2015-02-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men snälla kära du. Om den nu är äkta. Var kommer personnumren ifrån?

Det är ju jätteenkelt, finns 2 sätt. Bonnier har ett antal andra populära sidor som användarna också kunnat registrera sig på, dessa har RG tillgång till = samma mailadress som Flashback = PLING!. Piscatus har även en databas där alla myndighetdokument finns, har du någongång mailat en kommun,stat,landsting finns ditt mail med tillhörande IP adress i deras databas. Detta är 2 sätt de har kunnat få mer info om vem som äger mailen.
Senast redigerad av Moldavia 2015-02-11 kl. 17:57.
2015-02-11, 17:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag misstänker att modsen inte har nån som helst insyn i eller vet vad som händer "bakom kulisserna" rent tekniskt.
Vi är ju skapligt insatta i hur saker och ting fungerar, men som moderator så har man inte tillgång till någon information alls vad gäller användarna och skulle inte kunna läcka något även om man vill. Man kan rodda runt bland inlägg och trådar samt dela ut varningar.
2015-02-11, 18:28
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
Det är ju det dom vet, Piscatus har de oscramblade mailadresserna med tillhörande personnummer, om inte ett personnummer bevisa vem någon är så vet jag inte vad som skulle göra det.

Det är försent, de har ditt personnummer och din mailadress som du använt till Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
De har ditt användarnamn också, kopplat till personumret.

Jaså? Har du lust att förklara hur du menar att de skulle kunna få reda på vilket användarnamn på Flashback som använder en viss e-postadress, bara genom att veta att e-postadressen är registerad här (och kopplad till ett visst personnummer)?
2015-02-11, 18:32
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Två frågor:

1) Är det någon som vet av person(er), vars personnummer/email existerar i piscatus databas, men ändå inte har ett flashback-konto?

2) De som blivit "påhälsade" av Aftonhoran, existerar de i piscatus databas?

Flashback-Admins borde ju lätt kunna konfirmera/avfärda 1). Det vore ju otroligt osannolikt att RG har en databas med 40k email-addresser där en majoritet är reggade på flashback, UTAN att ha haft tillgång till flashbacks databas. När det även handlar om användare i piscatus databas med bara ett fåtal poster, vill jag tillägga.

Admin?
Senast redigerad av Dr.MadScience 2015-02-11 kl. 18:58.
2015-02-11, 18:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brononski
Som jag skrev i Piscatustråden så var min gamla epostadress jag hittade i dumpen knuten till ett Flashbackkonto utan några inlägg.
Dock var epostadressen uppenbarligen knuten till en stor offentlig arbetsgivare, och att hitta mitt personnummer den vägen borde inte vara svårt.

Hur knepigt lösenord hade du till ditt arbetsgivarkonto? Hur många tecken och vilka typer av tecken?
2015-02-11, 19:01
Medlem
I dumpen finns min email men inte mitt användarnamn,detta eftersom mitt användarnamn är unikt för flashback, min email har jag dock använt på sidor där jag har varit tvungen att dela mitt personnummer.
Så tydligen har de kommit över mailadresserna vid registreringen, sen har de helt enkelt samkört dessa uppgifter med hack från,telia,tradera ,messenger mm-- är det så att du har använt samma användarnamn på någon annan sida än flaschback, så är ju ihopkopplingen elementär. Detta baserar jag på att mitt första konto på flashback(det vilken min email finns med i dumpen,) inte är sammankopplat med Det användarnamnet som jag hade då(som jag bara använt på flashback), evidensen är ju då att det enda som de har haft tillgång till är ju den registrerad mailadressen.

Om någon annan vet med sig om att deras nick inte använts på någon annan sida än flashback, men ändå kopplats samman med deras riktiga identitet, så ska jag ärligt medge att jag har sketafel!
2015-02-11, 19:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Det är ju jätteenkelt, finns 2 sätt. Bonnier har ett antal andra populära sidor som användarna också kunnat registrera sig på, dessa har RG tillgång till = samma mailadress som Flashback = PLING!. Piscatus har även en databas där alla myndighetdokument finns, har du någongång mailat en kommun,stat,landsting finns ditt mail med tillhörande IP adress i deras databas. Detta är 2 sätt de har kunnat få mer info om vem som äger mailen.
Absolut men då kommer ju inte informationen från någon Flashbackdatabas, rent krasst sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Två frågor:

1) Är det någon som vet av person(er), vars personnummer/email existerar i piscatus databas, men ändå inte har ett flashback-konto?

