2015-02-12, 08:49
Medlem
C8H11Ns avatar
Snåljåp..

Hittade även dessa:

http://www.gokartmarknaden.se/Public/Pages/Advert.aspx?aId=3601
35kr/kg

http://www.blocket.se/lund/Bly_i_olika_former_58120393.htm?ca=11&w=3
20kr/kg

Båda i skånetrakten.
Citera
2015-02-12, 09:02
Medlem
Det ser perfekt ut.
Tackar för hjälpen!
Citera
2015-02-12, 09:49
Medlem
Blyplåt finns ofta på skorstenar osv kolla med närmsta plåtslagare de bör ha rivit av någonstans.
Citera
2015-02-12, 10:48
Medlem
Jag har kollat med så gott som alla plåtfirmor i stan, deras svar är bara att det var längesen de hade sånt inne.
Citera
2015-02-12, 10:52
Medlem
Har du kollat med Sala Bly?

Edit:
I närheten av Halmstad var det ja... Sorry!
Citera
2015-02-12, 11:05
Medlem
prata med din lokala rivningsfirma då man jämt stöter på rena blyplåtar runt skorstenar osv runt stammarna i äldre hus.
Citera
2015-02-12, 13:40
Medlem
Köp en gammal motorseglare. Kölen är ofta full med bly. Billigaste på blocket nu var 3500kr om vi säger att det är 500kg så kostar det 7kr kilot
Citera
2015-02-12, 13:57
Medlem
Middlemans avatar
Om blyet ska användas till att gjuta kulor till en kulkvarn har jag läst att det ska vara antimonhärdat för att inte slitas ner så fort. Oklart för mig om det finns andra sätt att härda blyet, men hjulvikterna är/var tydligen antimonhärdade. Hade själv turen att komma över en liten hink men tydligen är hjulvikter i bly rätt ovanliga idag.
Citera
2015-02-12, 14:02
Bannlyst
Köp blyhagel från en vapenaffär. Köper du mycket får du rabatt. Det är legerat med antimon också, så att det är starkare. Det är licensfritt, så det är bara att söka rätt på en vapenhandlare som har. Alla har inte, eftersom det ju egentligen är till jägare som handladdar hagelpatroner, men bara googla på vapenhandlare+hagel eller liknande.
Citera
2015-02-12, 14:15
Medlem
Jag ska kika på blyhagel. Angående båtar så känns det smartare att leta upp någon gammal båtskrot och slita ut blyet. Dock så brukar de blyet vara i massiva block vilket kan vara lite jobbigt att arbeta med. Läste om någon som hade forslat bort en skrotbåt åt en vän och sågade ut lagom stora bitar bly med en motorsåg.
Citera
2015-02-12, 17:29
Avslutad
Ibland är det utarmat Uran i kölen på båtar. Men bilbatterier är relativt säkra ändå. Öppna alla "korkarna" o häll ut så mycket det går, helst i en flaska som du lämnar in till miljöåtervinningen, men jag hällde ut det i dusch-avloppet. Sen är det rätt svårt att ha sönder batteriet. Blyet sitter som plattor i det, du bör ha åtminstone skyddshandskar. Tvätta de sen i vatten, men jag tror inte det är så nyttigt för miljön. Låt de sen torka, o smält de sen utomhus eller med bra ventilation.
Citera
2015-02-12, 19:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ibland är det utarmat Uran i kölen på båtar. Men bilbatterier är relativt säkra ändå. Öppna alla "korkarna" o häll ut så mycket det går, helst i en flaska som du lämnar in till miljöåtervinningen, men jag hällde ut det i dusch-avloppet. Sen är det rätt svårt att ha sönder batteriet. Blyet sitter som plattor i det, du bör ha åtminstone skyddshandskar. Tvätta de sen i vatten, men jag tror inte det är så nyttigt för miljön. Låt de sen torka, o smält de sen utomhus eller med bra ventilation.
Det är väl bara extrema kappseglingsbåtar typ Volvo ocean race som har uran i kölen. Vanliga fritidsbåtar har inte det utan bly eller i ovanliga fall järn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in