Citat:
Ja, det är en intressant fråga, för att ens komma hit krävs ca 100 000kr. Vi har inte heller samma sorts våldsamma "gatuupploppsartade" grejjer som övergår i sporadiskt våld här. Misstänker att ett stabilt samhälle inverkar också, mer tid att i lugn och ro planera saker.
Citat:
Men om dessa 2 dåd hör ihop lär det väl komma fram fort för jag tyckte de prata om att de ville göra noggranna platsundersökningar, och det innebär väl att de finner kulor som de kan jämföra. Sen var det väl nån som tog upp att det är skumt att 2 grova dåd och båda med tungt vapen så tätt inpå skulle vara separata.
Ja min gissning är att så fort vi börjar få några som helst uppgifter om den/de som utförde det så kommer det bekräftas att de hängde ihop.
Citat:
Ja borde inte vara några problem att spåra hans rörelser, han behöver inte heller prata telefonen för att den ska kunna spåras. Har han en smartphone med wifi påslaget så kan hans rörelser även spåras genom de wlan-nät som sparar loggar.
Citat:
Ja min tanke också. Hon förstår att det är en politisk handling:
"Ett politiskt attentat och därmed en terrorhandling."
Och med tanke på allt snack om "hat" den senaste tiden säger hon:
"Det fyller oss med vrede och avsky."
Nu tror jag förvisso att hon menar vrede och avsky och inte hat, men med medias förfärliga språkbruk idag så är skillnaden mellan orden vrede/avsky/hat närmast obefintlig. Med rätt politiska motivering så kan vad som helst betyda hat.