2) De som blivit "påhälsade" av Aftonhoran, existerar de i piscatus databas?

Flashback-Admins borde ju lätt kunna konfirmera/avfärda 1). Det vore ju otroligt osannolikt att RG har en databas med 40k email-addresser där en majoritet är reggade på flashback, UTAN att ha haft tillgång till flashbacks databas. När det även handlar om användare i piscatus databas med bara ett fåtal poster, vill jag tillägga.

Admin?
Jag ska inte svara för admin men det finns en del personnummer tillhörande personer som förmodligen knappt vet vad en dator är.

Det finns i dagsläget 945 103 registrerade konto, alla med varsin mailadress. Det vore snarare konstigt om inte ett betydande antal av mailadresserna faktiskt tillhör medlemmar. Det betyder dock fortfarande inte att informationen kommer härifrån.
2015-02-11, 19:13
Medlem
Jimbos avatar
har fått massor av PM från användare som även de misstänker att de fått tag på personnumret från CDON.
Jag skulle tippa att de samkört register från diverse kinnevik-företag med mailadresserna och sedan har de fått ihop en bunt på 40.000.

Och uppenbarligen så har de inte brytt sig om vilka det handlat om, utan det viktigaste har varit att få ihop en stor användarnas som man sedan kan söka i.

Om de har suttit med detta register i 5-6 år som en del tror så är det brottsligt på ett sätt som inte ens ett utgivarbevis eller "journalistisk verksamhet" kan rättfärdiga.
2015-02-11, 19:15
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Jag ska inte svara för admin men det finns en del personnummer tillhörande personer som förmodligen knappt vet vad en dator är.
Dessa "en del personnummer" utgör en spottstyver.
Citat:
Det finns i dagsläget 945 103 registrerade konto, alla med varsin mailadress. Det vore snarare konstigt om inte ett betydande antal av mailadresserna faktiskt tillhör medlemmar. Det betyder dock fortfarande inte att informationen kommer härifrån.
Nä, men man kunde ju knapa ihop ett litet perl-script och köra igenom den verkliga databasen och kolla hur många rätt piscatus har. Tar ju fan inte mer än 1h för någon som har (eller har liiiite mer än) gymnasiekompetens.
Senast redigerad av Dr.MadScience 2015-02-11 kl. 19:19.
2015-02-11, 19:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Dessa "en del personnummer" utgör en spottstyver.
Det har jag ingen som helst aning om, jag brydde mig bara om att leta efter mitt eget. Övriga har jag läst någon annanstans. Men du verkar ju veta att det bara är en spottstyver.
Citat:
Nä, men man kunde ju knapa ihop ett litet perl-script och köra igenom den verkliga databasen och kolla hur många rätt piscatus har. Tar ju fan inte mer än 1h för någon som har (eller har liiiite mer än) gymnasiekompetens.
Hur skulle du som användare komma åt mailadresserna menar du? Eller menar du att det är något som ledningen ska syssla med?
2015-02-11, 19:29
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Det har jag ingen som helst aning om, jag brydde mig bara om att leta efter mitt eget. Övriga har jag läst någon annanstans. Men du verkar ju veta att det bara är en spottstyver.
Antog du syftade på personnummer tillhörande folk med ålder 70+. Vilka syftade du på?

Citat:
Hur skulle du som användare komma åt mailadresserna menar du? Eller menar du att det är något som ledningen ska syssla med?
Det jag menar är att administratörerna för Flashback har tillgång till sin databas och den som läckte från piscatus. Då kan man enkelt kolla hur många email-addresser i piscatus databas som finns i flashbacks. Sedan presenterar man resultatet.

En relativ förekomst alltså (90% finns, 5% finns, 25% finns, etc.). Vore inte det en bra ide?
2015-02-11, 19:31
Medlem
Citat:

Det vore ju otroligt osannolikt att RG har en databas med 40k email-addresser där en majoritet är reggade på flashback, UTAN att ha haft tillgång till flashbacks databas.

Admin?

Det är ju redan bekräftat att Flashback har haft en säkerhetsbugg som innebär att man kan verifiera om en viss e-postadress är registrerad som användare på forumet eller inte. Bara att någon är Flashbackare är dock inte en särskilt inkriminerande eller kioskvältande bit information. Det är om en koppling mellan personnummer/namn/epost <-> användarnamn skjuts ut i etern som det riskerar bli mindre roligt för många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in