Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 19:02
  #1
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Bäste Morgan Johansson!

Under min långa karriär (jag är numera pensionär) har jag bland annat utrett problem och oegentligheter i en del verksamheter, även statliga.

Men i motsats till dessa problemtyngda verksamheter så är modereringen på Flashback en av de mest välorganiserade och välskötta verksamheter jag stött på. Som exempel kan jag nämna att Flashback har ett omfattande och väl genomarbetat regelverk som i flera fall går utöver svensk lagstiftning. Du finner det här: https://www.flashback.org/regler

Dessutom finns omfattande automatik och processtöd i form av programvara som gör det möjligt att hålla ordning på det stora antal varningar och avstängningar som utdelas.

Naturligtvis kan man diskutera var ribban för vad vi tillåter skall ligga, men bortsett från det så är modereringen på Flashback en verksamhet som är oerhört professionellt skött. Likaså är moderatorerna synnerligen kunniga (här finns läkare, jurister, civilingenjörer och en rad områdesexperter) och engagerade och lägger mycket tid inte bara på själva modereringen utan även på att fortlöpande följa med i alla de faktorer och trender som krävs för att man ska kunna diskutera hur Flashbacks regelverk ska tillämpas.

Därför blir jag lite paff när jag igår ser dig göra följande uttalande:

Citat:
Sedan såg jag att man har någon slags modereringsfunktion, men från det jag läste härom dagen verkar det som om de tog ytterst lätt på sitt arbete. Här behövs nog en hel del av självsanering.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20307226.ab

Du fick frågan oförberedd och man kan inte förvänta sig att Du ska vara insatt.

Därför har jag följande erbjudande till dig: Vi ses du och jag och jag sätter dig in i den inte alldeles triviala problematik som omger yttrandefrihet på Internet, samt hur Flashbacks regelverk ser ut, varför det ser ut som det gör och hur det tillämpas.

Om du antar det erbjudandet vågar jag lova dig att du kommer att få en helt annan insyn i området och att du får möjlighet att lägga fram betydligt vassare förslag om hur yttrandefrihet på nätet kan hanteras.

Jag är som sagt pensionär, synnerligen välutbildad, anses som mycket trevlig, har en ypperlig referenslista, har genomgått kontroll för att arbeta med kvalificerat hemligstämplat material, är inte alls farlig och hör hemma i det politiska mittfältet. Men du får mer än gärna ta med dig livvakter.

Att du hinner sätta av den tid som krävs i denna viktiga fråga, det är jag övertygad om, eftersom jag på den tiden kan förse dig med information som du annars skulle behöva betydligt längre tid för att inhämta. Jag hoppas att du vill acceptera denna inbjudan.

Be en medarbetare skicka mig PM på Flashback så kan vi diskutera detaljerna kring mötet.

Med vänlig hälsning
/TorkelSnorkel
Moderator på Flashback
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-02-13 kl. 19:17.
Citera
2015-02-13, 19:08
  #2
Avstängd
firass avatar
Vem är Morgan Johansson?
Citera
2015-02-13, 19:10
  #3
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firas
Vem är Morgan Johansson?

Justitieministiern.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20307226.ab

Citat:
Efter Aftonbladets granskning av Flashback vill justitieminister Morgan Johansson (S) "städa upp i internets träskmarker".
Han hoppas att polisen intensifierar arbetet mot brott på nätet – och regeringen ser över en ny lag.
– Vi måste se strängare på den här typen av brott, säger han.
Citera
2015-02-13, 19:17
  #4
Medlem
Repatrierings avatar
Tanken är god men det är uppenbart att motståndarna redan har sin bild klar av Flashback trots att flertalet av dem aldrig besökt forumet överhuvudtaget.

Detta är för dem ett smutsigt träsk med psykotiska högerextrema avarter som endast vill sprida hat och förödelse. Absolut ingenting kan få dem att ändra sina förutfattade meningar och ställningstaganden.

Ingenting kan heller få dem att tro att researchgruppen är annat än hederliga hårt arbetande laglydiga svärmorsdrömmar som är värdiga en guldspade för sitt underbara engagemang.

