Citat:
Ursprungligen postat av
Chuck-Finley
Vilken kategori av yrkeschafförer backar bäst egentligen generellt sett??
Jag rankar ju timmerförarna som lite elit i det sammanhanget, sedan får man ju ge en eloge till dom som kör distribution med släp till ex matbutiker, 90gradersböjar in genom grindar och sedan in till brygga eller dörr, fjärrbilsnissarna hamnar tyvärr rätt långt ner på listan då det är mest glida in på gården och svepa upp sidodörrarna och lossa spännband, vad anser ni??
Det beror helt på. Vi timmerbilsförare backar generellt inte så värst mycket, inte enligt mig själv i alla fall. Det vi dock får uppleva är ofta undermåliga, isiga och jävliga vägar, samt små vändplan, så vi får knyta med jämna mellanrum, för att komma runt - men sällan backning.
När vi väl lossar, så är det ( för mig och där jag är ) endast rakt fram, stanna, och så blir vi lossade.
Förstår att timmerbilförarna ses som "elit", men det är för att de kör framåt på vägar där ingen annan vill befinna sig ibland. Såhär års speciellt, halt, småvägar, slingrigt, uppförsbackar m.m. Det gäller att hålla sig kall och ha rutin för att ta sig framåt.
Personligen tror jag att de som backar på terminaler, speciellt stora med konstant strömmar av lastbilar, truckar o.s.v, är de som ligger högst upp.