2015-02-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Vad har det med saken att göra? Den kristna Guden är knappast solen, så det där var en dålig liknelse. Vi kan dock inte vara 100% säkra på att solen existerar så som man tror att den gör, även om det mesta pekar på det, förr än vi har sett den själv.
Om jag säger att det sitter en demon i ett igenbommat rum i din källare, tror du på mig då? Enligt dina argument borde du göra det.
Nej, jag tror inte på dig då. Men det är inget val jag har gjort. Jag kan inte välja att tro på det, även om jag försöker. Jag kan låtsas att jag tror på det och upprepa det som ett mantra för att försöka övertyga mig själv, men det kommer ändå inte gå. Jag tror inte på det vare sig jag vill det eller inte.
Citera
2015-02-11, 19:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Som du vet kan jag inte följa logiska argument pga bristande logisk förståelse, så jag får kommentera på det jag förstår mig på. Hoppas du har överseende med det.

Vad fanns före tiden?

Du kan inte följa logiska argument, men ändå försökar du dig på pseudo-logik!
Citera
2015-02-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fortfarande: Enligt Första Moseboken skapades ljuset på 4 dagen. Alltså 4 dagar efter jorden.
Så ja, jag ser massa skillnader.

Skiter om 1 dag betyder 1 milj år. Då är det 4 miljarder år efter att jorden formades till att solen kom till. Ditt försök att med våld klämma in en saga någon skrev för flera tusen år sedan under bronsåldern tillsammans med modern vetenskap är tyvärr enbart pinsamt.

Trams.

Gud skapar världen
1
1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. 3Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. 4Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Ditt argument föll platt. Inte fjärde dagen. FÖRSTA DAGEN. Allt detta skedde på första dagen. Inte fjärde.
Gör om, gör rätt min vän.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord: Gud/Big Bang skapar rymden (space) och alla atomer stoft som efter många miljoner år blir gas blixtar och till slut planeter osv.
Jorden var öde o tom: Universum vad öde och tomt. Vatten är symbol för liv. Planeter har liv.
Ljus blev till...därefter liv som vi känner till det dvs växter, djur...
Senast redigerad av Jugosloven 2015-02-11 kl. 22:01.
Citera
2015-02-11, 21:59
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Gud skapar världen
1
1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. 3Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. 4Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Ditt argument föll platt. Inte fjärde dagen. FÖRSTA DAGEN. Allt detta skedde på första dagen. Inte fjärde.
Gör om, gör rätt min vän.

Hur kan dagen bli till utan sol?
Citera
2015-02-11, 22:04
Medlem
Citat:
Hur kan dagen bli till utan sol?

Du vet att Bibeln inte är Guds direkta ord som Koranen påstår sig vara.

Bibeln är skriven av vanliga människor och beskriver då din fråga som "dagen utan sol"
Vad är en dag för dig?
Vad är en dag för en hund, katt, fågel, kackerlacka, fisk osv.

Allt/alla har sina egna tidsperspektiv.
Människorna som skrev Bibeln beskriver ur en mänsklig synvinkel.

Förstår du nu min vän?
Citera
2015-02-11, 22:14
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Du vet att Bibeln inte är Guds direkta ord som Koranen påstår sig vara.

Bibeln är skriven av vanliga människor och beskriver då din fråga som "dagen utan sol"
Vad är en dag för dig?
Vad är en dag för en hund, katt, fågel, kackerlacka, fisk osv.

Allt/alla har sina egna tidsperspektiv.
Människorna som skrev Bibeln beskriver ur en mänsklig synvinkel.

Förstår du nu min vän?
Vad har koranen med något att göra? Och, om Bibeln inte är Guds ord, då är det ju inte Guds ord ni tror på utan någon random tomtes ord. Så tror du då på gud eller på random tomten? Har du tänkt på det?

Sedan skrevs ju Bibeln för människor och inte för djur. En dag för en människa är den tid på dygnet då solen är framme och en natt är den tid på dygnet då solen ersatts av månen. Det borde väl även du ha koll på?
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
Citat:
Vad har koranen med något att göra? Och, om Bibeln inte är Guds ord, då är det ju inte Guds ord ni tror på utan någon random tomtes ord. Så tror du då på gud eller på random tomten? Har du tänkt på det?

Sedan skrevs ju Bibeln för människor och inte för djur. En dag för en människa är den tid på dygnet då solen är framme och en natt är den tid på dygnet då solen ersatts av månen. Det borde väl även du ha koll på?

Suck. Du talar som en riktig ateist min vän.
Spelar ingen roll vad man säger till er, ni säger ändå emot.
Jag: Jesus var inte Gud.
Du: Jo det var han.
Jag: Jag tror på att Gud finns.
Du: Jag vet att inte finns.

Så återigen, suck, orkar inte prata med en vägg...
Citera
2015-02-11, 22:27
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:

Och du pratar som en typisk teist. Så fort det blir lite hett om öronen piper ni iväg och rabblar inövade bortförklaringar. Svara på mina frågor istället om du vill bli tagen för en seriös religionsförespråkare, annars ger du bara dem ett dåligt rykte.
Citera
2015-02-11, 22:36
Bannlyst
Citat:

Hur kan man inte säga emot er? Ni har ofta fel och det vore att uppmuntra galenskaper om ateister höll käften och inte påpeka er bullshit.
Citera
2015-02-11, 22:36
Medlem
Citat:
Och du pratar som en typisk teist. Så fort det blir lite hett om öronen piper ni iväg och rabblar inövade bortförklaringar. Svara på mina frågor istället om du vill bli tagen för en seriös religionsförespråkare, annars ger du bara dem ett dåligt rykte.

Jag har svarat på dina frågor.
Du förstår inte enkla svar.

Du tolkar allt bokstavstroget, ORD FÖR ORD.
Precis som du skall göra med Koranen. Bibeln är inte densamma.
Tolka helheten så fattar du allt. Det är så du blir upplyst.
Adjö vi ses hos den Allsmäktige...
Citera
2015-02-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Hur kan man inte säga emot er? Ni har ofta fel och det vore att uppmuntra galenskaper om ateister höll käften och inte påpeka er bullshit.

Vad är mitt bullshit?
Vad har jag sagt som du inte håller med om?
Citera
2015-02-11, 22:39
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Jag har svarat på dina frågor.
Du förstår inte enkla svar.

Du tolkar allt bokstavstroget, ORD FÖR ORD.
Precis som du skall göra med Koranen. Bibeln är inte densamma.
Tolka helheten så fattar du allt. Det är så du blir upplyst.
Adjö vi ses hos den Allsmäktige...

Inte dessa frågor:
Citat:

Vad annat ska jag tolka utifrån än ord? Finns inte så mycket annat att tolka här ... See you in hell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in