2015-02-14, 16:53
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superisak
När det skrevs så var ju negrer, och negerkung, nåt ovanligt och exotiskt. Nu hade väl ungarna trott pippis pappa bor i förorten, kör bmw och rånar ungar på deras iphone..

I de länder där negrer aldrig varit något exotiskt, som Brasilien, är Pippis pappa istället kannibalkung. Man kan ju fråga sig varför han inte blir det här också, nu när negrer är vardagsmat i varje svensk håla. Är man rädda för att stöta sig med kannibalerna, eller vad är det frågan om?
Citera
2015-02-14, 16:59
Medlem
Jaa, vad skall man väl tycka!!!??? jag har inte svårt att anpassa mig och vill mer än någon annan att alla skall "vara med i leken"-men allvarligt talat, skall alla historieböcker skrivas om också eller?
Jamenar, man får väl liksom ta det från nu och framåt, det går väl inte att ta tillbaka allt dumt som sagts eller gjorts genom tiderna.
Snart får väl inte kuk heta kuk heller....
Citera
2015-02-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
I de länder där negrer aldrig varit något exotiskt, som Brasilien, är Pippis pappa istället kannibalkung. Man kan ju fråga sig varför han inte blir det här också, nu när negrer är vardagsmat i varje svensk håla. Är man rädda för att stöta sig med kannibalerna, eller vad är det frågan om?

Han kanske blir kung på nån ishavsö och herre över pingvinfolket?
Citera
2015-02-14, 17:11
Medlem
Finskpinnes avatar
För alla som oroar sig över att Astrid vänder sig i graven över att ett helgerån har begåtts så kan ni läsa denna artikel http://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung

Citat:
Intervju i Expressen
I en artikel från tidningen Expressen år 1970 förklarar Astrid Lindgren själv hur hon resonerat då hon får frågan: ”Om du idag skulle skriva om Pippi Långstrump, skulle det då bli annorlunda?”

Såhär svarade Astrid Lindgren:

”Ja, jag skulle ha tagit bort en massa idiotier. (...) Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung...”

Inte rasist
Samtidigt avfärdade hon bestämt att hon själv eller Pippi Långstrump skulle vara rasistiska ur någon bemärkelse.

”Men det var ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna de svarta så att om vi kommer till söderhavet så blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.Vad de än kan säga om mig personligen, om de tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade inte Pippi heller.”

Pappan hade blivit sjökapten
Astrid Lindgren avslutade resonemanget med att konstatera att tiderna hade förändats sedan böckerna började ges ut i mitten av 40-talet.

”Men tiderna har ändrats och idag hade jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.”

Och nu ändrade man inte ens på hans sysselsättning utan bara hans titel.
Man får också ha i åtanke att utan språkliga uppdateringar av Astrids verk finns risken att texterna till slut anses vara så pass förlegade och mossiga att de blir svårtillgängliga för nya generationer barn och därmed förlorar sin dragningskraft hos dem.
Citera
2015-02-14, 17:31
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
För alla som oroar sig över att Astrid vänder sig i graven över att ett helgerån har begåtts så kan ni läsa denna artikel http://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung
Citat:
”Ja, jag skulle ha tagit bort en massa idiotier. (...) Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung...”

Märk väl att Astrid inte tar avstånd från orden neger och negerkung. De är fortfarande neutrala för henne. Det ser man när hon säger "och genast blir till negerkung...". Alltså att han genast blir negerkung, och inte blir negerkung efter ett demokratiskt val eller särskilt insats av honom.

Det hon alltså ångrar är att Pippis pappa hamnar högst i hierarkin bara för att han är vit. Således borde det med de glasögonen vara lika illa att han blir "söderhavskung" av samma anledning.
Citera
2015-02-14, 17:34
Medlem
Andykaufmans avatar
Finns ju många klassiker som har anpassats till det moderna samhället (Törnrosa eller rödluvan tex), men ingen jävel höjer ett ögonbryn för det.
Citera
2015-02-14, 17:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Bara för att man tar bort ordet "neger" försvinner inte rasisten som finns i oss alla. Det heter "lika barn leka bäst" och att byta ut ord kan snarare leda till självbedrägeri.

Har sagt det i andra trådar men tar det här också: Kan tycka att PKismen har drag av överklasseri: "Men usch och fy lille Totte, så säger man inte!" (I varje fall inte i fel sällskap, och dessutom behöver man inte ha med dom att göra, vi håller oss på vår kant och kliar varandra på ryggen.)
Citera
2015-02-14, 19:00
Medlem
FlamingBacons avatar
Woosh, ned i minneshålet.
Citera
2015-02-14, 20:10
Medlem
Undrar om Lisbeth Salander nånsin sa Ordet.
Citera
2015-02-14, 20:47
Medlem
tzjs avatar
Frågan är vilka ord som kommer censureras om 30 år?

Tänk om ordet "jag" anses värre än ordet "neger" t ex? Ganska mycket som försvinner då.
Nu lär ju inte det hända kanske, men lek med tanken. Det som är ok idag lär inte vara ok om 30 år.
Citera
2015-02-14, 22:45
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Jaa, vad skall man väl tycka!!!??? jag har inte svårt att anpassa mig och vill mer än någon annan att alla skall "vara med i leken"-men allvarligt talat, skall alla historieböcker skrivas om också eller?
Jamenar, man får väl liksom ta det från nu och framåt, det går väl inte att ta tillbaka allt dumt som sagts eller gjorts genom tiderna.
Snart får väl inte kuk heta kuk heller....

Vet inte vilka barnböcker du läste som liten, men jag kan inte komma ihåg att kuk hette kuk i barnböcker ...

Är helt emot allt fjant om pepparkaksgubbar och nidbilder hit och dit, men här fattat jag ändå beslutet. Orginalböckerns kommer alltid att finnas i bokhyllorna från våran generation och tidigare, men barnen idag kan mycke väl slippa läsa "negerkung". Speciellt om det finns mörka barn i klassen.
Citera
2015-02-14, 22:59
Medlem
NeAh-Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Bibeln ändras inte, den kommer i nya översättningar.
Märk väl citationstecknet. Att bibeln genomgått en förändring de senaste 1950 åren är självklart, och även vid nya översättningar sker det små ändringar. Finns ju de kristna som anser att översättningen från år XXXX är den sanna, då budskap X blev förvanskat i översättning Y. Förstår vad du menar, men ville förklara användningen av citationstecken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in