2015-02-12, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Precis, helt rätt. Jag är ingen jurist men jag vet iallafall att för att man ska kunna bli dömd för någonting man inte har genomfört så måste man ha uppsåt till att begå handlingen. Typ förberedelse till rån, mord, misshandel, whatever.
Att skriva att man fantiserar om att någon gör en brottslig handling är väl knappast uppsåt till brott.

Exakt. Det finns inte en risk på tusen att han ens blir åtalad, även om han skulle bli anmäld.
Citera
2015-02-12, 23:36
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Precis, helt rätt. Jag är ingen jurist men jag vet iallafall att för att man ska kunna bli dömd för någonting man inte har genomfört så måste man ha uppsåt till att begå handlingen. Typ förberedelse till rån, mord, misshandel, whatever.
Att skriva att man fantiserar om att någon gör en brottslig handling är väl knappast uppsåt till brott.

Har också väldigt svårt för att se hur man skulle kunna bli dömd för det. Kanske inte moraliskt riktigt att önska något sådant men önskar han det så ja, då får han göra det.
Citera
2015-02-12, 23:36
Moderator
OYs avatar
Citat:

Att önska att någon gick in och massakrerade Kakan och Co kan vara en omskrivning för att jag är totalt likgiltig om någon gör en Breivik på SR, vilket krasst skulle betyda att jag tycker mycket illa om Kakan , och jag misstänker att det kan vara så skogshuggaren tänkte. Man måste inte krångla till allting alltid, det finns även enkla förklaringar på det mesta.
Citera
2015-02-12, 23:37
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederafittor
Försök inte hota mig! Precis som Mona Sahlin räds jag inte er mörkermän! Jag kommer kämpa mot er till min sista blodsdroppe. Jag har alltid stått stark mot rasism och annan form av förtryck. Med mig kommer du ingenstans med plumpa hot. Det är sånt här som är anledningen till artikelserien! Och ni undrar varför det behövs granskning?

Nu är jag ju inte på nåt sätt rasist (bara att kolla) utan bara emot att du svalt hela iden om "vi mot dem" de sålt dej. Men i och med att du tar upp Mona (och en massa annat) så säger jag troll. Återkom med nytt konto och bättre lycka nästa gång.
Citera
2015-02-12, 23:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamarindo
Allt som diskuteras är mycket intressant. Men är det ingen som undrar: mitt i denna storm: vad har FB ledningen sagt för att försvara sig, för att försvara sina användare, för att försvara dig och mig (deras inkomstkälla)? Inte ett ord. Och de kommer att förbli tysta. Här har vi en del av problemet: du och jag är bara en euro i FB-ledningens ögon. Inget annat.
Tycker nog de gör rätt i att inte gå i svaromål, bättre att tiga ihjäl kritiken. Dessutom är de inte våra föräldrar, vi är vuxna nog att föra vår egen talan.
En moderator har uttalat sig, och det tycker jag var bra.

Men visst vore det intressant om Bonniers, Hjörne och Schlibstedts kunde ställas till svars för skiten som deras medier producerar...
Citera
2015-02-12, 23:43
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att önska att någon gick in och massakrerade Kakan och Co kan vara en omskrivning för att jag är totalt likgiltig om någon gör en Breivik på SR, vilket krasst skulle betyda att jag tycker mycket illa om Kakan , och jag misstänker att det kan vara så skogshuggaren tänkte. Man måste inte krångla till allting alltid, det finns även enkla förklaringar på det mesta.
Jo, det var ju inte frågan om någon uppvigling heller, utan mer en metafor för sitt eget hat mot Kakan. Dessutom skrev han det ju ganska (galg)humoristiskt om att Kakan skulle springa i korridorerna som sista bossen i Duke Nukem. Helt enkelt fantasi och satir rätt igenom.
Citera
2015-02-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du visar hälerilagstiftningen
Det var den du efterfrågade.

