2015-02-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadbody
Jag har en kompis nere i alperna som jag pratar med ett par gånger på år, för några så var han övertygad om att norrmännen var dopade. Men nu de sista gångerna jag pratat med honom så var det det andra stora skidlandet i norr som han misstänkte. En bra utdelning med medaljer på mästerskap samt en svag antidoping verksamhet inom landet var hans två huvudargument. Han påstod också att det var en åsikt som speglade hur flertalet kände där nere.

Givetvis så är del han säger ingenting värt, han kan säga det bara för att försöka provocera mig och det bevisar absolut ingenting. Om man ska vara ärlig så är det troligtvis bara struntprat mellan två idioter(Jag och han), men jag kan tycka att Sverige ibland har svårt att se på svenska idrottare med öppna ögon. Om vi hade bytt nationalitet på några svenska åkare till t.ex. ryska så tror jag att många hade varit nästan övertygade att de varit dopade.

Med det sagt så både tror jag och hoppas att varken svenska eller norska åkare är dopade.

Förmodligen, men då hade de också haft andra dopingfall som kretsat kring landslaget. Nästan alla lösa anklagelser bygger på ett ruttet förflutet och/eller nyligen fällda. Indirekt drabbas alla av ett enda dopingfall. Det är därför så få sådana anklagelser kastas på Sverige eller Norge jämfört med Sovjetstaterna.

Bara att kolla på expressens "lista" över dopade svenskar 2014, som ansågs vara ett mörkt år. En friidrottare, nån seglare, nån juniorhockeyspelare, nån kampsportare och sen i stort sett bara motionärer. Inte en enda känd idrottare internationellt. Jämför den listan med Rysslands.
Senast redigerad av frankkk 2015-02-10 kl. 21:40.
Citera
2015-02-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
VM-medaljörer från 2013 sägs troligen ha varit dopade. Framtiden ska utvisa om misstankarna är rätt när FIS kommit ikapp doparna med ny och bättre teknik.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20269007.ab

Kan det vara så att Johan Olsson var dopad när han tog sitt guld på femmilen?
Är det möjligt för Norge att ha så många bra skidåkare utan någon form av doping? Kan svaret verkligen vara så enkelt att det är landets nationalsport, de har många utövare plus att barnen börjar åka från det att de kan gå?

Nå hevder Rasmus Damsgaard at han er missforstått av avisen.

Han hevder han ikke snakket om langrennsløpere eller VM i Val di Fiemme, men utøvere generelt og mener han i stedet sa følgende til avisen:

«Sansynligheten for å finne tidligere positive tester i ALLE IDRETTER etter lagring OG forbedret analyseteknologi de siste årene, har økt».

Mer om saken her: http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/dopingsjefen-foeler-seg-misforstaatt/a/23392961/
Citera
2015-02-11, 17:27
Medlem
Giggsys avatar
Mühlegg-klass på Legkov? - Dopad eller ej?

Läste nyligen att Legkov är klar för Vasaloppet, fyfan säger jag bara. Rätt tydligt i Sochi förra året att han inte är ren.

Vad går fuskaren på och vad tar han för att dölja skiten i doping-kontrollerna tror ni?
Citera
2015-02-11, 17:37
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Läste nyligen att Legkov är klar för Vasaloppet, fyfan säger jag bara. Rätt tydligt i Sochi förra året att han inte är ren.

Vad går fuskaren på och vad tar han för att dölja skiten i doping-kontrollerna tror ni?

Jag är tveksam till att Legkov är dopad. I så fall måste det vara världens sämsta doping - han vinner ju aldrig något.
Citera
2015-02-11, 17:55
Medlem
Det finns en tråd om dopingrykten redan. Onödigt att starta en ny.
Citera
2015-02-11, 18:05
Medlem
albes avatar
Är han dopad för att han ska åka vasaloppet? Står allt rätt till med dig eller?
Citera
2015-02-11, 19:05
Medlem
chessjamts avatar
Det snackades väl om att de (ryssarna) andades in någon slags ädelgas precis innan loppet som gav extra energi. Substanserna är så flyktiga i och med att de är i gasform att de hinner försvinna ut ur kroppen under loppets gång så att det syns inte i dopingkontrollerna efteråt.

Läste det i artiklar på expressens hemsida i samband med OS då man förundrades över Legkovs ursinniga fart uppför den där sista backen innan upploppet, under stafetten och femmilen. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Läste det själv då på nätet under slutet av OS-veckan men faktan kan ju också ha varit fel.

Edit: 1000:e inlägget!
Citera
2015-02-11, 22:31
Medlem
Running-On-Emptys avatar
Det finns utan tvekan en dopingkultur i Ryssland, ja. Men utan att någon bevisligen åkt fast för doping så är de fria att tävla i vilka tävlingar de vill. Det är det system vi har, take it or leave it.

Sen ang Legkov så har han ju alltid haft sitt patenterade motbacke-paddelryck. Det har varit hans specialtet i alla år att kunna hoppskejta hysteriskt fort i branta backar på slutet av lopp, när han är i form. Han vann minitouren i Kuusamo för några år sedan med precis samma ryck som han gjorde i Sotji på stafetten och femmilen. Men med alla konstigheter och intriger som försigår inom rysk längdskidåkning så har man ju ingen aning. Det kan gott vara att hela bunten är dopade, men att de ändå tränar fel och inte vinner så mycket som de kanske borde.

Jag läste om rysk längdträning för ett tag sedan. En grej dom körde var att tvinga unga lovande skidåkare att simma långa sträckor i iskalla sjöar, för att "härda" dom. Snacka om idioti. Ett perfekt recept på hur man tar bort all glädje ur sporten. Dom kör någon slags militär, hard core stil och det syns ju rätt tydligt i a f på damskidåkarna att det inte är några direkt sprudlande glada människor i det ryska längdskidlandslaget.

Legkov och Chernousov som stått utanför ryska laget och tränat på egen hand har ju alltid verkat rätt skojfriska och som de har glimten i ögat. Medan t ex Vylegzhanin är mer traditionellt butter och stone face-aktig.
Citera
2015-02-12, 14:50
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Finska skidförbundet gör inte precis sin bästa antidoping-insats för tillfället.
Ska kanske säga att jag plockat detta från en finsk tidning och låtit Bing översätta, det går ju sådär bra... Kanske nån av våra finska vänner kan sprida lite bättre ljus i ämnet.

Men som jag kan läsa det så verkar det som att Finska skidförbundet jobbar för att upphäva avstängningen av en ledare och en läkare som blev avstängda på livstid i samband med Lahti-skandalen. Tveksamt agerande skulle jag säga.
Citera
2015-02-12, 20:24
Medlem
Elwisps avatar
Dumt att börja gasta om Múhlegg hela tiden. Hela tremilen från 2002 finns på youtube, se den innan du börjar dra jämförelser totalt utan substans.
Citera
2015-02-12, 22:15
Medlem
Vad gör Muhlegg nu förresten?
Citera
2015-02-12, 22:33
Medlem
Running-On-Emptys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Vad gör Muhlegg nu förresten?

Det var någon journalist på Aftonbladet (eller om det var Expressen) som försökte spåra Mühlegg för nåt år sedan. Han var i tyska alperna och pratade med familjen Mühlegg som driver ett hotell där bl a. Spåren ledde till slut till Brasilien där det sades att Johann jobbade med att sälja andelslägenheter eller nåt i den stilen. Men dom fick aldrig kontakt med honom, som jag minns det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in