2015-02-12, 15:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Kanske missförstod dig men det står såhär längst upp på sidan: 945 560 medlemmar
Nu är det väl många trollkonton, dubbelkonton och avstängda användare men det är så många som finns registrerade.

ändå om de har ett register så måste det finnas tidsmässiga begränsningar att researcha ett sådant material??
2015-02-12, 15:22
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Du börjar snudda nära på 1.06, men ja i kombination med andra sidor så har de lyckats hitta en person. Varför tror du att andra nätverk och communities nämns i artikeln? Det är inte en slump, och speciellt inte med tanke på att det finns andra stora läckor det pratas om.

Det var en hypotetisk fråga ställd till dig. Dvs om man tittar på inläggshistoriken över personer som blivit uthängda, och det visar sig att de har varit helt på den säkra sidan när det gäller anonymitet. Hur kan man då förklara att RG hittat dem förutom genom en databasläcka?

Har inget intresse av att kartlägga någon, tvärtom så vill jag att all kartläggning upphör genast. För närvarande är det Flashback själva som möjliggör risken att 40,000 personer hamnar i social och privat misär. Det pratas så mycket om att FB är till för matlagning och sportdiskussioner, men jag kan lova att merparten av användarna vill inte att deras inlägg ska finnas för allmän beskådan. Admin borde införa möjligheten att radera gamla inlägg, eller "nollställa" användarnamnen – inklusive alla "quotade" namn i foruminlägg.

Extraordinära omständigheter kräver extraordinära åtgärder. Nu är det en massläcka det rör sig om, troligtvis den allvarligaste i Sveriges historia.
Senast redigerad av Schweizergarde 2015-02-12 kl. 15:25.
2015-02-12, 15:23
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Dokumentet sägs dock vara scramblat.

Manipulerat är ett finare ord. Sen är det en sekundär källa till den såkallade originalkällan.
Trovärdigheten hos informationen? Ungefär som tidningen som lägger ut infon.
2015-02-12, 15:33
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Kanske missförstod dig men det står såhär längst upp på sidan: 945 560 medlemmar
Nu är det väl många trollkonton, dubbelkonton och avstängda användare men det är så många som finns registrerade.
Hacket verkar avse åren 2000-2006.

Det kan också vara så att registret är fokuserat på de som skrivit inom vissa fora. T.ex politik, kändisskvaller, sex etc.
Sånt som är juicy juicy för kvällspressen.
2015-02-12, 15:37
Medlem
HGs avatar
Om Aftonbladets lista är 40000 individer så måste man ju säga att det är ytterst få som har blivit uthängda!
2015-02-12, 15:39
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag tror inte på RG såvida dom inte lägger ut databasen på flashback! Det är nog bara skrämselpropaganda från Rödingarna!

2015-02-12, 15:42
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om Aftonbladets lista är 40000 individer så måste man ju säga att det är ytterst få som har blivit uthängda!

Du menar 40,000 av 945,500 st? Att det skulle vara en "liten" sak?

Journalister och propagandister har använt sig av statistisk relativisering för att "sminka" problem genom alla tider, men det här får nog sägas vara ett mindre lyckat exempel på att dölja ett enormt problem.

Framförallt är det inte bara omfattningen av användaruppgifter som gör det här allvarligt, utan de sociala ramifikationerna av läckan. Jag tror de flesta skulle hellre ge bort sina kreditkortsnummer på nätet än att detta skulle få hända.
2015-02-12, 16:02
Medlem
HGs avatar
Jag håller med dig Swissman, men vad jag menar är om de kan få fram så mycket egentligen av listan? Vad finns i så fall egentligen på listan+ Användarnamn, födelsedatum, mejl, IP-loggningar?
2015-02-12, 16:03
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag håller med dig Swissman, men vad jag menar är om de kan få fram så mycket egentligen av listan? Vad finns i så fall egentligen på listan+ Användarnamn, födelsedatum, mejl, IP-loggningar?

Listan är endast mail och personnummer. En del användare påstår att den "riktiga" också innehåller användarnamn, men det har inte bevisats ännu.

Så informationen som finns kan man helt enkelt fått från annat håll, t.ex. CDON eller liknande där också personnummer används.
2015-02-12, 16:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Du menar 40,000 av 945,500 st? Att det skulle vara en "liten" sak?

Journalister och propagandister har använt sig av statistisk relativisering för att "sminka" problem genom alla tider, men det här får nog sägas vara ett mindre lyckat exempel på att dölja ett enormt problem.

Framförallt är det inte bara omfattningen av användaruppgifter som gör det här allvarligt, utan de sociala ramifikationerna av läckan. Jag tror de flesta skulle hellre ge bort sina kreditkortsnummer på nätet än att detta skulle få hända.
Men det är ju inte 40 000 uthängda. Det är ju ett ensiffrigt antal.
2015-02-12, 16:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Listan är endast mail och personnummer. En del användare påstår att den "riktiga" också innehåller användarnamn, men det har inte bevisats ännu.

Så informationen som finns kan man helt enkelt fått från annat håll, t.ex. CDON eller liknande där också personnummer används.

Men vänta nu, har du sett listan? Hur vet vi egentligen vad som är sant eller inte???
2015-02-12, 16:08
Medlem
Citat:

Jag har inte riktigt greppat det där med personnummer än. Inte ger man väl personnummer när man startar en användare? Visst, födelseår, månad och datum men det kan man ju skriva in något helt annat.

Admin lyser fortfarande med sin frånvaro

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in