2015-02-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Tycker att det är bra att FB granskas. Majoriteten av dom som skriver här tillhör mörkerhögern och borde lagföras och skickas på arbetsläger i norrland.
Värst är moderatorerna och ägarna som uppenbarligen är fullfjädratde nazister som låter packet hållas.

Tycker det finns lika mycket "hat" från alla sidor jag och tänk på att när Flashback startades så var det betydligt mer underground/anarkistisk och dessa människor kopplar jag mer mot vänster än höger.

Nu kanske jag minns helt jävla fel men jag har för mig att jag var på nå Flashback möte som liten ligist på mitten av 90talet var intresserad av pyroteknik och sånt roligt man kunde läsa om i FNA
Citera
2015-02-14, 14:05
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Citat:
Nej, den påminner inte om jakten på kommunister i USA. Tror du att någon av de som åsiktregistrerats arbetar för en fientlig främmande makt?

Inte alls! Jag tänkte på Joseph Raymond McCarthy 1908 - 1957. Trodde att hans era gått till historien? Hans aktiva jakt intensifierades under en treårstid, innan den slutade i publik skandal. Nej, han hittade inga kommunister, "som arbetade för en fientlig främmande makt". Det var det, som var vitsen med mitt inlägg, så att säga.
Alla vet givetvis vad du tänkte på, det är ju en så vanlig uppfattning, att kalla häxjakter för "McCarthyism". Du och många andra har fått den uppfattningen från dramer som "The Crucible" och vänstermedia som sympatiserar med de sovjetiska spionerna som faktiskt var skyldiga. Det är bara att läsa på.

Det är en viss skillnad mellan att kalla medlemmar i ett Moskvastyrt parti inför en laglig och öppen kommité, och att förfölja och hota privatpersoner med massmedia därför att de skrivit åsikter anonymt.
Senast redigerad av Finisterre 2015-02-14 kl. 14:10. Anledning: citatfunktion
Citera
2015-02-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Nej, den påminner inte om jakten på kommunister i USA. Den påminner om jakten på nazister efter kriget. Med samma retorik och värderelativism får du även skydda isisvurmares och svarta som knullar spädbarn för att bota aids, intressen.

Instämmer helt beträffande retorik och värderelativismens konsekvenser men förstår ändå inte riktigt.. Talar du om jakten på nazister idag eller den, som pågått efter kriget? Eller jämställer du de två?

Den siste nazisten från tredje rikets dagar är väl i hundraårsåldern nu. De fick visst tag på en kvinnlig gammal fängelsevakt för några månader sedan. Hon var visst över nittio. Den jakten har varit högeligen effektiv och organiserad. Sprungen ur samhörigheten hos en geografiskt utspridd men genetiskt och ideologiskt sammansvetsad grupp människor. Kung Davids ättlingar med den Mosaiska tron, det judiska folket. Där kan man se vad intelligens, ihärdighet, övertygelse, struktur, disciplin, hämndbegär, hat och lojalitet kan åstadkomma.

Däremot förstår jag inte din jämförelse, om då inte ur en konspirationsteoretisk aspekt? Annars tycker jag dagens, i alla fall svenska, jakt på nazister och "nazister" ter sig både flummig, våldsam och falskskyltad. Den handlar mer om konsensusproblematik i en "passa in" kontext. Rädsla skulle kanske vara mer korrekt. Rädsla att inte verka humanitär nog eller rädsla om den egna uppnådda samhällspositionen. I alla fall när det gäller gemene man. Beträffande de mer elitistiska samhällsskikten gäller det naturligtvis, som alltid, makt och pengar. Förakt för dem, som mest berörs av de samhälleliga orättvisorna och falsk omsorg om dem, som ofta minst förtjänar den. Kanske också lathet inför konfrontationen med ett alltför stort och växande samhällsproblem i form av invandringspolitiken som, ingen tycks kapabel att hantera. SD gör sina tappra försök men konspirationsteorierna kanske stämmer?

