2015-02-12, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Precis, helt rätt. Jag är ingen jurist men jag vet iallafall att för att man ska kunna bli dömd för någonting man inte har genomfört så måste man ha uppsåt till att begå handlingen. Typ förberedelse till rån, mord, misshandel, whatever.
Att skriva att man fantiserar om att någon gör en brottslig handling är väl knappast uppsåt till brott.

Exakt. Det finns inte en risk på tusen att han ens blir åtalad, även om han skulle bli anmäld.
Citera
2015-02-12, 23:36
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Precis, helt rätt. Jag är ingen jurist men jag vet iallafall att för att man ska kunna bli dömd för någonting man inte har genomfört så måste man ha uppsåt till att begå handlingen. Typ förberedelse till rån, mord, misshandel, whatever.
Att skriva att man fantiserar om att någon gör en brottslig handling är väl knappast uppsåt till brott.

Har också väldigt svårt för att se hur man skulle kunna bli dömd för det. Kanske inte moraliskt riktigt att önska något sådant men önskar han det så ja, då får han göra det.
Citera
2015-02-12, 23:36
Moderator
OYs avatar
Citat:

Att önska att någon gick in och massakrerade Kakan och Co kan vara en omskrivning för att jag är totalt likgiltig om någon gör en Breivik på SR, vilket krasst skulle betyda att jag tycker mycket illa om Kakan , och jag misstänker att det kan vara så skogshuggaren tänkte. Man måste inte krångla till allting alltid, det finns även enkla förklaringar på det mesta.
Citera
2015-02-12, 23:37
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederafittor
Försök inte hota mig! Precis som Mona Sahlin räds jag inte er mörkermän! Jag kommer kämpa mot er till min sista blodsdroppe. Jag har alltid stått stark mot rasism och annan form av förtryck. Med mig kommer du ingenstans med plumpa hot. Det är sånt här som är anledningen till artikelserien! Och ni undrar varför det behövs granskning?