2015-02-13, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
Detta handlar ju bara om att Schibstedt /Aftonbladet tappar trafik till media "utan ansvarig utgivare", som tex flashback. De mest indignerade artiklarna handlar om att flashback tjänar pengar. Det är där skon klämmer och detta är enbart lobbyism.

Målet är att påverka lagstiftaren i "rätt" riktning, dvs inskränka möjligheterna för fulmedia (som flashback) att verka fritt. Det skulle innebära ett rejält katching! i Jan Helins kassakista. Tyvärr sammanfaller det ju med politikernas önskan att kontrollera media, så vi kommer får se ett lagförslag om detta inom kort. "Om du lovar att bara skriva det jag vill, så lovar jag lagstiftning som garanterar dina intäkter" / "Kliar du min rygg så kliar jag din".

Jag gissar på ett lagförslag om krav på "Ansvarig Utgivare" eller liknade. Det är enklaste vägen att täppa till pöbelns sista andningshål. Men vi får väl se hur det blir.

Det är i alla fall länge sedan Aftonbladet slutade "granska makten". Journalister är sedan många år reducerade till maktens villiga kreatur, även om många av dem inte begripit det själva. Jan Helin går till historien som den som slutligen dödade den fria pressen. Fast inte i den historiebeskrivning som kommer läras ut enligt den statligt kontrollerade läroplanen såklart. Sorgligt alltihop.

Bara att flytta servern till Ryssland.

Sedan ar det mojligt for regeringen att forsoka fa internetleverantorer att blocka FB i framtiden som t.ex. man gor i UK med PirateBay.

Mitt eget lilla tips ar att FB skulle blocka Goggle indexation.

Om man har intresse av ett visst amne kan man soka direkt pa FB, infon behover knappast visas pa Google och andra sokmotorer.
Citera
2015-02-13, 20:23
Bannlyst
Ingen pa FB kan tycka det ar okej att barnen av en person som blivit mordad skall lasa massa subjektiva uppfattningar om BO om 10 ar.

Attt Mona Sahlin ar ett krak, ar en sak, det ar common knowledge. Men det ar en annan diskussion.
Citera
2015-02-13, 20:28
Medlem
Skattesmitarns avatar
Med tanke på hur mycket förolämpningar, hot och bajs i brevlådan från FB användare Jan Helin får stå ut med, får man ju ändå säga att AB går fram med silkesvantar. De har ju kunnat göra hela databasen publik om de velat.

Sedan är ju delar av FB lite något av en freakshow, men det är ju ändå en del av charmen - man får ta det för vad det är.
Citera
2015-02-13, 20:32
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Ingen pa FB kan tycka det ar okej att barnen av en person som blivit mordad skall lasa massa subjektiva uppfattningar om BO om 10 ar.

Attt Mona Sahlin ar ett krak, ar en sak, det ar common knowledge. Men det ar en annan diskussion.

Allvarliga kränkningar försöker moderatorer stävja hela tiden men det är svårt utan användarnas hjälp. Se till att rapportera inlägg du tycker är över gränsen så ska du se att moderatorerna tar hand om det.
Citera
2015-02-13, 20:33
Medlem
Ableachs avatar
Varför erkänner de som konfronteras? Det är ett besynnerligt beteende.
Citera
2015-02-13, 20:40
Medlem
Jag, som hatar allt rasse-snack och dylikt på FB, tycker faktiskt att detta är väldigt olustigt. Jag har själv haft flera användare här och med vissa av dem har jag skrivit en del personliga grejer när jag verkligen behövt hjälp med relationsproblem och så vidare.

Jag tror inte jag kan kopplas till min andra användare som har skrivit det, men det känns ändå väldigt olustigt att det vilar på AB:s godtycke om dessa uppgifter har tillräckligt högt nyhetsvärde för att motivera en uthängning.

Även om AB säger att de endast granskar hatet och hänger ut hatare med förtroendeuppdrag och dyl., så är det ändå en väldigt obehaglig utveckling när en privat aktör går in och leker åsiktspolis.

Personligen kommer jag aldrig att våga söka hjälp här eller någon annanstans anonymt på internet. Jag kan liksom inte ta det på enkom på AB:s ord att man aldrig kommer bli uthängd för sånt, tänk om man en dag skulle råka bli en semioffentlig person dessutom?

Nä, jag gillar inte detta.
Citera
2015-02-13, 20:42
Medlem
gubbjavlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men snälla du fattar du inte att AB tjänar storkovan på FB en stor del av AB's trafik kommer ju härifrån. Alla ni som sitter och tokhatar AB men samtidigt glufsar i er varenda liten artikel för att sedan spy ut era åsikter om det skrivna här på FB.
Det tror jag inte ett dugg på. Tvärtom tror jag AB tappar trafik till FB. Det enda som i längden räknas är hur mycket tid du kan få någon att tillbringa på din domän. Därför plockas nu t.ex. "Lajkat" in under Aftonbladet.se. Den sortens "viralsiter" är dock döende. FB hotar ABs affär och Helins bonus. Där klämmer skon. Vad skulle det annars vara?