Varje form av nyanserad analys förminskas definitionsmässigt till just "nazism", "rasism", "fascism" eller varför inte "arbetslösa och ointelligenta, lågpannade och obildade WT-personer, boendes på landet". Censuren i statsmedia är kompakt men maskeras i olika format. Pust och puh! Kanske två epitet som "feghet" och "dumhet" vore de mest passande för vår svenska media-"elit" och våra svenska inepta politiker.
Citera
2015-02-14, 14:19
Medlem
Provokatörs avatar
En provokatörs konstnärliga tolkning av en artikel i Aftonbladet, det där med självkritik är inget man fäster någon uppmärksamhet vid med på Helins redaktion.

Det är mig övermaga att dom förfäras och med indignation kläcker ur sig dylik dynga. Aftonbladet ägnar sig dagligen åt denna verksamhet och att det dessutom utgör hela deras affärsidé lämnar man helt utan avseende, snacka om självmål!
  • Att folk mår dåligt av det som skrivs.
  • Att folk får gå under jorden som en konsekvens av det som skrivs.
  • Att det skrivs om folk bara för att dom varit med i TV.
  • Att det skrivs om utseende.
  • Att skriva något om en person som man inte träffat i verkliga livet.
  • Att tonläget eskalerar dag för dag.
  • Att det skrivs om personer som inte är offentliga.
  • Att det spekuleras innan man vet vad som hänt.
  • Att det som skrivits finns kvar.
  • Att det är hjärtlöst att folk gottar sig i andras olycka och sorg.

Lite rubriker ur dagens förstasida, som alla anspelar på rädslor, sex, hat, spekulationer och lösa rykten.
  • Oäkta barn en tradition i kungahusen (Anspelar på Henemarks påhittade barn. Löst rykte)
  • Allergilarm - Tacokvällen hotas (Rädsla)
  • Vilda spekulationer efter nya tatueringen (Spekulationer)
  • Public service-porr i blåsväder i Norge (Sex)
  • Man längtar efter en grov könsvits (Sex)
  • Kristdemokraterna -Låt oss önska dom käpprätt åt helvete (Hat)
  • Sex med andra gör oss starkare ihop (Sex)
  • Pinsamma detaljen - efter sexscenen (Sex)
  • Är Putin lika farlig som Hitler? (Spekulation / rädsla)
  • Så lite växer dina pengar på fem år (Rädsla)
  • Migrantläger brann - kan vara mordbrand (Spekulation)
  • Så hånas Lundell av SVT i kväll: "Jaså" (Hat)

Det här är inget annat än hyckleri av historiska mått.

/Provokatör

Så har vi blivit hatade av Aftonbladet

Kicki Danielsson kallades för hora, Fulla Gubben mottog dödshot och Sallo fick läsa fruktansvärda artiklar om sin person.
Efter avslöjandet har mängder hört av sig med berättelser om hatet på Aftonbladet.
Hatet bara frodas och gror. Ens självförtroende hamnar på botten, säger Gammal Syntpopare.

Många har hört av sig med berättelser om hur de blir omskrivna av Aftonbladet
Artiklarna har lett till att de tvingats stänga ner sina Facebooksidor, stänga av telefoner eller sluta gå ut. Men framförallt har de mått oerhört dåligt.
Jag fattar inte att Aftonbladet får finnas. Det blir bara värre och värre för varje dag, säger Sallo.

"Vet inte ens vilka de är"

Någon på Aftonbladet tog reda på att han tidigare varit med i ett TV-program. Sedan var det igång.
Folk ringer mig på telefonen, skriver att jag är en hora och alla möjliga saker. Det har spridit sig och jag har tvingats ta bort min Facebooksida, säger han. I Aftonbladet anklagas han för att vara lögnaktig och att han försöker lura folk.
Det är sjuka anklagelser från folk jag inte ens vet vilka de är. Det är så knäckande.
Sallo har nu polisanmält Aftonbladet.
Det här är det värsta jag har varit med om, säger han. Självförtroendet går i botten.

En annan som har drabbats av Aftonbladet är Alexander Bard, domare i Idol. När han gick med i programmet blev han förvarnad om att det skulle skrivas om honom.
Det är så fruktansvärt brutalt. Det är personangrepp om mitt utseende. De skriver kränkande om mig och andra deltagare, säger han.
Hur mår du när du läser det?
Jag grejar kritik. Men det här påverkar mig. Sekunden jag läser det mår jag jättedåligt, ens självförtroende går i botten.
Men även om man tar åt sig är det svårt att ta personer som gömmer sig bakom flera olika namn i en artikel på allvar. Det är inte samma sak som att möta någon i verkligheten.

