2015-02-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Inte dessa frågor:

Vad annat ska jag tolka utifrån än ord? Finns inte så mycket annat att tolka här ... See you in hell

Förstå helheten så fattar du allt. Det är så du blir upplyst.
Citera
2015-02-11, 23:31
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förstår du öht vad bevisbörda-konceptet är (det verkar nämligen som att du inte gör det)?

Förkovra dig på egen hand.

Är vi i en domstol eller?
Citera
2015-02-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men OM en skapargud existerat, vad ger MIG rättigheten att tro att denne Gud i så fall inte har har eller har haft något som helst vidare påverkan på världen?
Konstig fråga. Formuleringen "rättigheten att tro" fungerar inte överhuvudtaget för mig. Man tror saker, det kan man inte påverka. Du kan inte välja vad du tror så jag förstår inte vad du menar med rättighet i det sammanhanget. Dina rättigheter och skyldigheter i samhället förändrar ju inte den saken. Sen förstår jag inte alls frågeställningen. Varför skulle du inte få spekulera i hurvida en gud har haft en påverkan på världen?
Citat:
OM en Gud har funnits, så kan ju denne Gud lika gärna fortsätta finnas. Och lika troligt som att detta INTE har några attribut, så kan detta också HA attribut.
Förstår inte vad du menar eller är ute efter. Allt som finns har väl något slags attribut?
Citat:
Det innebär visserligen också att vi inte "vet" vad som är rätt sätt att leva. Men de flesta är ju eniga om vad som är "fel" sätt att leva. (t.ex. blir folk väldigt upprörda om man mördar någon)
Vad vi får göra och inte får göra bestämmer samhället tillsammans. Vad som sedan är "rätt" sätt att leva sitt liv bestämmer vi ju själva. Jag äter skräpmat och godis ibland, samt motionerar för lite ur en hälsoaspekt, men jag ångrar det inte för jag har gjort annat jag tycker är kul istället som att titta på någon film, spela datorspel eller diskuterar saker på flashback osv, och tycker därmed att det var "rätt" val.
Citat:
Vår existens är baserad på att vi överlever (som ras) och lever vidare, om inte annat. Detta verkar vara något slags inneboende egenskap i LIVET.
Borde vi inte hylla det eviga?
Hylla det eviga? Vad menar du, något slags jippo för att hylla livets cykel? Jag förstår inte vad det har med ämnet att göra, men jorden kommer bli helt obeboelig så småningom, och även om vi tar oss härifrån till någon annan planet innan dess så slocknar alla stjärnor till slut och då kan livet inte fortsätta, så livets cykel är inte evig tyvärr. Om man bortser från det så kan det säkert vara trevligt att hylla livet. Det skadar ju inte iaf.
Citera
2015-02-12, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Konstig fråga. Formuleringen "rättigheten att tro" fungerar inte överhuvudtaget för mig. Man tror saker, det kan man inte påverka. Du kan inte välja vad du tror så jag förstår inte vad du menar med rättighet i det sammanhanget. Dina rättigheter och skyldigheter i samhället förändrar ju inte den saken. Sen förstår jag inte alls frågeställningen. Varför skulle du inte få spekulera i hurvida en gud har haft en påverkan på världen?
Förstår inte vad du menar eller är ute efter. Allt som finns har väl något slags attribut?
Vad vi får göra och inte får göra bestämmer samhället tillsammans. Vad som sedan är "rätt" sätt att leva sitt liv bestämmer vi ju själva. Jag äter skräpmat och godis ibland, samt motionerar för lite ur en hälsoaspekt, men jag ångrar det inte för jag har gjort annat jag tycker är kul istället som att titta på någon film, spela datorspel eller diskuterar saker på flashback osv, och tycker därmed att det var "rätt" val.
Hylla det eviga? Vad menar du, något slags jippo för att hylla livets cykel? Jag förstår inte vad det har med ämnet att göra, men jorden kommer bli helt obeboelig så småningom, och även om vi tar oss härifrån till någon annan planet innan dess så slocknar alla stjärnor till slut och då kan livet inte fortsätta, så livets cykel är inte evig tyvärr. Om man bortser från det så kan det säkert vara trevligt att hylla livet. Det skadar ju inte iaf.

Vad bra att vi är eniga om att hylla livet.

Varifrån kommer livet? Hur har det kunnat uppstå?
Är det inte en fantastisk process som gjort så att livet har kunnat uppstå och bli till oss människor?
Citera
2015-02-12, 08:41
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Varifrån kommer livet? Hur har det kunnat uppstå?
Är det inte en fantastisk process som gjort så att livet har kunnat uppstå och bli till oss människor?

Verkligen, det är ju det som gör både fysik, kemi och biologi till sådana fantastiskt spännande ämnen
Citera
2015-02-12, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Som du vet kan jag inte följa logiska argument pga bristande logisk förståelse, så jag får kommentera på det jag förstår mig på. Hoppas du har överseende med det.

