2015-02-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Backningen är det som tar mest tid. Håll bara ut mer än du är van vid. Och tänk på att vissa vägar/korsningar/rondeller är trånga och så - oundvikligt att inte få upp sista hjulet ibland på trottoaren/refug.

Jag tog allt med ett två axlat släp - svårt som fan var det att backa innan man lärde sig. Körde 4 axlat sen hos min första arbetsgivare och det var en jävla skillnad. Det är lättare att backa med flera hjul som bekant. Framkomligheten är dock värre.

45 min låter lite lite, ska man göra hålla på med säk kontroll och sånt springer tiden iväg.
Är det lika jävligt att backa med två axlat släp som att backa med citytrailer med enkelaxlad dragstång?

Vi hade nämligen en sådan och man såg ingeting i speglarna när man backade. Lätt gjort att man vrider för mycket o så sticker släpet iväg.

Nu har vi också fått ett fyra axlat släp och det är mycket enklare ska jag säga!
Citera
2015-02-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Är det lika jävligt att backa med två axlat släp som att backa med citytrailer med enkelaxlad dragstång?

Vi hade nämligen en sådan och man såg ingeting i speglarna när man backade. Lätt gjort att man vrider för mycket o så sticker släpet iväg.

Nu har vi också fått ett fyra axlat släp och det är mycket enklare ska jag säga!

Jag tycker att det man är mest van vid är det som är enklast att backa med, men det verkar bara vara jag som tycker så...
Citera
2015-02-10, 19:11
Medlem
Neatlesss avatar
En dum fråga: Jag är ju van med backkamera på min distributionslastbil. Är det norm med kamera på släp? Existerar det inte överhuvudtaget?
Citera
2015-02-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
En dum fråga: Jag är ju van med backkamera på min distributionslastbil. Är det norm med kamera på släp? Existerar det inte överhuvudtaget?
Har aldrig stött på backkamera på något släp eller lastbil här uppe i norr. Därmed inte sagt att det inte existerar.

Skulle gissa på att det inte är särskilt vanligt.
Citera
2015-02-10, 19:18
Medlem
Citat:

boggisläp är lättare tycker jag. de är mycket trögare = mer kontroll på grejorna. 2 axliga småsläp bara slingrar o har sig.
Citera
2015-02-11, 17:35
Medlem
Citat:

Det finns backkamera på några utav ICA släpen som går åt Sandberg Jonsson
Citera
2015-02-13, 19:28
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
En dum fråga: Jag är ju van med backkamera på min distributionslastbil. Är det norm med kamera på släp?

Nej. Vad ska du med detta till?

Citat:

Släp med två axlar sticker iväg kvickt som fan, man får ratta som en dåre.
Citera
2015-02-13, 19:44
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Nej. Vad ska du med detta till?.

Menar du att en kamera inte skulle underlätta någonting? Det ser jag som märkligt. Bedöma avståndet till rampen och se så att inte någon är omedelbart bakom släpet när man backar skulle jag använda den till, för att besvara din fråga.
Citera
2015-02-13, 20:39
Medlem
Citat:
Nej. Vad ska du med detta till?

Även om det finns de som kört bil och släp i 30 år så finns det fortfarande högerbackningar som alla måste gå ut och kolla minst fem gånger för att inte köra på något pga att det inte alltid går att se eller veta exakt var man har släpet.
Varför spela allan?

Sen behöver man ju inte alls ratta som en dåre om man kör ett tvåaxlat släp, parerar man bara innan det börjar sticka så kan man hantera det med små rattutslag även det.

Neatless förövrigt backkamera finns ju till släp, men det är nog väldigt ovanligt tyvärr, hade underlättat mycket.
Underlättar ju både för nybörjaren och "proffset", man får inte bättre syn bara för att man har kört lastbil i 30 år, snarare sämre...
Citera
2015-02-13, 20:44
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Menar du att en kamera inte skulle underlätta någonting? Det ser jag som märkligt. Bedöma avståndet till rampen och se så att inte någon är omedelbart bakom släpet när man backar skulle jag använda den till, för att besvara din fråga.

Kamera är bra, men den har också sina brister, som att den inte ser allt, blir skitig eller går sönder - att förlita sig helt på teknologi och elektronik är inte det bästa.

För övrigt, se det inte som en norm med backkamera, har själv bara upplevt det på en (1) bil genom diverse olika företag och har inte hört så mycket om det, så jag antar att det är något få har.

Själv kör man timmerbil, och där har vi inget sådant.
Citera
2015-02-13, 21:39
Medlem
Citat:

Mmmm där jag tog CE hade vi ett äckel släp med två axlar....medans YA körde med 4 axlars.

Svårt - absolut för någon som aldrig backat. När man kopplade vad som skulle hända där bak innan det hände och hade koll på första axeln...

Enligt mig fick de på YA det lite väl lätt. Någon krake körde upp med trailer. Kanske skulle han bara köra trailer sen vad vet jag. Jaja och nog för att 4 axlat är avårt nog för någon som är ny - men dock skillnaden mellan det och två axlar är påtaglig.
Citera
2015-02-13, 21:49
Medlem
Får man sticka emellan med en fråga som jag alltid klurat på??

Vilken kategori av yrkeschafförer backar bäst egentligen generellt sett??
Jag rankar ju timmerförarna som lite elit i det sammanhanget, sedan får man ju ge en eloge till dom som kör distribution med släp till ex matbutiker, 90gradersböjar in genom grindar och sedan in till brygga eller dörr, fjärrbilsnissarna hamnar tyvärr rätt långt ner på listan då det är mest glida in på gården och svepa upp sidodörrarna och lossa spännband, vad anser ni??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in