2015-02-11, 19:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Antog du syftade på personnummer tillhörande folk med ålder 70+. Vilka syftade du på?
Jo precis, jag hade som sagt bättre saker för mig än att gå igenom 40K poster.
Citat:
Det jag menar är att administratörerna för Flashback har tillgång till sin databas och den som läckte från piscatus. Då kan man enkelt kolla hur många email-addresser i piscatus databas som finns i flashbacks. Sedan presenterar man resultatet.

En relativ förekomst alltså (90% finns, 5% finns, 25% finns, etc.). Vore inte det en bra ide?
Om det skulle ske så tror jag inte att det hade varit så käckt att berätta resultatet publikt.
2015-02-11, 19:36
Medlem
infidels avatar
Om RG verkligen hade FBs användardatabas skulle det inte finnas någon anledning för dem att identifiera urgamla konton med få eller inga inlägg. Då skulle de kunna ha gått direkt på godsakerna istället för att ödsla tid på att identifiera personen bakom ett urgammalt konto med nästan inga inlägg alls. Det antyder att identifieringen kom före FB-nicket och inte tvärtom för annars hade de kunnat stoppa där.

Det är snarare som Chloe trodde först, att de loggat in på mailadresser de kommit över och tagit FB-nicket den vägen via återställningsfunktionen. De har isåfall massa mailadresser med tillhörande FB-nick som de inte lyckats identifiera en användare bakom än. Man bör inte maila myndigheter eller köpa prylar via den mailadressen utan skaffa en ny för officiella affärer. Alla kan vara drabbade.

Vad RG egentligen gör är att de försöker komma över varje svensks mailkommunikation. Kan de logga in på hans konto kan de även ladda ner alla hans sparade och skickade mail och då får de också hans FB-nick, hans fejsbokk, hans MSN, alla meddelanden han skickat med dessa och annat på köpet. De är som en privat miniatyrversion av NSA som i sin tur är en variant på gamla DDR-Stasi. Jag misstänker att de har SÄPOs inofficiella välsignelse i detta då det ska finnas kommunicerande kärl mellan RG och SÄPO. Det är isåfall inte första gången det händer.
2015-02-11, 19:39
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är ju redan bekräftat att Flashback har haft en säkerhetsbugg som innebär att man kan verifiera om en viss e-postadress är registrerad som användare på forumet eller inte.
Aha, ja det är ju så klart en möjlighet. Låter ganska vettig. Men 40k emails får en att fundera, det känns inte direkt självklart att det var så det skedde. Man kanske tillämpar Occams för lätt här.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo precis, jag hade som sagt bättre saker för mig än att gå igenom 40K poster.
Kan ju sortera på pers.nummer i detta fall....

Citat:
Om det skulle ske så tror jag inte att det hade varit så käckt att berätta resultatet publikt.
Hur så? Då är man iaf. rättfram och ärlig. Man visar sitt engagemang för användarna, tycker jag.
Senast redigerad av Dr.MadScience 2015-02-11 kl. 20:10.
2015-02-11, 19:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Varför inte?
Det känns ju lite respektlöst mot användarna att inte göra det.
Det är klart att man som medlem på en webbplats vill veta huruvida uppgifter kommit på vift eller ej.
2015-02-11, 19:48
Medlem
Citat:
Jag ska inte svara för admin men det finns en del personnummer tillhörande personer som förmodligen knappt vet vad en dator är.

Du har ju suttit och svarat för admin flera dagar nu. Ge dig tills du har något av värde, det blir bara Bagdad Bob över det hela annars. Dessutom blir det missledande för användare om ni kan påstå massa saker, och om det blir fel sedan hänvisa till att ni skrev det "privat".

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Två frågor:

1) Är det någon som vet av person(er), vars personnummer/email existerar i piscatus databas, men ändå inte har ett flashback-konto?

2) De som blivit "påhälsade" av Aftonhoran, existerar de i piscatus databas?

Flashback-Admins borde ju lätt kunna konfirmera/avfärda 1). Det vore ju otroligt osannolikt att RG har en databas med 40k email-addresser där en majoritet är reggade på flashback, UTAN att ha haft tillgång till flashbacks databas. När det även handlar om användare i piscatus databas med bara ett fåtal poster, vill jag tillägga.

Admin?

Precis. Tystnad kan vara ganska talande ibland. Detta måste ju gå att kolla på 5 minuter, och är nog redan gjort. Ska passa på att förtydliga än en gång för de som är förvirrade av hela "databas"-konceptet (och det verkar många vara): Dessa databaser som lagts upp är med största sannolikhet inte all data, det skulle kunna vara 3 "bokhyllor" av hela "biblioteket". Vad som finns i de andra hyllorna vet man inte. Det kan finnas databaser för varje site de knutit någon till, eller över skostorleken på folk, sambandet - trådarna mellan dessa - ser bara den som har allt.
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-02-11 kl. 19:50.
2015-02-11, 19:49
Medlem
Att hacka skg in oavsett är väl olaglig?
2015-02-11, 19:56
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför inte?
Det känns ju lite respektlöst mot användarna att inte göra det.
Det är klart att man som medlem på en webbplats vill veta huruvida uppgifter kommit på vift eller ej.