Ja enligt definition av Gud är Gud evig, liksom tiden är evig.
Vad fanns före tiden?
Det blir liksom ett omöjligt argument att diskutera.
Själva definition av Gud, enligt vår diskussion av teism, är att Gud är evig. Om detta är alla teister eniga. Det finns alltså inte en skapare till skaparen. Redan ordet "skapare" indikerar den/det som skapat något. Det kan alltså inte finnas några alternativa skapare.
Så en skapare kan inte skapa en annan skapare? Säger vad? Tid är evig, säger vad? Er Gud måste vara evig för annars passar han inte in. Om ni börjar argumentet med att säga "självklart måste det finnas en skapare, hur skulle annars allt finnas här" och "om det inte finns en skapare, hur kom allting till" så säger ni att det som finns måste ha blivit skapat. Varför måste då inte skaparen ha blivit skapat? Om han inte måste ha blivit skapad, varför måste något annat ha blivit skapat? Ni bryter mot er egen påhittade regel. Ni är inte konsekventa.
Du/ni hittar bara på efter eget huvud, det är uppenbart.
Precis som min liknelse med lekande barn. Ni har en uppfattning och sedan hittar ni på sätt att rationalisera den uppfattningen. Ni lägger till egenskaper för att försvara er gud.

Citat:
En tekanna, enligt vilken definition som helst, är inte evig.
Tekannan är bara relevant när det gäller falsifieringsfrågan.

Citat:
Det innebär inte att det finns en Gud, men det innebär att man inte argumentera att en skapare måste ha en skapare. Vi måste kunna enas om att med "skapare" menas något evigt, som skapat resten.
Varför det?

Citat:
Din definition av Gud är s.k. strawman.
Definitionen är inte relevant i annat än att det är en superkomplex lösning på ett mindre komplext problem.

"Ockhams rakkniv, uppkallad efter den medeltida engelska franciskanmunken och filosofen William Ockham (ca 1285–1347), är en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör."

Citat:
Nej vetenskapligt finns ingen anledning att tro att en skapargud finns eller någon gud alls. Så är det.
Men den som känner sig stärkt/glad/får tröst av det har väl en anledning, eller?
Eller vem är du att säga att det inte räknas som anledning?
Anledning är inte bevis. Knark får en att må bra också, betyder det att knark har alla svaren och är en intelligent tänkande varelse med skaparkrafter och är obundet av tid?
Citera
2015-02-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så en skapare kan inte skapa en annan skapare? Säger vad? Tid är evig, säger vad? Er Gud måste vara evig för annars passar han inte in. Om ni börjar argumentet med att säga "självklart måste det finnas en skapare, hur skulle annars allt finnas här" och "om det inte finns en skapare, hur kom allting till" så säger ni att det som finns måste ha blivit skapat. Varför måste då inte skaparen ha blivit skapat? Om han inte måste ha blivit skapad, varför måste något annat ha blivit skapat? Ni bryter mot er egen påhittade regel. Ni är inte konsekventa.
Du/ni hittar bara på efter eget huvud, det är uppenbart.
Precis som min liknelse med lekande barn. Ni har en uppfattning och sedan hittar ni på sätt att rationalisera den uppfattningen. Ni lägger till egenskaper för att försvara er gud.

Tekannan är bara relevant när det gäller falsifieringsfrågan.

Varför det?

Definitionen är inte relevant i annat än att det är en superkomplex lösning på ett mindre komplext problem.

"Ockhams rakkniv, uppkallad efter den medeltida engelska franciskanmunken och filosofen William Ockham (ca 1285–1347), är en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör."

Anledning är inte bevis. Knark får en att må bra också, betyder det att knark har alla svaren och är en intelligent tänkande varelse med skaparkrafter och är obundet av tid?

Okidoki, om vi inte kan enas om att med "skapare" diskutera en "evig skapare" utan du påstår att en skapare kan ha blivit skapad av något annat, då behöver vi inte diskutera frågan om skapare/Gud mera.

Du verkar inte inse att det är lika orimligt att diskutera vad som fanns före tiden fanns.

Jag är bekant med occams rakkniv men det är inte giltig metodologi när man framför ateism istället för teism. Enligt min mening är det en snarare mera sannolikt, när man observerar alltings existens och livets utveckling, att det finns nån slags MENING/syfte bakom det och att det inte bara är meningslös slump. I enlighet med mitt första inlägg i tråden, här: (FB) Ateisternas barnsliga argument emot Gud...
Citera
2015-02-12, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Okidoki, om vi inte kan enas om att med "skapare" diskutera en "evig skapare" utan du påstår att en skapare kan ha blivit skapad av något annat, då behöver vi inte diskutera frågan om skapare/Gud mera.
Så om det inte passar, så vill du inte diskutera längre. Om vi inte utgår ifrån att din föreställning är på riktigt så vill du inte vara med? Vad är det för inställning?