Citat:
du visar inte att detta gäller att man köper data .. och då talar jag inte om en eventuell hårddisk - utan data=uppgifter.

Du skall alltså visa att uppgifter som används faller under hälerilagstiftningen.
Vill du påstå att just data är undantagen lagstiftningen så ligger bevisbördan hos dig. Är det så att du försöker hävda att informationsstöld är omöjligt om informationen "bara" kopierats, eller hur resonerar du?
Citera
2015-02-12, 23:51
Medlem
kommer flashback tappa många medlemmar nu??
Citera
2015-02-12, 23:54
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
kommer flashback tappa många medlemmar nu??

Nja, tror nog bara en del kommer sluta med att skriva väldigt grova saker. En del kommer nog fortsätta göra det, kanske ännu värre enbart för att provocera AB. Men vi som redan är medlemmar vet att man inte behöver klicka sig in på saker man blir arg, sårad eller äcklad utav.
Citera
2015-02-12, 23:55
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
vad är det för skillnad på Piscatus/RG och Lexbase? Jag menar, Lexbase blev ju ifrågasatt i media och jag läste i typ nåt inlägg att Piscatus/RG också har pejl på folks brottshistoria...

Skillnaden är att LexBase endast förenklade tillgången till handlingar som redan är offentliga och som vilken medborgare som helst faktiskt kan begära.

Dessutom gäller det endast DÖMDA brottslingar. (De senaste 5 åren).

Piscatus/RG har inte samlat på sig några dömda brottslingar, utan det handlar snarare om en ren åsiktsregister.

Jag är beredd att försvara LexBase som erbjuder en nödvändig tjänst för samhället. Det som Piscatus/RG gör å andra sidan handlar om kriminella dataintrång och åsiktsregistrering i en gråzon (millt sagt!).

Men i Aftonbladets värld är det så klart precis tvärt om. Där försvarar man dömda brottslingar och hänger ut icke-dömda åsiktsbrottslingar.
Citera
2015-02-12, 23:57
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
Nja, tror nog bara en del kommer sluta med att skriva väldigt grova saker. En del kommer nog fortsätta göra det, kanske ännu värre enbart för att provocera AB. Men vi som redan är medlemmar vet att man inte behöver klicka sig in på saker man blir arg, sårad eller äcklad utav.

Själv fick jag tvärtomreaktion...vad kan jag skriva innan babylon står utanför liksom?...jag som aldrig varit elak innan....
Citera
2015-02-13, 00:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Skillnaden är att LexBase endast förenklade tillgången till handlingar som redan är offentliga och som vilken medborgare som helst faktiskt kan begära.

Dessutom gäller det endast DÖMDA brottslingar. (De senaste 5 åren).

Piscatus/RG har inte samlat på sig några dömda brottslingar, utan det handlar snarare om en ren åsiktsregister.

Jag är beredd att försvara LexBase som erbjuder en nödvändig tjänst för samhället. Det som Piscatus/RG gör å andra sidan handlar om kriminella dataintrång och åsiktsregistrering i en gråzon (millt sagt!).

Men i Aftonbladets värld är det så klart precis tvärt om. Där försvarar man dömda brottslingar och hänger ut icke-dömda åsiktsbrottslingar.

Har någon skickat en begäran för att få uppgiften om åsiktsregistreringen bekräftad:

Datainspektionen citat;

Rätten till registerutdrag
För att du ska kunna ta reda på om personuppgifter som rör dig behandlas har du enligt personuppgiftslagen rätt att ansöka om ett registerutdrag hos den personuppgiftsansvarige.

Den personuppgiftsansvarige är skyldig att ge dig besked om han behandlar personuppgifter som rör dig eller inte. Om dina personuppgifter behandlas ska den personuppgiftsansvarige också lämna skriftlig information om vilka uppgifter om dig som behandlas, varifrån uppgifterna är hämtade, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna lämnas ut. Information ska normalt lämnas inom en månad från det att du gjorde din ansökan.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in