Jag vet inte hur jag skulle ställa mig i aktuell fråga, men tror du inte att det skulle finnas en risk att det skulle missbrukas?
Men visst, jag kan inte se någon större mening med att hålla en sådan sak hemlig för oss användare
2015-02-11, 20:26
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag vet inte hur jag skulle ställa mig i aktuell fråga, men tror du inte att det skulle finnas en risk att det skulle missbrukas?
Men visst, jag kan inte se någon större mening med att hålla en sådan sak hemlig för oss användare
Jag tycker användarna har rätt att veta om de som är med i läckan är registrerade här eller inte. Det kan ju knappast vara svårt att kolla om man säger så.

Risken att det missbrukas finns ju redan nu. Jag kan plocka valfritt personnummer och beställa saker i dennes namn. Om det var en fråga om missbruk skulle länkandet av läckan förbjudas.

Jag hoppas att admin går ut med om det är en riktig läcka eller inte snart. Om han inte gör det så ja, tystnaden säger väl allt?
2015-02-11, 20:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Precis. Tystnad kan vara ganska talande ibland. Detta måste ju gå att kolla på 5 minuter, och är nog redan gjort. Ska passa på att förtydliga än en gång för de som är förvirrade av hela "databas"-konceptet (och det verkar många vara): Dessa databaser som lagts upp är med största sannolikhet inte all data, det skulle kunna vara 3 "bokhyllor" av hela "biblioteket". Vad som finns i de andra hyllorna vet man inte. Det kan finnas databaser för varje site de knutit någon till, eller över skostorleken på folk, sambandet - trådarna mellan dessa - ser bara den som har allt.

Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag tycker användarna har rätt att veta om de som är med i läckan är registrerade här eller inte. Det kan ju knappast vara svårt att kolla om man säger så.

Risken att det missbrukas finns ju redan nu. Jag kan plocka valfritt personnummer och beställa saker i dennes namn. Om det var en fråga om missbruk skulle länkandet av läckan förbjudas.

Jag hoppas att admin går ut med om det är en riktig läcka eller inte snart. Om han inte gör det så ja, tystnaden säger väl allt?

Det finns officiella svar. Till och med i denna tråden, och varje gång någon skriver ett inlägg så ser man länken till dessa officiella svar. Det är med andra ord ingen tystnad.

Varsågod:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?u=1&t=2442046
2015-02-11, 20:44
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det finns officiella svar. Till och med i denna tråden, och varje gång någon skriver ett inlägg så ser man länken till dessa officiella svar. Det är med andra ord ingen tystnad.

Varsågod:

Jag läste det där innan jag skrev. Ingenstans står däremot det vi efterfrågar. En kort bekräftelse om huruvida adresserna som är med i listan är medlem här på FB eller inte. Det här är ändå en rätt stor sak. Män har förlorat jobbet över det här och jag tycker folk har rätt att veta om listans användare är medlem här eller inte. Om det nu är så att personerna är med på FB bör något göras. Ett mejl till de drabbade eller vad fan som helst. Det är just den tystnaden som är så konstig.
2015-02-11, 20:49
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Varsågod:

Vi har alla läst det. Men frågan kvarstår: Är det för mycket begärt att fråga efter den relativa förekomsten av emails i piscatus-databasen vs. flashbacks? Det är info de flesta skulle vilja ta del av, och det är enkelt fixat av de som är admins.

Jag har dock 100% förståelse med admins som inte vill blåsa upp lägerelden till en skogsbrand, men vi som bär näver och pinnar till brasan är nyfikna.
Senast redigerad av Dr.MadScience 2015-02-11 kl. 21:04.
2015-02-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag läste det där innan jag skrev. Ingenstans står däremot det vi efterfrågar. En kort bekräftelse om huruvida adresserna som är med i listan är medlem här på FB eller inte. Det här är ändå en rätt stor sak. Män har förlorat jobbet över det här och jag tycker folk har rätt att veta om listans användare är medlem här eller inte. Om det nu är så att personerna är med på FB bör något göras. Ett mejl till de drabbade eller vad fan som helst. Det är just den tystnaden som är så konstig.

Jag håller med dig här. Om nu alla dessa mailadresser och personnummer inte härrör från flashback- var kommer de ifrån? Skulle alltsammans bara vara ett falsarium? Hur troligt är det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in