2015-02-11, 19:20
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Och det är förstås helt OK, det har jag full förståelse för och är själv en frekvent nyttjare utav. Anonymitet ger dock upphov till mycket skit också, så det är den där avvägningen med samhällsnytta vs samhällsskada som man måste göra. Det har blivit väldigt mycket hat på sistone, kanske kan man råda bot på det utan att röja anonymiteten?

Människor får helt enkelt lära sig att stå ut med "hat" i textform. För flödet av fri information är viktigare för världens framtid, så är det bara helt enkelt.
Det finns inga tekniska möjligheter att bara "censurera lite" och samtidigt få alla andra människor att känna sig anonyma och uttrycka sig fritt. Det är inte möjligt.
"Hate speech" existerar som sagt inte i USA. Där har man lärt sig att det är bättre att bemöta hat istället för att sopa det under mattan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Om man inte är anonym och yttrar sig fritt i Sverige kan man:

- Förlora sitt jobb.
- Förlora vänner och familj.
- Hamna i fängelset.

Det kanske är därför folk vill vara anonyma, eftersom det går fan inte att yttra sig i det här jävla landet vi lever i!
Är väl en slags variant av Darwinism att du förlorar dina vänner och din familj. Varför spela teater inför andra när du innerst inne hyser andra åsikter?
Du spelar alltså PK fast du inte är PK, vad är vitsen?
Citera
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantom
Jodå du får gärna säga saker jag inte tycker om. Förvänta dig bara inte att vi ska vara vänner efteråt och ta en öl.
Lagen gällde det ju, inte dina personliga känslor din pajjas.
Citera
2015-02-11, 19:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Jag avskyr att tidningarna porträtterar Flashback som en plats för enbart hat och rasism.
För mig är Flashback en plats där jag kan få reda på nyheter och fakta om sådant som PK media aldrig skulle rapportera om. Dessutom så kan man fråga om allt möjligt och få hjälp.
Just den vinkeln av smutskastning funkar inte längre, den tiden är förbi.
Jag hör ganska ofta medelålders tanter typ "Maggan på ekonomiavdelningen" berätta att hon googlat i samband med någon nyhet & hamnat på Flashback & läst hur det egentligen ligger till.
Citera
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Vem vill leva i en värld där allt som skrivs skall godkännas av Aftonbladets redaktion?
Håller med, Aftobladet har gått på tok för långt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Ditt inlägg är inte riktat till mig, men... jag har frågat om du klarar av att förklara skillnaden, och om du skulle kunna bestämma vad som egentligen är "hat". Du måste givetvis inte svara mig, men funderar du inte själv över anledningen till att du bara upprepar liknande fraser?

Faktum är att kritik och hat i det här sammanhanget är synonymer.

Ok, har missat din tidigare fråga, i denna tråd rasar det ju in kommentarer hela tiden så svårt hänga med.

Men! Jo, jag kan försöka förklara skillnaden.

Hat – känsla riktad mot individ/ grupp m.m. Vars enda syfte är att få någon må dåligt, klanka ner på grupp. "känslan" brukar sitta i ordvalet och "syftet" brukar vara lätt att se eftersom innebörden i det som står skrivet allt som oftast är platt fall logiskt.

ex: "Jag hatar äckliga judar!"

Åsikt – är just åsikt som formuleras utan stark känslobotten, och inte har en tydligt aviserat mål i form av en grupp utan mer en företeelse som en grupp kan vara orsak till.

ex: "jag är starkt kritisk till de ortodoxa judarnas hantering av bla bla. "

Get the point? är man således invandrarkritisk ex. så funkar det att zooma in på något väsentligt hållbart i sin kritik, utan att "slå" på någon grupp/ individ, bara för att...

Så nej kritik/ åsikter är långt ifrån synonymt med hat. Det kan finnas gråzoner absolut, men det brukar vara tämligen lätt att se vad som är vad.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Så, för en som haft fullt upp på jobbet (där jag kokar spädbarn) hela dagen kan någon sammanfatta vilka som blivit drabbade av Aftonbladets senaste drev så här långt? Juristen, miljöpartisten, skogshuggaren och H.E.L har jag koll på men är det fler som råkat illa ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
För att ändra en lag krävs att den godkänns i riksdagen. Hade Dan Park viljat göra rätt hade han först drivit igenom en avkriminalisering av hets mot folkgrupp.

Det borde alla anonymitetsnissar på detta forum också göra tycker jag om det är så viktigt att uttrycka sig om det.

De som Aftonbladet hängt utvhar fortfarande inte gjort sig skyldiga till något brott.
Citera
2015-02-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ingen av de Aftonbladet hängt ut har brutit mot några lagar. Aftonbladet hänger ut dem för att de anser att de uttryckt sig olämpligt.

Media har gjort liknande granskningar förr mot läkare, mot försäkringskassor m.m. nu granskade de flashback och publicerar/avslöjar personer som nätahata alltså brutit mot lagar som t.ex. olaga hot och hets mot folkgrupp. Många av dem har erkänt eller ångrat sina uttalanden. Alltså erkänt lagbrott, men som sagt innan du har rätt i att AB inte är domstol och de delar inte ut t.ex. fängelsestraff men de granskar och avslöjar så som journalister alltid gjort, så varför är du förvånad?
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Är väl en slags variant av Darwinism att du förlorar dina vänner och din familj. Varför spela teater inför andra när du innerst inne hyser andra åsikter?
Du spelar alltså PK fast du inte är PK, vad är vitsen?
Vitsen är väl att man vill behålla jobbet?
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Kan inte offentliga personer stå för sitt tidigare liv, göra avbön, då är efterforskning ett absolut måste. Valda sverigedemokrater som har härjat på Flashback med hets och hat gör bäst att tvätta byken offentligt, annars får den granskande journalistiken göra det!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så, för en som haft fullt upp på jobbet (där jag kokar spädbarn) hela dagen kan någon sammanfatta vilka som blivit drabbade av Aftonbladets senaste drev så här långt? Juristen, miljöpartisten, skogshuggaren och H.E.L har jag koll på men är det fler som råkat illa ut?
Nej dom har flyttat ner nyheterna och inget mer har hänt. Jag hoppas att det här är över nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in