Citat:
Du verkar inte inse att det är lika orimligt att diskutera vad som fanns före tiden fanns.
Det är klart jag inser det, men jag menar också att din föreställning om hur det förhåller sig är lika orimlig. Du har den bara, men du har ingen anledning till att ha den. Utöver kanske att det är hörsägen och populär myt och det är bekvämare att bara anta att det är så.

Citat:
Jag är bekant med occams rakkniv men det är inte giltig metodologi när man framför ateism istället för teism.
Bara för att du inte vill det?
Citat:
Enligt min mening är det en snarare mera sannolikt, när man observerar alltings existens och livets utveckling, att det finns nån slags MENING/syfte bakom det och att det inte bara är meningslös slump.
Det låter som önsketänkande. Du VILL att det ska finnas syfte och avsikt, alltså är det mer troligt att det gör det?
Citat:
I enlighet med mitt första inlägg i tråden, här: (FB) Ateisternas barnsliga argument emot Gud...

“This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!' This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, frantically hanging on to the notion that everything's going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for.”

― Douglas Adams, The Salmon of Doubt
Citera
2015-02-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så om det inte passar, så vill du inte diskutera längre. Om vi inte utgår ifrån att din föreställning är på riktigt så vill du inte vara med? Vad är det för inställning?

Det är klart jag inser det, men jag menar också att din föreställning om hur det förhåller sig är lika orimlig. Du har den bara, men du har ingen anledning till att ha den. Utöver kanske att det är hörsägen och populär myt och det är bekvämare att bara anta att det är så.

Bara för att du inte vill det? Det låter som önsketänkande. Du VILL att det ska finnas syfte och avsikt, alltså är det mer troligt att det gör det?

“This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!' This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, frantically hanging on to the notion that everything's going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for.”

― Douglas Adams, The Salmon of Doubt

Tja, jag diskuterar GUD -- Skaparen och evigheten.
Vill du diskutera "gudar" som skapats och dött får du göra det med någon som tror på sådana.

Angående Occams rakkniv är det en vetenskaplig metod att skala bort irrelevanta lösningar på en fråga i vetenskapliga studier.
Det är inte något man kan hänvisa till när man diskuterar filosofiska/metafysiska frågeställningar där den ene parten anser sig ha rätt. "Det finns ingen skapare pga occams rakkniv". Jaha? Ok visst, du vann.

Citat:

― Douglas Adams, The Salmon of Doub

falsk anologi + strawman. men tack för historian.
Citera
2015-02-12, 10:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tja, jag diskuterar GUD -- Skaparen och evigheten.
Vill du diskutera "gudar" som skapats och dött får du göra det med någon som tror på sådana.
Nej vi diskuterar hur du kommer fram till egenskaperna som du hittar på för din gud och vad som styrker det. Sedan när jag påpekar att du inte bara kan hitta på eller anta en massa så blir du tvär och vill inte vara med. Jag har inte diskuterat några gudar som dött.

Citat:
Angående Occams rakkniv är det en vetenskaplig metod att skala bort irrelevanta lösningar på en fråga i vetenskapliga studier.
Det är inte något man kan hänvisa till när man diskuterar filosofiska/metafysiska frågeställningar där den ene parten anser sig ha rätt. "Det finns ingen skapare pga occams rakkniv". Jaha? Ok visst, du vann.
Nej, rakkniven är relevant för att du har ett problem och du löser det med en oerhört överkomplicerad lösning som är mer komplex än problemet självt. Det universum har gemensamt är ökande komplexitet. Hur löser du problemet med det första mest grundläggande och outvecklade tillståndet? Någonting som inte bara är allsmäktigt, allvetande och utanför tiden, det är hyperintelligent och bryter mot alla regler vi känner till.

Citat:
falsk anologi + strawman. men tack för historian.
Det visar hur du föreställer dig ett behov av syfte och mening bara för att du är självcentrerad och begränsad i din uppfattningsbubbla.
Citera
2015-02-12, 11:13
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Det är inte något man kan hänvisa till när man diskuterar .
Ockhams rakkniv är inte en vetenskaplig uteslutningsmetod
Det är en allmän hypotes för att utesluta osannolika lösningar.
Citera
2015-02-12, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Gud skapar världen
1
1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. 3Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. 4Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Ditt argument föll platt. Inte fjärde dagen. FÖRSTA DAGEN. Allt detta skedde på första dagen. Inte fjärde.
Gör om, gör rätt min vän.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord: Gud/Big Bang skapar rymden (space) och alla atomer stoft som efter många miljoner år blir gas blixtar och till slut planeter osv.
Jorden var öde o tom: Universum vad öde och tomt. Vatten är symbol för liv. Planeter har liv.
Ljus blev till...därefter liv som vi känner till det dvs växter, djur...

Det resonemang du för ovan kallas för "korrelationistisk" och har metodologisk INGET med vetenskap och/eller logisk, epistemisk rationalism att göra.

Du sittar inne i din egen bubbla och talar med dig själv på dina egna premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in