Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Som du vet kan jag inte följa logiska argument pga bristande logisk förståelse, så jag får kommentera på det jag förstår mig på. Hoppas du har överseende med det.
Ja enligt definition av Gud är Gud evig, liksom tiden är evig.
Vad fanns före tiden?
Det blir liksom ett omöjligt argument att diskutera.
Själva definition av Gud, enligt vår diskussion av teism, är att Gud är evig. Om detta är alla teister eniga. Det finns alltså inte en skapare till skaparen. Redan ordet "skapare" indikerar den/det som skapat något. Det kan alltså inte finnas några alternativa skapare.
Så en skapare kan inte skapa en annan skapare? Säger vad? Tid är evig, säger vad? Er Gud måste vara evig för annars passar han inte in. Om ni börjar argumentet med att säga "självklart måste det finnas en skapare, hur skulle annars allt finnas här" och "om det inte finns en skapare, hur kom allting till" så säger ni att det som finns måste ha blivit skapat. Varför måste då inte skaparen ha blivit skapat? Om han inte måste ha blivit skapad, varför måste något annat ha blivit skapat? Ni bryter mot er egen påhittade regel. Ni är inte konsekventa.
Du/ni hittar bara på efter eget huvud, det är uppenbart.
Precis som min liknelse med lekande barn. Ni har en uppfattning och sedan hittar ni på sätt att rationalisera den uppfattningen. Ni lägger till egenskaper för att försvara er gud.
Citat:
En tekanna, enligt vilken definition som helst, är inte evig.
Tekannan är bara relevant när det gäller falsifieringsfrågan.
Citat:
Det innebär inte att det finns en Gud, men det innebär att man inte argumentera att en skapare måste ha en skapare. Vi måste kunna enas om att med "skapare" menas något evigt, som skapat resten.
Varför det?
Citat:
Din definition av Gud är s.k. strawman.
Definitionen är inte relevant i annat än att det är en superkomplex lösning på ett mindre komplext problem.
"Ockhams rakkniv, uppkallad efter den medeltida engelska franciskanmunken och filosofen William Ockham (ca 1285–1347), är en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör."
Citat:
Nej vetenskapligt finns ingen anledning att tro att en skapargud finns eller någon gud alls. Så är det.
Men den som känner sig stärkt/glad/får tröst av det har väl en anledning, eller?
Eller vem är du att säga att det inte räknas som anledning?
Anledning är inte bevis. Knark får en att må bra också, betyder det att knark har alla svaren och är en intelligent tänkande varelse med skaparkrafter och är obundet av tid?