Dödshotades
Erik, 23, drabbades av Aftonbladet efter att SVT gjort ett inslag om hans musik för några år sedan.
Först fick han bra respons - men kort efter inslaget skrev någon en artikel i Aftonbladet och allt sattes igång.
Det eskalerade. De kommenterade mitt utseende. Jag fick dödshot via sms, säger han.
Efter flera hundra artiklar skrev någon att "Erik borde ha sett dom här artikelarna nu".
Jag mådde fruktansvärt dåligt och tvingades stänga ner min youtube-sida med musik och rensa allt, säger han.

Skrev om Ulrikas son
Aftonbladet drabbar även de som inte alls har varit i något offentligt sammanhang. Ulrika, 44, fick läsa hatiska artiklar efter att hennes son varit med i en trafikolycka. Sonen skulle med bussen och rusade ut på gatan när en bil kom och körde på honom.
Samtidigt som han låg svårt skadad på sjukhuset spekulerades det i Aftonbladet vad som hade hänt.
Dum som jag var gick jag in på Aftonbladet och läste. De skrev att han var utvecklingsstörd och okontrollerad. "Klart han slänger sig framför bussen" skrev man och menade att han försökt ta sitt eget liv, säger Ulrika.
Artikeln finns kvar och orden har satt sina spår.
Jag förstår inte hur man kan skriva så hjärtlöst om någons liv. Det smärtar och gör ont. Att folk gottar sig i andras olycka och andras sorg är så oerhört hjärtlöst, säger hon.
Senast redigerad av Provokatör 2015-02-14 kl. 14:41. Anledning: Stavvnign
Citera
2015-02-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Alla vet givetvis vad du tänkte på, det är ju en så vanlig uppfattning, att kalla häxjakter för "McCarthyism". Du och många andra har fått den uppfattningen från dramer som "The Crucible" och vänstermedia som sympatiserar med de sovjetiska spionerna som faktiskt var skyldiga. Det är bara att läsa på.

Det är en viss skillnad mellan att kalla medlemmar i ett Moskvastyrt parti inför en laglig och öppen kommité, och att förfölja och hota privatpersoner med massmedia därför att de skrivit åsikter anonymt.

Jag börjar tvivla på min egen förmåga att uttrycka mig. så ansvaret ligger helt på mig naturligtvis, då tolkningen ligger hos läsaren. Därför:

Jag är helt och heligt förbannad över åsiktsregistrering, inklusive denna.

Jag har aldrig sett "The Cruicible" och sympatiserar inte med sovjetiska spioner.

Jag är motståndare till vänstermedia eller kanske jag skall säga vårt svenska etablerade media. Tycker de flesta skriver konsensusliknande åsikter.

Kanske jag tog kommunistjakten i USA som exempel då jag halvtid bor i USA sedan ett trettiotal år.

Vad är det jag skall läsa på?

Med all due respekt..
Citera
2015-02-14, 14:43
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Jag börjar tvivla på min egen förmåga att uttrycka mig.
Nej då, du skriver fullt begripligt
Du kan läsa vad Morton Sobell eller Whitaker Chambers vittnade om.
/slut på OT
Citera
2015-02-14, 14:47
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
En provokatörs konstnärliga tolkning av en artikel i Aftonbladet, det där med självkritik är inget man fäster någon uppmärksamhet vid med på Helins redaktion.

Det är mig övermaga att dom förfäras och med indignation kläcker ur sig dylik dynga. Aftonbladet ägnar sig dagligen åt denna verksamhet och att det dessutom utgör hela deras affärsidé lämnar man helt utan avseende, snacka om självmål!
  • Att folk mår dåligt av det som skrivs.
  • Att folk får gå under jorden som en konsekvens av det som skrivs.
  • Att det skrivs om folk bara för att dom varit med i TV.
  • Att det skrivs om utseende.
  • Att skriva något om en person som man inte träffat i verkliga livet.
  • Att tonläget eskalerar dag för dag.
  • Att det skrivs om personer som inte är offentliga.
  • Att det spekuleras innan man vet vad som hänt.
  • Att det som skrivits finns kvar.
  • Att det är hjärtlöst att folk gottar sig i andras olycka och sorg.

