2015-02-13, 21:58
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Vilken kategori av yrkeschafförer backar bäst egentligen generellt sett??
Jag rankar ju timmerförarna som lite elit i det sammanhanget, sedan får man ju ge en eloge till dom som kör distribution med släp till ex matbutiker, 90gradersböjar in genom grindar och sedan in till brygga eller dörr, fjärrbilsnissarna hamnar tyvärr rätt långt ner på listan då det är mest glida in på gården och svepa upp sidodörrarna och lossa spännband, vad anser ni??

Det beror helt på. Vi timmerbilsförare backar generellt inte så värst mycket, inte enligt mig själv i alla fall. Det vi dock får uppleva är ofta undermåliga, isiga och jävliga vägar, samt små vändplan, så vi får knyta med jämna mellanrum, för att komma runt - men sällan backning.

När vi väl lossar, så är det ( för mig och där jag är ) endast rakt fram, stanna, och så blir vi lossade.

Förstår att timmerbilförarna ses som "elit", men det är för att de kör framåt på vägar där ingen annan vill befinna sig ibland. Såhär års speciellt, halt, småvägar, slingrigt, uppförsbackar m.m. Det gäller att hålla sig kall och ha rutin för att ta sig framåt.

Personligen tror jag att de som backar på terminaler, speciellt stora med konstant strömmar av lastbilar, truckar o.s.v, är de som ligger högst upp.
Citera
2015-02-13, 22:10
Medlem
Citat:
Får man sticka emellan med en fråga som jag alltid klurat på??

Vilken kategori av yrkeschafförer backar bäst egentligen generellt sett??
Jag rankar ju timmerförarna som lite elit i det sammanhanget, sedan får man ju ge en eloge till dom som kör distribution med släp till ex matbutiker, 90gradersböjar in genom grindar och sedan in till brygga eller dörr, fjärrbilsnissarna hamnar tyvärr rätt långt ner på listan då det är mest glida in på gården och svepa upp sidodörrarna och lossa spännband, vad anser ni??

Håller med dig där.

Har kört trailer med kärra ett tag och det jävligaste ställe jag var till, var en port jag skulle backa till kärran på, där avståndet mellan port och väggen framför var 20m. Fick jävlas en kvart innan jag lyckades peta in fanskapet.
Citera
2015-02-14, 00:37
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Timmerbilar behöver väl sällan backa. Och deras släp är ju bra mycket smidigare än ett 25,5 m ekipage. Kör man distribution med bil + släp i stockholm tex så är man nog ganska duktig på att backa kan jag tänka mig...

Är lite sugen på att börja köra timmer en dag, trivs på grusvägar men det måste var ett helvete på vintern?
Citera
2015-02-14, 03:57
Medlem
Jankeys avatar
Hörde från en bekant som berättade för mig att alla lastbilschaufförer och taxigubbar har någon gemensam radiokanal med polisen i sina fordon, där ni får signalement att hålla utkik efter samt reg. nmr, stämmer detta?
Citera
2015-02-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jankey
Hörde från en bekant som berättade för mig att alla lastbilschaufförer och taxigubbar har någon gemensam radiokanal med polisen i sina fordon, där ni får signalement att hålla utkik efter samt reg. nmr, stämmer detta?
Inte för mej iaf..
Citera
2015-02-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jankey

På den tiden jag körde taxi för några år sedan, brukade Polisen ringa bolaget och efterlysa försvunna barn och äldre människor. Detta eftersom taxibilarna snurrade lite varstans vilket hjälpte polisen bra. Jag fann en äldre dam som gick naken i vintern efter en landsväg - hon skulle till badstranden.
Citera
2015-02-14, 10:07
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Timmerbilar behöver väl sällan backa. Och deras släp är ju bra mycket smidigare än ett 25,5 m ekipage. Kör man distribution med bil + släp i stockholm tex så är man nog ganska duktig på att backa kan jag tänka mig...

Är lite sugen på att börja köra timmer en dag, trivs på grusvägar men det måste var ett helvete på vintern?

Beror helt på, vissa avlägg är välskötta, sandade och plogade, medan vissa är i princip off road och det skakar, hoppar och du inte vet riktigt vart du vågar sätta däcken.

Vi kör mycket på mindre landsvägar, väldigt sällan motorväg, så det är ofta snävt, lite sämre vägar, kurvigt o.s.v, även när vi är på riktig väg. Men ibland kan vissa landsvägar också vara väldigt fina och välskötta, det går från dag till dag.
Citera
2015-02-14, 10:26
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penguinpower
Även om det finns de som kört bil och släp i 30 år så finns det fortfarande högerbackningar som alla måste gå ut och kolla minst fem gånger för att inte köra på något pga att det inte alltid går att se eller veta exakt var man har släpet.
Varför spela allan?

Sen behöver man ju inte alls ratta som en dåre om man kör ett tvåaxlat släp, parerar man bara innan det börjar sticka så kan man hantera det med små rattutslag även det.

Neatless förövrigt backkamera finns ju till släp, men det är nog väldigt ovanligt tyvärr, hade underlättat mycket.
Underlättar ju både för nybörjaren och "proffset", man får inte bättre syn bara för att man har kört lastbil i 30 år, snarare sämre...

Tar vi det lilla lugna, jag spelar inte allan.
Ibland går jag ut och kikar och rekommenderar att folk hoppar ut och kikar istället för att lita sig på en backkamera, precis som jag tycker att folk ska använda kartor istället för GPS.
Citera
2015-02-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Håller med dig där.

Har kört trailer med kärra ett tag och det jävligaste ställe jag var till, var en port jag skulle backa till kärran på, där avståndet mellan port och väggen framför var 20m. Fick jävlas en kvart innan jag lyckades peta in fanskapet.
haha, kärror e inte o leka med, jag hade en 3-axlig sak när jag körde växelflak i Norge, ett par cm på varje sida som hjulparen skulle in emellan, men det gick det med, trots avsaknad av backljus; ) vissa depåer var svartare än sot nattetid!!
Citera
2015-02-14, 10:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:
haha, kärror e inte o leka med, jag hade en 3-axlig sak när jag körde växelflak i Norge, ett par cm på varje sida som hjulparen skulle in emellan, men det gick det med, trots avsaknad av backljus; ) vissa depåer var svartare än sot nattetid!!

Det gick lättare när du fick containers som passade...

Hahaha, kommer du ihåg han estländaren som jobbade för samen och slet med att backa in -med- ljus på sitt släp nattetid?
-"How can you see where you go? There are no lights on the hanger?"
-"I use the force."
-"You use the force, you use the force...."
Citera
2015-02-14, 12:59
Medlem
Hörde att reglerna har ändrats nyligen om tömning av digitalt kort och skrivare. Kortet ska tömmas var 28:e dag senast, och skrivaren senast var 90:e dag. Hittar inget som bekräftar detta.

Förr var det var tredje vecka på kort och var 6:e vecka på skrivaren.'
Citera
2015-02-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det gick lättare när du fick containers som passade...

Hahaha, kommer du ihåg han estländaren som jobbade för samen och slet med att backa in -med- ljus på sitt släp nattetid?
-"How can you see where you go? There are no lights on the hanger?"
-"I use the force."
-"You use the force, you use the force...."

Hahaha f*n vad arg jag var då, mjoo hur lång tid tog det?? Han slet när vi kom in, och hade nog inte kommit nån vart när vi lämnade.

Sen minns man ju stjärnan som skulle leka elektriker med, han hade nåt enkelt fel med positionsljuset och det slutade med att han släckte ned hela ekipaget, den mannen fick väl inte lov att byta torkarblad sedan ens??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in