Citat:
Ursprungligen postat av
Tuna77
Du är medveten om att man kan ha brutit mot lagen utan att vara dömd för det? Det hoppas jag du förstår. Det är en sak att kalla någon för idiot eller att bryta mot en lagt till exempel hetsa mot folkgrupp. Det är ju en lag, vad förstår du inte?
Du missar hela poängen med varför journalister granskar saker och om det upptäcks att det exempelvis bryts mot lagar, då kommer media publicera m.m. Det är ju ingen big surprise
Problemet är att vissa anser att allt negativt och alla invektiv kopplat till folkgrupp är hets mot folkgrupp. Det är en domstol som i efterhand avgör om det var hets mot folkgrupp, det går således inte att på förhand bestämma vad som får sägas eller inte. Utgångspunkten är att allt får sägas, precis allt får sägas.
Jag hatar äckliga somalier som våldtar. (Här hatar jag de somalier som våldtar och jag tycker att just de är äckliga)
Jag hatar somalier därför att de våldtar.(Här hatar jag somalier som en nationell grupp och påstår svepande att de är våldtäktsbenägna.)
I mångas ögon är båda exemplen hets mot folkgrupp. Jag tippar dock på att det förstnämnda exemplet inte skulle betraktas som hets mot folkgrupp i en domstol, men jag vet inte med säkerhet då det är domstolen som bestämmer.
Jag tror att många har problem med läsförståelsen, de går i taket så fort ett invektiv blottas för ögat, men glömmer att läsa och förstå det skrivna i en kontext.
Jag vill spräcka skallen på NN.
Jag ska spräcka skallen på NN.
Muslimer
är äckliga.
Jag
tycker att muslimer är äckliga.
Exempel på hur det kan se ut i trådarna.
För att vara politiskt korrekt så tar jag ett exempel som förmodligen gör att vissa personer kan sova gott i natt.
Svenska vita män är odugliga, dessutom finns inte svenska vita män, de är fittor hela högen.
Jag tycker att svenska vita män är odugliga, dessutom tror jag att de inte finns därför att jag anser att de är fittor hela högen.