Det var inte så länge sedan AB rekryterade t.ex. sin krönikör / arabiska alibi Ehsnan Fadkar. Känd för att öppet hata på kvinnor, judar och whatnot. (Han har stängt sin blog men googla gärna "jude jävlar" och hans namn, så finns allt att hitta). Helins egna anställda står för minst lika illa näthat som de han nu hänger ut. Hyckleri-hycklera, som vanligt. Egentligen inget nytt eller intressant, utan samma gamla Helinska dubbelmoral som alltid. Mer spännande isf hur det känns för antisemiten Fadkar att kvittera ut lönen varje månad. "Bättre än från Expressen i alla fall", antar jag

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men snälla! Del 2 :FB är långtifrån pöbelns sista andningshål och det vet du.
Ja, jag hoppas såklart att du har rätt. Och visst finns det hopp. Det är bara en ganska liten, men mycket aktiv, grupp är på FB som spammar trådarna med "detta är slutet för FB"-inlägg (nästan alla reggade jan/feb -15, som av en händelse ). I stort tror jag kampanjen inte gick riktigt som AB hade hoppats. Nu har de fått ut Statsrådet Johansson på banan och såklart kommer de jobba vidare för lagstiftning, men det gick nog inte lika enkelt som de hade tänkt.

Vi får se hur det slutar. Det som oroar mig mest är egentligen om det blir en valfråga. Kan Piratpartiet uppstå med någon sorts substans? Federley? Annars är SD enda hoppet. Det skär i hjärtat för alla oss som föraktar deras brunsvarta undertoner och enfaldiga ledning. Men hellre det än Helin såklart. Fiendens fiende är vår vän...
Citera
2015-02-13, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Allvarliga kränkningar försöker moderatorer stävja hela tiden men det är svårt utan användarnas hjälp. Se till att rapportera inlägg du tycker är över gränsen så ska du se att moderatorerna tar hand om det.

Jovisst, dom tar knappast bort historiskt material. Och det kan inte personen som gjorde inlagget gora heller.

Google, tillater att man numera forsoker fa bort indexerade saker.

Ett BO som ar avliden, kan inte gora samma begaran pa FB.

Att deras barn skall lasa infantila inlagg om 10 ar, kan knappast vara korrekt ur en moralisk synpunkt.

Eller las tradar sa att dom inte blir tillgangliga i framtiden.

Tjejen t.ex. i Vasteras..hon ar dod. Amnet ar avhandlat. Vem hjalper det att traden ar tillganglig for evigt.

Det begriper inte jag.
Citera
2015-02-13, 20:47
Medlem
Citat:
Det tror jag inte ett dugg på. Tvärtom tror jag AB tappar trafik till FB. Det enda som i längden räknas är hur mycket tid du kan få någon att tillbringa på din domän. Därför plockas nu t.ex. "Lajkat" in under Aftonbladet.se. Den sortens "viralsiter" är dock döende. FB hotar ABs affär och Helins bonus. Där klämmer skon. Vad skulle det annars vara?
FB hotar inte Aftonbladet för fem öre. AB tjänar troligen betydligt mer pengar på FB's existens än vad FB gör själva.

Citat:
Ja, jag hoppas såklart att du har rätt. Och visst finns det hopp
FB lär inte läggas ned. Frågan är vad som skulle hända om FB blev mindre hatande det tror jag FB och dess användare och vän Sverige skulle vinna big time på. För det finns ju enormt mycket bra på FB som nu drunknar i alla skit.
Citera
2015-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Enligt mig så har aftonbladet minst en dold agenda.Saken är inte egentligen direkt att skrämma Flashbackare utan att piska upp en stämning så att politiker blir skitnödiga och ser över de lagar som styr vad vi får skriva.

Någon politiker har redan varit ute ,minns inte vem,och påpekat att en utredning måste tillsättas angående hatet på nätet.
---
Edit:Undrar lite smått vad den "journalistiska Fb-krigaren Bullen" anser om aftonbladets grepp..
Edit2:Ser att Bullen slutat skriva sedan i september förra året.

Valet 2014 var vunnet! Om extravalet blivit av, så hade du fortsatt fått njuta av mer "bull-shit", haha!
Citera
2015-02-13, 20:55
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrValeriana
Personligen kommer jag aldrig att våga söka hjälp här eller någon annanstans anonymt på internet. Jag kan liksom inte ta det på enkom på AB:s ord att man aldrig kommer bli uthängd för sånt, tänk om man en dag skulle råka bli en semioffentlig person dessutom?

Nä, jag gillar inte detta.

Precis, det är det enda som Aftonbladet lyckats med, att begränsa folks vilja att diskutera p.g.a. rädsla. Riktigt fint av "Jag är Charlie" Aftonbladet och Helin borde skämmas. Hans drev innebär precis som du säger att vanligt folk blir skrämda för att de inte kan (ska) lita på en tabloids godtyckliga hantering av känsliga uppgifter.

Att de nu förmodligen inte har så mycket att komma med spelar ingen roll. Helin har ändå lyckats med att få en "Stasi-stämning" på nätet. Riktigt fint av en "Jag är en Charlie" anhängare. Hyckleri är ordet.
Citera
2015-02-13, 21:00
Medlem
Är drevet redan över? De borde ha betydligt fler att hänga ut om de verkligen kommit över en databas med mailkonton kopplade till användarnamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in