2015-02-11, 09:46
  #10513
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Härligt med positiva nyheter igen! Dock gällde artikeln just annonsinvesteringar men det gör det inte mindre intressant för det!
Hoppsan, laste for snabbt och trodde det var upplagan! Ber sa mycket om ursakt.

I vilket fall som helst var det en ljusglimt.
Citera
2015-02-12, 13:48
  #10514
Medlem
Goldwaters avatar
I arbetsförmedlingens senaste framtidsprognos för arbetsmarknaden, Var finns jobben, spås en ytterst dyster framtid för journalister och fotografer. Kolla på tabellen på sidan 24. Det är inte ens ett kraftigt överskott av aspirerande journalister och fotografer, utan det är en bransch som i princip verkar ha fullständigt slutat anställa.

"Journalister och fotografer kommer att möta en arbetsmarknad med mycket hård konkurrens om jobben under det närmaste året, vilket betyder att det kommer att bli fortsatt mycket svårt att få jobb."
Citera
2015-02-12, 14:19
  #10515
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
"Journalister och fotografer kommer att möta en arbetsmarknad med mycket hård konkurrens om jobben under det närmaste året, vilket betyder att det kommer att bli fortsatt mycket svårt att få jobb."
Haha, jag gillar hur de överslätande de uttrycker sig. "Under det närmaste året", jag tackar ja.
Citera
2015-02-12, 15:40
  #10516
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Haha, jag gillar hur de överslätande de uttrycker sig. "Under det närmaste året", jag tackar ja.

Det är för att det kommer att bli ännu svårare om några år.

Alla tidningar ger kameran till journalisten eller får bilderna direkt av leverantören (som indirekt köper artikeln). Exempelvis rese-, biljournalister men även lokalblaskan.
Citera
2015-02-12, 22:46
  #10517
Medlem
kallingars avatar
Skål på er systrar och bröder. Imorgon får vi anledning att fira efter att ha läst om alla bakslag som drabbat aftonbladet förra året.

http://www.schibsted.com/en/ir/

Kl 0700 smäller det
Citera
2015-02-13, 00:28
  #10518
Medlem
Pungs avatar
Jag är tveksam till om Aftonbladet eller Expressen kommer avskaffa papper i nära framtid.

Först måste papper bli olönsamt, och det går inte att säga när det är. En minskad upplaga kan kompenseras med höjda priser egentligen hur länge som helst. De skulle i teorin kunna ha en enda lösare som varje dag köpte en tidning för 2,5 miljoner.

Så gränsen för när lönsamheten börjar sjunka är när prishöjning skrämmer bort fler läsare än vad det ökar intäkterna från de kvarvarande. Men även den gränsen är oklar och behöver inte följa en rak linje.

Det kan tillexempel vara så att AB tappar hälften av sina köpare genom att höja en krona. Men samtidigt kan det finnas en grupp envetna pensionärer, typ 20000 st, som kan betala 45 kronor.

Om upplaga är U och pris per lösnummer är P, så kommer en tidning kunna leva så länge U x P > T (tillverkningskostnaden)

T påverkar U, och P påverkar U. Men inte enligt några bestämda regler. Att minska T rejält kanske inte påverkar U så mycket i nuläget. Men när upplagan kryper mot 40000 och P måste sättas därefter. Då kanske det krävs unik kvalité och därmed högre T.

Det här är en formel man kan skruva och exprentera med. Men så länge U x P kan förbli större än T, så kommer tidning finnas kvar.

Dessutom finns det varumärkesstärkande orsaker till en papperstidning så man kan säkert tillåta en viss förlust också.

Jag tror det absoluta maxpriset de kan ta för en tidning är strax under 30 spänn. Då består köpkretsen av de mest träskalligaste 40-talister, kanske 30-40 tusen. Redaktionen kommer då vara nedbantad till 50 pers.
Citera
2015-02-13, 00:36
  #10519
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Skål på er systrar och bröder. Imorgon får vi anledning att fira efter att ha läst om alla bakslag som drabbat aftonbladet förra året.

http://www.schibsted.com/en/ir/

Kl 0700 smäller det

Nja, i podden matsonhelin så verkar Helin ivrig att få visa sina resultat men hindrades av börsregler. Matson gissade en siffra som tydligen var hög (kommer ej ihåg och vet inte vad som räknas som bra i branschen), och Helin svarade "jag kan inte uttala mig men ja någonstans i den häraden"

Det var Helin själv som ville föra resultatet på tal även om han inte kunde avslöja det. Han sa det i en skämtsamt skrytsam kontex och lät munter.

Så jag skulle bli extremt förvånad om resultatet imorgon inte snarare kommer generera rubriker i branschmedia av slaget "Aftonbladet gör rekordår".

Men jag blir gärna hånad imorgon för att haft fullständigt fel.
Citera
2015-02-13, 04:38
  #10520
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Nja, i podden matsonhelin så verkar Helin ivrig att få visa sina resultat men hindrades av börsregler. Matson gissade en siffra som tydligen var hög (kommer ej ihåg och vet inte vad som räknas som bra i branschen), och Helin svarade "jag kan inte uttala mig men ja någonstans i den häraden"

Det var Helin själv som ville föra resultatet på tal även om han inte kunde avslöja det. Han sa det i en skämtsamt skrytsam kontex och lät munter.