Lite rubriker ur dagens förstasida, som alla anspelar på rädslor, sex, hat, spekulationer och lösa rykten.
  • Oäkta barn en tradition i kungahusen (Anspelar på Henemarks påhittade barn. Löst rykte)
  • Allergilarm - Tacokvällen hotas (Rädsla)
  • Vilda spekulationer efter nya tatueringen (Spekulationer)
  • Public service-porr i blåsväder i Norge (Sex)
  • Man längtar efter en grov könsvits (Sex)
  • Kristdemokraterna -Låt oss önska dom käpprätt åt helvete (Hat)
  • Sex med andra gör oss starkare ihop (Sex)
  • Pinsamma detaljen - efter sexscenen (Sex)
  • Är Putin lika farlig som Hitler? (Spekulation / rädsla)
  • Så lite växer dina pengar på fem år (Rädsla)
  • Migrantläger brann - kan vara mordbrand (Spekulation)
  • Så hånas Lundell av SVT i kväll: "Jaså" (Hat)

Det här är inget annat än hyckleri av historiska mått.

/Provokatör

Så har vi blivit hatade av Aftonbladet

Kicki Danielsson kallades för hora, Fulla Gubben mottog dödshot och Sallo fick läsa fruktansvärda artiklar om sin person.
Efter avslöjandet har mängder hört av sig med berättelser om hatet på Aftonbladet.
Hatet bara frodas och gror. Ens självförtroende hamnar på botten, säger Gammal Syntpopare.

Många har hört av sig med berättelser om hur de blir omskrivna av Aftonbladet
Artiklarna har lett till att de tvingats stänga ner sina Facebooksidor, stänga av telefoner eller sluta gå ut. Men framförallt har de mått oerhört dåligt.
Jag fattar inte att Aftonbladet får finnas. Det blir bara värre och värre för varje dag, säger Sallo.

"Vet inte ens vilka de är"

Någon på Aftonbladet tog reda på att han tidigare varit med i ett TV-program. Sedan var det igång.
Folk ringer mig på telefonen, skriver att jag är en hora och alla möjliga saker. Det har spridit sig och jag har tvingats ta bort min Facebooksida, säger han. I Aftonbladet anklagas han för att vara lögnaktig och att han försöker lura folk.
Det är sjuka anklagelser från folk jag inte ens vet vilka de är. Det är så knäckande.
Sallo har nu polisanmält Aftonbladet.
Det här är det värsta jag har varit med om, säger han. Självförtroendet går i botten.

En annan som har drabbats av Aftonbladet är Alexander Bard, domare i Idol. När han gick med i programmet blev han förvarnad om att det skulle skrivas om honom.
Det är så fruktansvärt brutalt. Det är personangrepp om mitt utseende. De skriver kränkande om mig och andra deltagare, säger han.
Hur mår du när du läser det?
Jag grejar kritik. Men det här påverkar mig. Sekunden jag läser det mår jag jättedåligt, ens självförtroende går i botten.
Men även om man tar åt sig är det svårt att ta personer som gömmer sig bakom flera olika namn i en artikel på allvar. Det är inte samma sak som att möta någon i verkligheten.

Dödshotades
Erik, 23, drabbades av Aftonbladet efter att SVT gjort ett inslag om hans musik för några år sedan.
Först fick han bra respons - men kort efter inslaget skrev någon en artikel i Aftonbladet och allt sattes igång.
Det eskalerade. De kommenterade mitt utseende. Jag fick dödshot via sms, säger han.
Efter flera hundra artiklar skrev någon att "Erik borde ha sett dom här artikelarna nu".
Jag mådde fruktansvärt dåligt och tvingades stänga ner min youtube-sida med musik och rensa allt, säger han.

