2015-02-12, 19:23
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om det nu skulle införas en lag angående näthat som skulle fälla ett antal Flashbackare. Låt oss säga att lagen träder i kraft 1 januari 2016. Är det bara alla inlägg efter det datumet som kommer betraktas som brott, eller kommer man kunna fälla folk för vad som skrivits före det?

"Den legalitetsprincip som numera är förhärskande bygger på nulla poena sine lege (inget straff utan lag) och nullum crimen sine lege (inget brott utan lag), det vill säga att ingen kan dömas för en gärning som inte var straffbelagd vid den tid då brottet begicks. Detta innebär att lagar inte kan ges retroaktiv verkan (jämför: lex retro non agit och Ex post facto)." - Wikipedia

Nej, det går inte dömas retroaktivt.
Citera
2015-02-12, 19:25
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Väldigt vad du hakar upp dig på lagar hit och dit. Tänk kritiskt på vad som är rätt och fel istället och läs mitt inlägg igen. Nej, vi är inte överens, då jag står för ett fritt, anonymt internet.

Du fortsätter att svamla utan någon som helst förståelse över vad du ens diskuterar.
Som sagt : VAD ÄR DET FÖR FEL MED ATT DRIVA MED EN IDEOLOGI?
Ja, du ska kunna säga att en profet är en gris, du ska kunna säga att han är en horunge, du ska kunna säga precis VAD SOM HELST. Då det är ansiktet för en IDEOLOGI, inte en folkgrupp.
Det är PROFETEN man "hånar" inte folkgruppen.

Det märks så tydligt att du inte har en aning om vad du ens pratar om att det bara blir tragiskt.

"Påstår du att mord på andra oliktänkande gör skillnad med att inneha en särskild meningsfullhet med en legitimitet enbart islamska terrorister saknar?"

Vad betyder detta?
De mördar oliktänkande för att inom ideologin Islam så ses oliktänkande som "otrogna" och mindre värda. PRECIS som judar sågs av ideologin nazismen.

Betyder det att alla muslimer vill mörda oliktänkande? Nej, men det är ideologin Islam som rättfärdigar deras handlande. Förstår du fortfarande inte varför det är viktigt att säga precis vad man vill om en profet/rita den hur man vill?

Enda anledningen till att du inte skulle få det är pga ideologin islams blasfemi-lagar.
Utbilda dig själv, istället för att sitta här och leka pseudoförstående och omtänksam.

Jag är inte ett dyft pseudoförstående. Jag anser att majoriteten i en befolkning är ett lallande pack utan eget konstruktivt tänkande och där individens åsikter i första hand vilar på vad andra tilldelat den. Om vi tar Flashback ser vi tydligt samma fenomen av likriktat tänkande där en grupp gemensamt anammar vissa ord och uttryck för att betona grupptillhörighet, även så med åsikter. Argumentation, logik och retorik faller under exakt samma lagar som på andra platser, bortsett från att en medlem på flashback helst lever ut sina komplex under anonymitet.

Jag har av några medlemmar uppmuntrats att go public, lustigt nog efter en kortare egen vald uthängning på forumet där jag synts med ansiktes bild. Att försöka förmå någon annan att göra vad vad man själv inte vågar är lika patetiskt som det faktum att om jag vore en på forumet gammal framträdande karaktär, mycket enkelt kunnat fått med mig en grupp groupiesar att följa mina spår. "Take me to your leader!" nåväl. "Elvis has left the building..." det finns ingenting här på forumet som är anmärkningsvärt, ingenting i vad som skrivs, debatteras etc. Yttrandefrihet är en sak, att begå brott en annan. Men handen på hjärtat... Ni är inte så radikala här som ni önskar utan faktiskt jävligt mainstream. En sann revolutionär hade signat ballen skrytet berör, som minst i en revolution. Fortsätt bräka om hur inläggen ska se ut, grammatiken, ramarna i hur åsikterna framläggs och annat som påverkar känslan av felaktiga normbrytanden. Mitt alias har ingenting med mig att göra utan redan innan jag klev in visste jag vad jag skulle få se. https://www.youtube.com/watch?v=nzY2Qcu5i2A Wannabes som inte är lika häftiga i verkligheten.

Avvek här medvetet, då svaret jag fick mest påminner om 1207 andras argument, sorry
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-02-12 kl. 19:27.
Citera
2015-02-12, 19:25
Medlem
Har detta ens nämnts i Studio Ett i veckan som gått?
Lyssnar inte själv längre på programmet.
Citera
2015-02-12, 19:27
Medlem
Citat:
Om det nu skulle införas en lag angående näthat som skulle fälla ett antal Flashbackare. Låt oss säga att lagen träder i kraft 1 januari 2016. Är det bara alla inlägg efter det datumet som kommer betraktas som brott, eller kommer man kunna fälla folk för vad som skrivits före det?

Jag borde väl inte ge mig in i den frågan eftersom jag inte är jurist, men jag kan inte tänka mig att retroaktiv lagstiftning är möjlig. Det vore förödande för rättssäkerheten om man kan fällas för något som inte var ett brott när "brottet" begicks.

Jag tycker faktiskt också att den här AB-historien är lite obehaglig. Det jag inte gillar är tanken på att ett gäng konton är på vift och att de i en framtid kan tänkas användas för betydligt mindre föreseelser. Som om man t.ex. när man söker ett jobb, blir kollad mot en flashbackdatabas för att arbetsgivaren ska undvika att anställa någon med obehagliga åsikter eller någon som har haft problem med depressioner. Fast det är kan hända att dra det lite långt. Hoppas jag.