Så jag skulle bli extremt förvånad om resultatet imorgon inte snarare kommer generera rubriker i branschmedia av slaget "Aftonbladet gör rekordår".

Men jag blir gärna hånad imorgon för att haft fullständigt fel.

Aftonbladet har ingen chans någonstans att göra ett fint resultat idag. Mattson sover nog gott på den punkten känns det som.
Citera
2015-02-13, 07:08
  #10521
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag får diarre av att läsa sådana rapporter. Om jag förstår det rätt så sjönk Aftonbladet på alla viktiga punkter.
Citera
2015-02-13, 07:08
  #10522
Medlem
kallingars avatar
Så kom domen: aftonbladet q4.

Print från 356 till 318. Tappar knappt 40 miljoner sista kvartalet förra året jämfört med 2013. Trots prishöjningen.

Online ökar från 178 till 193.

Hade ärligt hoppats på en större smäll här.. Men vi får väl se fram mot q1 2015. De tappade ju 20 procent annonsintäkter i januari i år

Fast den här var ju fin: upplagan vardagar sjönk med 17 procent 2014
__________________
Senast redigerad av kallingar 2015-02-13 kl. 07:11.
Citera
2015-02-13, 08:15
  #10523
Medlem
Vossevangens avatar
Noen nøkkeltall for AB fra Schibsteds årsrapport for år 2014:

http://hugin.info/131/R/1894338/671556.pdf

Omsetning for hele år 2014: 2.019 MSEK (mot 2.051 MSEK i 2013)
EBITDA for hele år 2014: 237 MSEK (mot 287 MSEK i 2013)
Årlig driftsmargin blir (237 : 2.019 x 100) = 11,7 % avrundet i rapporten til 12 % (14 % i 2013).

(EBITDA = driftsinntekter før av- og nedskrivninger)

Omsetningen i 2014 på 2.019 MSEK var fordelt slik:
Off Line: 1.320 MSEK (1.430 MSEK i 2013)
On Line: 699 MSEK (621 MSEK i 2013)

Opplagsvolumet i 2014 var - 17 % sammenlignet med 2013.
Opplagsinntektene i 2014 var - 8 sammenlignet med 2013.
Årsaken til at opplagsinntektene sank med bare ca halvparten av fallet i opplagsvolumet er dels digital vekst og dels prishøjningen på AB ca 30. juni 2014 (fra SEK 15 til SEK 17).

Noen nøkkeltall for SvD fra Schibsteds årsrapport for år 2014:

Omsetning for hele år 2014: 960 MSEK (mot 1.033 MSEK i 2013)
EBITDA for hele år 2014: 35 MSEK (mot 1 MSEK i 2013)
Årlig driftsmargin 4 % (0 % i 2013).

Opplagsvolumet i 2014 var - 9 % sammenlignet med 2013.
Opplagsinntektene i 2014 var uendret sammenlignet med 2013.

Min kommentar:
Med en driftsmargin for år 2014 på 12 %, vil nok ikke konsernledelsen i Schibsted beslutte nedlegging av AB i papir enda.

Driftsmarginen i SvD har vendt oppover fra null, men er fortsatt lav. SvD får nok konsernledelsens fokus. Sitat fra rapporten vedr SvD: "Det fokuseres på å tilpasse kostnadsgrunnlaget til utviklingen." Så får man tolke hva det vil bety i praksis.

Nevner at CEO Rolv Erik Ryssdal har arbeidet mange år i Schibsteds svenske virksomheter tidligere, og kjenner det svenske markedet godt. Styreformann i Schibsted Ole Jacob Sunde er en industribygger. Begge har redusert sine personlige beholdninger av SCH-akjser gjennom år 2014. (Følg med på hva de gjør, ikke hva de sier).

Her på FB er fokus på den svenske delen av Schibsteds virksomhet.
Nevner kort at resultatet for hele Schibsted konsernet er katastrofalt dårlig.

Det ligger an til kraftig nedgang i Schibsted aksjen på Oslo børs i dag.
Man kan følge Schibsted aksjen (ticker SCH) her:

http://bors.e24.no/e24/portal/e24no/instrument?ticker=SCH.OSE
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2015-02-13 kl. 09:08.
Citera
2015-02-13, 08:56
  #10524
Medlem
solanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Så kom domen: aftonbladet q4.

Print från 356 till 318. Tappar knappt 40 miljoner sista kvartalet förra året jämfört med 2013. Trots prishöjningen.

Online ökar från 178 till 193.

Hade ärligt hoppats på en större smäll här.. Men vi får väl se fram mot q1 2015. De tappade ju 20 procent annonsintäkter i januari i år

Fast den här var ju fin: upplagan vardagar sjönk med 17 procent 2014

Nu är inte jag nån ekonom. Men är inte dessa siffror fullständigt kata-fucking-strofala för vilket företag som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in