Skrev om Ulrikas son
Aftonbladet drabbar även de som inte alls har varit i något offentligt sammanhang. Ulrika, 44, fick läsa hatiska artiklar efter att hennes son varit med i en trafikolycka. Sonen skulle med bussen och rusade ut på gatan när en bil kom och körde på honom.
Samtidigt som han låg svårt skadad på sjukhuset spekulerades det i Aftonbladet vad som hade hänt.
Dum som jag var gick jag in på Aftonbladet och läste. De skrev att han var utvecklingsstörd och okontrollerad. "Klart han slänger sig framför bussen" skrev man och menade att han försökt ta sitt eget liv, säger Ulrika.
Artikeln finns kvar och orden har satt sina spår.
Jag förstår inte hur man kan skriva så hjärtlöst om någons liv. Det smärtar och gör ont. Att folk gottar sig i andras olycka och andras sorg är så oerhört hjärtlöst, säger hon.
Det finns ju trots allt en anledning till att Aftonbladet kallas Aftonhoran.
Det är en hortidning som profiterar sig på lögner, hat och förtal.
Att man ger sig på Flashback måste ju ses som att man försöker sätta åt en konkurrent i samma bransch.
Citera
2015-02-14, 14:48
Bannlyst
Det kanske är dags att admin åter igen går in och pillar i inlägg:

Citat av admin:
Citat:
Flashback har förbjudit att man avslöjar en annan Flashback-användares identitet. Detta innebär både att man inte kan skriva personuppgifterna i klartext, eller publicera länkar till webbplatser där sådana uppgifter finns publicerade.
(FB) Om mannen som kartlägger och outar medlemmar på Flashback (PM-request=tillsägelse!)

Eller lägger till i reglerna att; Om du vill outa medlemmar på Flashback får det endast ske genom Aftonbladet

Hur som helst är det ett jävla beteende av både Aftonbladet och Flashback, Aftonbladet för att de hänger ut de som vill vara anonyma, och Flashback för att de bara följer sina egna regler när det passar deras agenda, oavsett om medlemmarnas anonymitet röjs.
Citera
2015-02-14, 15:03
Medlem
Det är bra att flashback blir granskat. För mycket rasism här tyvärr..
Citera
2015-02-14, 15:11
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskenkurva

De får gärna granska för min del, men faktan ska framställas korrekt. Jag vill även att de lyfter fram oss som argumenterar mot rasism. De som hjälper varandra. Positiva och neutrala aspekter såväl som skiten, istället för att måla fram FB som värsta hålan.

Sedan finns det ingen som helst anledning att kartlägga användare och söka upp oss i hemmen. Rasismen kan rapporteras ändå.
Citera
2015-02-14, 15:21
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskenkurva

Eftersom Aftonbladet nu passerat alla gränser så kommer här ett litet tips på hur dom enkelt kan gå tillväga i sin iver att hänga ut rasistiska privatpersoner.

Så här gör ni en "honey pot"
  1. Skriv en vanlig PK-artikel
  2. Öppna kommentarfältet

Resultatet blir att kommentarsfältet kommer översvämmas av personer som utan att tänka efter före skriver både det ena och andra rasistiska inlägget dessutom i eget namn.

Sen är det är bara att ha ett gäng kameraförsedda live-team beredda i valfri stadsdel och ni kan med lätthet jaga livet ur varenda liten pensionerad smygrasist som minsann tycker att det gått för långt.

Jag går nu och köper popcorn och ser fram mot en underhållande kväll.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2015-02-14 kl. 15:22. Anledning: Stavvnign
Citera
2015-02-14, 15:43
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
De får gärna granska för min del, men faktan ska framställas korrekt. Jag vill även att de lyfter fram oss som argumenterar mot rasism. De som hjälper varandra. Positiva och neutrala aspekter såväl som skiten, istället för att måla fram FB som värsta hålan.

Sedan finns det ingen som helst anledning att kartlägga användare och söka upp oss i hemmen. Rasismen kan rapporteras ändå.

Tyvärr är det ju så med media att det är ingen nyhet om "tåget kommer fram" bara om "tåget är försenat" om ni är med på min inte alltför avancerade liknelse.
Kanske i AB:s fall att det blir:
" Ett indiskt tåg krockade med en ko-43000 döda-Hur är säkerheten på SJ?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in