Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Sulan tål mer än du tror, men det är klart att om du bara ska ha en sko i vått och torrt bokstavligen kommer sulans livslängd att bli rätt kort. Om det ösregnar och du inte kan välja en annan sko: kör. Men har du möjlighet att ta ett annat par eller köra med galoscher är det givetvis att föredra. Att slänga på en gummisula kostar vill jag minnas upp mot 500 kr, men jag tycker det är synd om du ska begränsa ditt urval till skor utan lädersula.
Tack för svaret, ska ta en extra funderare på lädersula. Då finns det helt plötsligt väldigt mycket fina skor. Galoscher har jag dock ingenstans att göra att förvara i plugget, och vem vill bära runt på ett par blöta galoscher.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zarkov
Om vi lägger cordovan-frågan åt sidan så undrar jag varför du lägger så mycket pengar på ett enda par skor om du är en fattig student? Dels kostar de nästan dubbelt så mycket som kalvläder, dels är de tämligen informella. För samma pengar (med reservation för prisskillnader i Frankrike) får du ju två par om du nöjer dig med kalvläder. Även om storleksurvalet är något begränsat finns t.ex.
Carmina Semi-brogue med gummisula. Komplettera med ett par Loake eller Yanko, t.ex. dubbelmunkar eller cap-toes, så har du två par skor att alternera med som duger både till jeans och uddabyxor.
Alla är vi olika men jag skulle än idag tveka att gå på puben/gasquen med ett par skor för nära 6000 kr...
Tack för svar!
Just nu ser det ut att bli just skorna du länkade faktiskt, fördelaktigt att de hade gummipålägg. Och att sedan komplettera med ett par Loake 1880 som beaters.
Anledningen till att jag funderade på Cordovan var pga att det ska hålla bättre, och då kan jag ta lite från sparkontot.
Och att gå till krogen med finskor gör väl ingen klok människa, haha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marten-
Så länge man inte ger sig ut i syndafloder och ösregn varje dag ska det inte vara några problem med lädersula. Använder man dem intensivt lär man väl dessutom trampa ner dem snabbare än vad vätan hinner skada dem.
Vidare får jag instämma i att det är ett ganska konstigt par skor att börja med. De har ett begränsat användningsområde, och kostar mycket pengar (Och personligen tycker jag inte de är särskilt snygga, men jag har förstås svårt för derbies i alla former). För den summan hade jag nog köpt två par billigare, exempelvis Carminas normala kollektion eller Loake/Herring.
Tack för svar!
Instämmer till fullo efter vidare åtanke.