En provokatörs konstnärliga tolkning av en artikel i Aftonbladet, det där med självkritik är inget man fäster någon uppmärksamhet vid med på Helins redaktion.
Det är mig övermaga att dom förfäras och med indignation kläcker ur sig dylik dynga. Aftonbladet ägnar sig dagligen åt denna verksamhet och att det dessutom utgör hela deras affärsidé lämnar man helt utan avseende, snacka om självmål!
- Att folk mår dåligt av det som skrivs.
- Att folk får gå under jorden som en konsekvens av det som skrivs.
- Att det skrivs om folk bara för att dom varit med i TV.
- Att det skrivs om utseende.
- Att skriva något om en person som man inte träffat i verkliga livet.
- Att tonläget eskalerar dag för dag.
- Att det skrivs om personer som inte är offentliga.
- Att det spekuleras innan man vet vad som hänt.
- Att det som skrivits finns kvar.
- Att det är hjärtlöst att folk gottar sig i andras olycka och sorg.
Lite rubriker ur dagens förstasida, som alla anspelar på rädslor, sex, hat, spekulationer och lösa rykten.
- Oäkta barn en tradition i kungahusen (Anspelar på Henemarks påhittade barn. Löst rykte)
- Allergilarm - Tacokvällen hotas (Rädsla)
- Vilda spekulationer efter nya tatueringen (Spekulationer)
- Public service-porr i blåsväder i Norge (Sex)
- Man längtar efter en grov könsvits (Sex)
- Kristdemokraterna -Låt oss önska dom käpprätt åt helvete (Hat)
- Sex med andra gör oss starkare ihop (Sex)
- Pinsamma detaljen - efter sexscenen (Sex)
- Är Putin lika farlig som Hitler? (Spekulation / rädsla)
- Så lite växer dina pengar på fem år (Rädsla)
- Migrantläger brann - kan vara mordbrand (Spekulation)
- Så hånas Lundell av SVT i kväll: "Jaså" (Hat)
Det här är inget annat än hyckleri av historiska mått.
/Provokatör
Så har vi blivit hatade av Aftonbladet
Kicki Danielsson kallades för hora, Fulla Gubben mottog dödshot och Sallo
fick läsa fruktansvärda artiklar om sin person.
Efter avslöjandet har mängder hört av sig med berättelser om hatet på Aftonbladet.
–
Hatet bara frodas och gror. Ens självförtroende hamnar på botten, säger Gammal Syntpopare.
Många har hört av sig med berättelser om hur de blir omskrivna av Aftonbladet
Artiklarna har lett till att de tvingats stänga ner sina Facebooksidor, stänga av telefoner eller sluta gå ut. Men framförallt har de mått oerhört dåligt.
–
Jag fattar inte att Aftonbladet får finnas. Det blir bara värre och värre för varje dag, säger Sallo.
"Vet inte ens vilka de är"
Någon på Aftonbladet tog reda på att han tidigare varit med i ett TV-program. Sedan var det igång.
–
Folk ringer mig på telefonen, skriver att jag är en hora och alla möjliga saker. Det har spridit sig och jag har tvingats ta bort min Facebooksida, säger han. I Aftonbladet anklagas han för att vara lögnaktig och att han försöker lura folk.
–
Det är sjuka anklagelser från folk jag inte ens vet vilka de är. Det är så knäckande.
Sallo har nu polisanmält Aftonbladet.
–
Det här är det värsta jag har varit med om, säger han. Självförtroendet går i botten.
En annan som har drabbats av Aftonbladet är Alexander Bard, domare i Idol. När han gick med i programmet blev han förvarnad om att det skulle skrivas om honom.
–
Det är så fruktansvärt brutalt. Det är personangrepp om mitt utseende. De skriver kränkande om mig och andra deltagare, säger han.
Hur mår du när du läser det?
–
Jag grejar kritik. Men det här påverkar mig. Sekunden jag läser det mår jag jättedåligt, ens självförtroende går i botten.
–
Men även om man tar åt sig är det svårt att ta personer som gömmer sig bakom flera olika namn i en artikel på allvar. Det är inte samma sak som att möta någon i verkligheten.
Dödshotades
Erik, 23, drabbades av Aftonbladet efter att SVT gjort ett inslag om hans musik för några år sedan.
Först fick han bra respons - men kort efter inslaget skrev någon en artikel i Aftonbladet och allt sattes igång.
–
Det eskalerade. De kommenterade mitt utseende. Jag fick dödshot via sms, säger han.
Efter flera hundra artiklar skrev någon att "Erik borde ha sett dom här artikelarna nu".
–
Jag mådde fruktansvärt dåligt och tvingades stänga ner min youtube-sida med musik och rensa allt, säger han.
Skrev om Ulrikas son
Aftonbladet drabbar även de som inte alls har varit i något offentligt sammanhang. Ulrika, 44, fick läsa hatiska artiklar efter att hennes son varit med i en trafikolycka. Sonen skulle med bussen och rusade ut på gatan när en bil kom och körde på honom.
Samtidigt som han låg svårt skadad på sjukhuset spekulerades det i Aftonbladet vad som hade hänt.
–
Dum som jag var gick jag in på Aftonbladet och läste. De skrev att han var utvecklingsstörd och okontrollerad. "Klart han slänger sig framför bussen" skrev man och menade att han försökt ta sitt eget liv, säger Ulrika.
Artikeln finns kvar och orden har satt sina spår.
–
Jag förstår inte hur man kan skriva så hjärtlöst om någons liv. Det smärtar och gör ont. Att folk gottar sig i andras olycka och andras sorg är så oerhört hjärtlöst, säger hon.