbet om det är möjligt och därmed minska bensinkostnaderna

Hur solidarisk är du i matväg? Stödjer du ett svenskt ekologiskt jordbruk så blir ju maten lite dyrare. Vill man ha bra råvaror till ett bra pris så är det sällan omöjligt att köpa direkt utav den lokala bonden, du kommer få ett kanonpris och bonden kommer få betydligt bättre betalt av dig än av mejeriet eller för slakten.

Jag tror definitivt du kommer klara dig på 14k efter skatt. Jag träffade en gång en kille från dalarna, han bodde i en mindre trea med balkong och var helt självförsörjande på grönsaker. Fanns tydligen många knep för att maximera skörden, tror bl.a. att han odlade potatis på balkongen i bildäck, sedan staplade han på fler, fyllde på med jord och sedan satt han mer potatis och bara fortsatte odla på höjden.

Jag själv har 14k före skatt men anser mig leva ett väldigt rikt liv. Men då har vi förmodligen olika förutsättningar då jag bor i norrlands djupaste skogar i ett hus som jag köpte tillsammans med en mindre lagård och ett litet stall för under 70 00kr. Jobbar hos storbonden i byn, som ligger inom gångavstånd, av honom får jag låna mark för att odla grönsaker. Så i stort sett gratis grönsaker.

Har också lite djur själv på självförsöjnings nivå, tillräckligt för att slakta ut en tjur om året någon gris och ett par får. Det och elräkningen (norrländsk vinter, halvkasst isolerad kåk, majjaodling)

Men du vet väl bäst själv om vilka förutsättningar du har så det är väl bara att börja räkna på en budget, som du redan verkat påbörja. Önskar dig lycka till och reserverar mig för eventuella stavfel eftersom jag är hög.
Citera
2015-02-15, 18:40
Medlem
AlfaQhards avatar
Ja jävlar gör du det , släng undan 1000:- i ett sparkonto och spendera resten. Visst du kan inte äta kött eller skumpa varje dag, men en gång i månaden.
Citera
2015-02-15, 19:02
Beror helt på utgifterna, men 14k ska fungera alla gånger.
Citera
2015-02-15, 19:05
Medlem
Du fixar det om du inte drar på dig massa skitkostnader.
Jag hade inte klarat det som jag lever nu
Citera
2015-02-15, 19:07
Medlem
Ass.Parades avatar
"Jag vill".. Ja, men du måste ju anpassa dina val till din budget. Man behöver inte heller köpa alla möbler på en gång.

Konstig inställning du har, det finns folk som klarar sig på betydligt mindre i månaden.
Citera
2015-02-15, 19:08
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Klarar man sig inte på 14000 i månaden är man (ursäkta men..) fan dum i huvudet. Jag och min sambo har levt på mindre än så/mån i längre perioder (Nä inte soc-bidrag). För tillfället har vi in mellan 20-23k tsm/mån, barn, 2 bilar,mc, andra fordon och egen villa. Prioriteringar kallas det. Vars fan är världen påväg.
Jag tänker lite samma sak. Ibland skäms man för hur dumt andra människor resonerar men vi får hoppas att han tar till sig av alla inlägg i denna tråd
Citera
2015-02-15, 19:12
Bannlyst
Mitt råd är att du öppnar en thaimassage o suger av gamla kommunalgubbar för 1500 timmen.
Citera
2015-02-15, 19:15
Medlem
jag lever på 3-4k månaden utan problem. och du har 6k kvar...
Citera
2015-02-15, 19:16
Medlem
dentrognes avatar
Klarar en student sig på 9k i månaden så klarar du dig nog på 14.
Citera
2015-02-15, 19:23
Bannlyst
Citat:
Tja...

somliga har det bra..
Citera
2015-02-15, 19:27
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Tja...

Jag får ut 13 efter skatt och klarar mig okej. Man kan ju inte handla lika mycket på krogen som kompisarna men annars funkar det.

Bor i en etta med 3500 i hyra och ingen bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in