Vi som användare är redan idiotförklarade. Likaså du som moderator.
Citera
2015-02-13, 20:01
  #5
Medlem
tj.s avatar
Om nu Flashback var synnerligen dåligt modererat, skulle ju knappast (FB) Avstängningar och bannlysningar existera. Märkligt att det delforumet i skrivande stund har 836 sidor fyllda med avstängningar och bannlysningar av användare som brutit mot regelverket. Men vad vet jag...
Citera
2015-02-13, 20:32
  #6
Medlem
MrFolds avatar
Bra initiativ TorkelSnorkel! Nu tror jag inte att en sosseminister kommer att gå ut i offentligheten och ta Flashback i försvar, ens om ert möte faktiskt blev av. Men en mer nyanserad syn hos makthavare som faktiskt skulle kunna bidra till en olycklig och farlig utveckling vad gäller yttrandefriheten kan nog aldrig skada.

Särskilt värdefull att förmedla tror jag insikten att väldigt många helt "vanliga" människor tillbringar en ansenlig del av sin tid här och deltar i diskussioner om mat, foto, litteratur, spel, IT och gud vet allt. Människor som också är väljare i kommande val.
Citera
2015-02-13, 23:48
  #7
Medlem
Skulle nog vara önskvärt, justitieministern har nog ett utbildningsbehov i frågan
Citera
2015-02-14, 00:43
  #8
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra initiativ TorkelSnorkel! Nu tror jag inte att en sosseminister kommer att gå ut i offentligheten och ta Flashback i försvar, ens om ert möte faktiskt blev av. Men en mer nyanserad syn hos makthavare som faktiskt skulle kunna bidra till en olycklig och farlig utveckling vad gäller yttrandefriheten kan nog aldrig skada.

Särskilt värdefull att förmedla tror jag insikten att väldigt många helt "vanliga" människor tillbringar en ansenlig del av sin tid här och deltar i diskussioner om mat, foto, litteratur, spel, IT och gud vet allt. Människor som också är väljare i kommande val.

Instämmer. En eloge till TorkelSnorkel för detta initiativ.

Hoppas att kontakt kan etableras (kanske krävs det även andra kanaler) och att justitieministern är beredd att sätta av den tid som krävs. Det finns ju väldigt mycket fördomar om vad Flashback är och vilka som vistas här.
Citera
2015-02-14, 05:21
  #9
Medlem
Eh, vad fan händer här egentligen? Modsen går bananas, gör tidningsintervjuer, och nu ska det lunchas med ministrar? Totalt kaos här sedan aftonbladet började med artiklarna.

En par konkreta frågor kan du väl få i alla fall:
Exakt vad skulle syftet med detta möte vara?
Inser du att problemet handlar om kontroll?
Inser du att du inte är mer officiell representant för Flashback än vad kalle Anka är? Flashback är ett bolag.
Citera
2015-02-14, 07:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Eh, vad fan händer här egentligen? Modsen går bananas, gör tidningsintervjuer, och nu ska det lunchas med ministrar? Totalt kaos här sedan aftonbladet började med artiklarna.

En par konkreta frågor kan du väl få i alla fall:
Exakt vad skulle syftet med detta möte vara?
Inser du att problemet handlar om kontroll?
Inser du att du inte är mer officiell representant för Flashback än vad kalle Anka är? Flashback är ett bolag.

Bara bra om någon kan visa på att Flashback inte bara är den avskrädeshög som den har rykte om att vara. Hamilkar har redan gjort ett bra jobb med att ge Flashback något bättre rykte (http://www.expressen.se/kultur/intellektuellt-lyftande/ från 2011 och http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20303064.ab nu), så det är bara bra om fler förtroendeingivande människor gör detsamma.

Bra initiativ!
Citera
2015-02-14, 09:10
  #11
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Som Vox säger här ovan. Det handlar inte om vad som sägs, utan att det sägs.


Men visst vore det bra för oss demokratins vänner om detta möte skedde och på rätt sätt. Men det kommer inte att ske.
Citera
2015-02-14, 09:18
  #12
Medlem
Mycket bra skrivet.

Dagens politiker springer på bollar utan att ha läst på vad det är för boll de springer på. Någon tönt till journalist skriver något (Oisin eller Aschberg), och sen likställs det som fakta.

Om Justitieministern tittar i denna tråd så ta ett gott råd. Gör inte samma dumhet. Skaffa dig kunskap först! Sen kan man uttala sig.

Inte tvärtom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback