Citat:
Ursprungligen postat av
Rundstedt
Ja man undrar ju ibland. Men i princip 100% av Norges befolkning har säker tillgång till skidspår till vardags. I Sverige ligger vi kanske på 15%? Lägg därtill att det är en stor sport i Norge, de får med sig en bredd bland juniorerna medan Sverige inte har den bredden ens innan talang visar sig. Längdåkning är en sport bland andra i Sverige, så inte fallet i Norge. Om det vore doping i Norge borde det ha läckt på något sätt vid det här laget tyckler jag. Men, ja man undrar ibland.
Jag förstår allt det där med förutsättningarna men det känns ändå märkligt. Alla länder vaskar fram sina bästa skidåkare, toppåkare, och där uppe på toppen så skiljer det inte speciellt mycket mellan åkarna. Nu pratar jag om de allra främsta. Ändå skiljer det så mycket på hur mycket oftare norska åkare presterar bra i jämförelse med andra nationers åkare - hur kan det komma sig? Från ena året till det andra presterar de medan andra får till ett år ibland. Ligger det verkligen inget annat bakom än att de började knata på skidor från det att de var två år?
Jag har funderat på det där med att det "borde ha kommit fram". Om man jämför Norges starka position i skidvärlden med exempelvis höga statstjänstemän, VD:ar och starka militärmakter i världen så kommer de alltid undan med saker en vanlig människa, anställd eller nation aldrig skulle komma undan med. För att ta två exempel: en VD tar privatflyget till Brasilien för att där se fotbollsmatcher under VM, som aktieägarna får betala, så kommer han kunna glida undan det ansvaret genom att skylla på exempelvis "möten" eller annat. Om en anställd i samma företag får för sig att en dag plocka på sig en bunt kopieringspapper och ta med hem så blir han anklagad för stöld och riskerar få sparken. Jämför utgifterna för företaget dessa människor roffat åt sig, VD:n sitter kvar medans den anställda får uppsöka Arbetsförmedlingen. Eller hur mycket märklig krigföring har inte USA pysslat med under lögner och aldrig drabbats? Kan det vara så med Norges ställning också? Att ingen riktigt vågar peta på stormaktsnationen även om misstankarna finns?