Citat:
Ursprungligen postat av
youngirl
Kanske ställer upprepade frågor nu men:
1. vad gör du med dina ormar?
2. har dom rymt någon gång?
3. har du blivit biten eller har dom försökt bitas - isf gjorde de ont?
1. Dom är vackra att kolla på samt att ett snyggt inrett terrarium är fint. Reptiler är mer eller mindre som att ha ett akvarium, Dom mår oftast bäst av att inte plockas med mer än nödvändigt.
2. Ja det händer ibland, totalt 4-5 gånger för mig, oftast när dom är små och ormar är experter på att hitta minsta lilla möjlighet att komma ut. En majsorms unge är ungefär lika smal som en penna, och kan tycka sig genom liten springa.
Dock så är mitt reptil rum yttligare rymningssäkert med väldigt finmaskigt nät för alla möjliga rymningsvägar och dörren stängs med kanske 1 mm springa.
Så de få gånger det händer så är det fram med mjöl på golvet och lägga fram lite döda pinkisar(musbebisar) för att locka fram dom så man ser vart i rummet dom gömmer sig.
3. Ja det har jag blivit, dock enbart av mindre ormar tex Kalifonisk kungssnok och Majsormar när de varit mindre (unga ormar har en tendens att hugga emot det mesta som kommer ovanifrån) och då enbart försvars hugg (Snabbt hugg, ibland t.o.m med stängd mun) för att markera att "lämna mig ifred".
Ormar är ganska lätta att läsa av ifall dom kommer att hugga eller inte, så är man bara uppmärksam emot det så klarar man sig i 99% av fallen.
Ett försvars bett ifrån en ogiftig orm gör inte jätte ont, men variererar självklart med storleken på ormen, utan slutar oftast som ett litet rivmärke.
Dock kan det hända att dom misstar din hand för mat, och detta bett gör betydligt mer ont då dom biter hårdare och oftast ringlar upp sig runt där dom bitit och kommer inte att släppa. Så då blir det in under vatten för att få dom o släppa, även munskölj funkar riktigt bra för att dom ska släppa och är ofarligt för ormen.