2015-02-11, 19:15
Medlem
Jag avskyr att tidningarna porträtterar Flashback som en plats för enbart hat och rasism.
För mig är Flashback en plats där jag kan få reda på nyheter och fakta om sådant som PK media aldrig skulle rapportera om. Dessutom så kan man fråga om allt möjligt och få hjälp.
Flashback gör mig dock deprimerad ganska ofta, man känner sig så maktlös när man läser om sådant som man önskar att man kunde göra någonting åt..
Citera
2015-02-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
Nej inte för statlig övervakning. Men man kan ju inte ta någons åsikt på allvar som inte ger ut sitt namn? Vad döljer dem/ni liksom?

Statlig övervakning finns redan.
Jag kan nog säga att du till 99% chans, redan är registrerad i deras DB.
Citera
2015-02-11, 19:16
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Handlar den här tråden om tjejer som skriver om pojkvänsproblem eller handlar den om extremister och "hatspridare" som aftonbladet vill sätta dit?

Med samma princip kan dom avlyssna allas telefoner. Jag vill inte att dom ska spionera på mig även om jag inte hängs ut
Citera
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jag tror problemen är mer komplexa än så. Varför utgår du ifrån att jag bryr mig? Jag bor i Sverige, inte Frankrike. Flytta dit om du anser att deras problem behöver tas hand om här.

Det var du som började prata om "rasistisk satir" din jävla pajas.
Sedan är det klart att vi har samma problem här, då ideologin Islam är ganska stor i vårat samhälle.
Sedan är det inte mer komplext än så. Inom Islam är det det värsta synden du kan utföra, att avbilda profeten. De mest fundamentalistiska personerna mördar då upphovsmännen, många mindre fundamentalistiska hejar på, och de minst fundamentalistiska tycker det var fel, men blir fortfarande extremt upprörda av satiren.

Hur är det INTE ideologins fel?

Bara för att du inte förstår dig på saker och ting och saknar en förmåga att ta till dig information (du "tror", jag tvivlar på att du spenderat en betydande del tid att efterforska problemet) kan du inte säga att "du tror det är mer komplext", samtidigt som du uttalar dig så säkert om hur saker är rasistiska, utan att förklara varför.

Det är oansvarigt och du bidrar till en negativ utveckling av samhället.
Citera
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Jag yttrar vad jag vill oanonymt och jag har inte hamnat i något trubbel

Bryter man mot lagen bör man straffas, ellerhur? Eller är du anarkist/vänsterflumm?
Nej, det är jag inte.
Du yttrar dig säkert om blommor och honung, såklart du inte hamnar i trubbel för det. Men det finns andra med åsikter som väger tyngre, de kan förlora sina bästa vänner på grund av att de blivit outade.
Du vet själv varför anonymitet finns, du trollar bara för få uppmärksamhet - lägg ner bara.

Lagen hets mot folkgrupp inskränker vår yttrandefrihet, det är bara att kolla på Dan Park.
Citera
2015-02-11, 19:17
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Handlar den här tråden om tjejer som skriver om pojkvänsproblem eller handlar den om extremister och "hatspridare" som aftonbladet vill sätta dit?
Och du är rätt person att definiera vad som är "hat"?

Sedan skrev du att du anser ju att alla ska skriva under sitt riktiga namn och att vi alla ska övervakas. Ingen ska få dölja något var det ju. Ska jag behöva gå bak och hämta citaten?
Citera
2015-02-11, 19:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Den finns men man får känslan att personen bakom inte står för den överhuvudtaget, då de fegt döljer sig och gömmer sig.

Vadå inte står för den? Om jag säger att jag ogillar folk som gillar Aftonbladets kampanj, varför skulle jag inte stå för den åsikten menar du? Och om jag mot förmodan lurar dig, vad spelar det för roll? Blir du ledsen och kränkt om jag egentligen gillar folk som gillar Aftonbladet, lite blåst på konfekten eller vad är problemet för dig?