Å andra sidan tycker jag att näthat och HMF på nätet också är högst obehagliga.
Citera
2015-02-12, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:

Lagstiftningen är inte retroaktiv, dock finns det lagar idag som är tillämpliga.
Citera
2015-02-12, 19:35
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vad synd!

Jag hade sett fram emot att lite fler av de allra största svinen på FB som glatt bryter mot allt vett och svenska lagar hade fått sina brallor nerdragna.

Well, då får man hoppas på att flashback själva förmår rensa lite bättre i sina egna avlopp, eller att samhället som sådant hittar lösningar på att komma åt näthatare.
Näthat är som sagt inte samma sak som yttrandefrihet. Lika lite som gruppmisshandel 20 mot 1, har med boxning att göra.

Nästa steg är nog lokala grejer i likhet med andra offentliga uppgifter. "Kolla om du bor granne med en knarkare" eller "Kolla om ditt barns förkolepedagog äter psykofarmaka"-löpsedlar är nog nästa steg. För övrigt anser jag det är väldigt osmakligt av dej att inte byta signatur. Je aime tout ce qui est ā la mode maintenant verkar vara mer en lämplig fransk fras för dej. (Pardon my french)
Citera
2015-02-12, 19:40
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Nu är jag ingen juridikexpert men att stifta retroaktiva lagar är oftast krångligt med tanke på att det anses väldigt fult och förbjudet i många länders grundlagar. Har gjorts senast typ efter andra världskriget för att komma åt nazistsympatisörer och så i några länder. Nu har nån jävel kallat Kakan både fet och dum så jag tippar nog på en grundlagsändring som möjliggör det, så svar ja.
Citera
2015-02-12, 19:45
Medlem
Skrämmande att folk tror att man faktiskt kan vara anonym på nätet. På Flashback reggar man sig med mail... Någon som tror att det är omöjligt att spåra mail? Man får helt enkelt lita på ens internetleverantör (som ser allt du gör) och de som har tillgång till databaserna där ens saker sparas. Räcker inte långt med att 124 av 125 moderatorer går att lita på, då är det liksom kört ändå. Förutom att säkerheten ofta är ett problem. Antingen genom dålig mjukvara eller pga att det går att komma åt hårdvaran vid t.ex en razzia.

Det går ju att försvåra genom kryptering, proxies, olika IP och ha olika mailadresser, användarnamn och lösen för alla olika saker man gör på nätet. Men det går inte att vara anonym.
Citera
2015-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
hmm. de har kört rasism/ pedofili/ personmobbning det som återstår nu är sexismen och kvinnohatet på forumet. Låt mig gissa på att de rotat fram någon som har ex. antal våldtäkter, partnermisshandel eller dylikt i sitt brottsregister och som samtidigt sitter och spyr kvinnohat på feministforumet eller sexforumet. Eller narkotika och/ eller annat ljusskygg verksamhet.

Där har du min gissning.
Sexköpare och våldtäktsmän tror jag snart kommer att granskas noga av Jan Helin. Jag tycker det är bra att dom granskar det som är det mest omoraliska
Citera
2015-02-12, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Sexköpare och våldtäktsmän tror jag snart kommer att granskas noga av Jan Helin. Jag tycker det är bra att dom granskar det som är det mest omoraliska

Avdelningen för kakor och bullar kommer nog också att granskas för där kan ju ordet "negerboll" förekomma.
Citera
2015-02-12, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Kruxet är, har krutet blivit blött?

Det tror jag inte, har förklarat i ett tidigare inlägg vad jag tror sker just nu. Än så länge har ingen saboterat krutet för Aftonbladet såvitt jag känner till. Vi vet inte vad Aftonbladet har i sin arsenal och osäkerhetsfaktorn är ett billigt verktyg för att nå verkan.

Jag tror att Aftonbladet just nu analyserar vilken effekt publiceringarna har haft, reaktioner ifrån intressenter och aktörer och tar sedan ett beslut om en fortsättning är nödvändig och hur den skall se ut.

Att demoralisera fienden och skapa kaos, osäkerhet och oordning är ett effektivt och beprövat verktyg, jag hävdar att det är just vad Aftonbladet har lyckats med. Osäkerheten lyser på forumet, många är rådvilla, rädda, osäkra, vad ska ske, kommer det mer. Vissa vågar inte skjuta längre för de vet inte vilken kanon de kommer att möta så att säga, det är min bedömning.

Förmodligen kommer det mer tror jag, kanske i en annan form, något överraskande, det ger mer effekt.
Citera
2015-02-12, 19:53
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att demoralisera fienden och skapa kaos, osäkerhet och oordning är ett effektivt och beprövat verktyg, jag hävdar att det är just vad Aftonbladet har lyckats med. Osäkerheten lyser på forumet, många är rådvilla, rädda, osäkra, vad ska ske, kommer det mer. Vissa vågar inte skjuta längre för de vet inte vilken kanon de kommer att möta så att säga, det är min bedömning.

Förmodligen kommer det mer tror jag, kanske i en annan form, något överraskande, det ger mer effekt.

Precis och det är därför det är vikigt att vi aldrig slutar med att skriva vad vi tycker på Flashback och andra ställen på internet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in