Citat:
Ursprungligen postat av
Finisterre
Ditt inlägg är inte riktat till mig, men... jag har frågat om du klarar av att förklara skillnaden, och om du skulle kunna bestämma vad som egentligen är "hat". Du måste givetvis inte svara mig, men funderar du inte själv över anledningen till att du bara upprepar liknande fraser?
Faktum är att kritik och hat i det här sammanhanget är synonymer.
Ok, har missat din tidigare fråga, i denna tråd rasar det ju in kommentarer hela tiden så svårt hänga med.
Men! Jo, jag kan försöka förklara skillnaden.
Hat – känsla riktad mot individ/ grupp m.m. Vars enda syfte är att få någon må dåligt, klanka ner på grupp. "känslan" brukar sitta i ordvalet och "syftet" brukar vara lätt att se eftersom innebörden i det som står skrivet allt som oftast är platt fall logiskt.
ex: "Jag hatar äckliga judar!"
Åsikt – är just åsikt som formuleras utan stark känslobotten, och inte har en tydligt aviserat mål i form av en grupp utan mer en företeelse som en grupp kan vara orsak till.
ex: "jag är starkt kritisk till de ortodoxa judarnas hantering av bla bla. "
Get the point? är man således invandrarkritisk ex. så funkar det att zooma in på något väsentligt hållbart i sin kritik, utan att "slå" på någon grupp/ individ, bara för att...
Så nej kritik/ åsikter är långt ifrån synonymt med hat. Det kan finnas gråzoner absolut, men det brukar vara tämligen lätt att se vad som är vad.