Jag har varit inne på det tidigare, i forumet kan folk ha olika syften med sina inlägg. Vissa menar det de säger, andra säger något för att provocera, någon vill testa en åsikt och se reaktionen utan att för den sakens skull hysa den publicerade åsikten, osv. Man behöver inte nödvändigtvis hata muslimer bara för att man skriver det. Flashback är inte grundskolan, inte pk-medias kommentarsfält, inte en domstolsförhandling under ed eller en sanningskommission. Forumet är något helt annat, det är unikt och förmodligen därför svårt att jämföra med allt annat i samhället, det passar inte in i det välordnade livet, just därför måste det bort. Det går inte att styra, inte att manipulera eller kontrollera, inte användas av makten för egna syften osv., forumet är en snigel i ögat på samhällets aktörer, det är inte svårare än så.

En intellektuell tummelplats utan motsvarighet, varken mer eller mindre, det är min uppfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Du har missat poängen att man kan inte bryta mot lagen "anonymt" och sedan inte stå för det. Lagen gäller oavsett. Ab är en tidning som väljer att publicera de som näthatat anonymt och brutit mot diverse lagar t.ex olaga hot, hets mot folkgrupp....

Ingen av de Aftonbladet hängt ut har brutit mot några lagar. Aftonbladet hänger ut dem för att de anser att de uttryckt sig olämpligt.
Citera
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Man får ju känslan av att personen är för feg för att ha åsikter.
Därav litar man inte på personen
Därav är anonymitet något dåligt för ALLA, inte bara för den anonyma.

Sluta säga "man". Du gör det, inte "man".
Sedan nej, fel. Anonymitet leder till att informationen är ofiltrerad och inte skapad utifrån ett mönster där man hoppas passa in i samhällets normer.
Ett sådant mönster är en ond cirkel och hindrar utveckling, då människor fortsätter att uttala sig på samma sätt som de alltid har, för att passa in i kulturen/politiken.
Citera
2015-02-11, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Det finns samtidigt en överhängande risk att du framstår som våldsam på någon av de andra videoupptagningarna de gör. De sätter sig i numerärt överläge och konfronterar inte om du har sällskap. Det blir omöjligt att göra motstånd och komma undan med det med mindre än att man likviderar hela teamet.
Förvisso säkert en lockande tanke i det ögonblicket, men varför binda mer ris åt sin efen rygg?
Bättre då att inte finnas med i deras register från början, men det är väl för sent nu för rätt många här..
Det är för sent för MIG. Jag har blivit uthängd på en lista som nu finns på vift över hela landet för vem som helst att läsa som näthatare på flashback. Det är inte som att jag suttit här från morgon till kväll och spridit hat omkring mig. Ja minns inte ens va ja skrivit eller användarnamnet! Men nu är jag som ett rikets fiende jag vet inte om AFA kommer komma efter mig eller om Aschberg och hans vänner kommer komma och filma mig vid min port framför alla grannar att se.
Citera
2015-02-11, 19:19
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantom
Går alldeles utmärkt att yttra sig i det här landet så länge man håller sig inom lagen.
Att man kan förlora vänner och jobb kan man knappa beskylla landet för utan mer ens eget val av vänner och arbetsplats.
Det är just därför anonymitet är fantastiskt - man slipper bli av med jobbet och förlora vänner och familj.
Citera
2015-02-11, 19:20
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Ni ska inte låta er styras när MSM försöker leda er in på spåret att "man ska kunna stå för sina åsikter" eller "fruktansvärt med folk som hatar på nätet". Anonyma forum på internet har funnits länge och är en av hörnpelarna av internet. Detta gör det möjligt att diskutera saker som annars inte kan diskutera med folk i verkligheten, allt från havererad invandringspolitik till flatlöss. Om några hatar på internet, so what.

Flashback har bland de bästa och dynamiska diskussioner som finns i Sverige och uttrycka sig offentligt skulle inte alls ge en bättre diskussion. I radioprogrammet "ring P1" är personerna offentliga men som de flesta vet så är diskussionerna där oftast helt hjärndöda och det är precis vad MSM och politikerna vill att vi ska vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in