2015-02-11, 16:45
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
Personnumrena finns också med. listan med de 40 000 hackades ur Piscatus databas, han som hackade var snäll nog att scrambla listan så att ingen ska kunna koppla ihop ett användarnamn med personumret, så den är till för att du ska kunna söka om du finns med. Dock så har Piscatus den oscramblade varianten, så alla de 40 000 kan väl räkna med ett hembesök av revolutionära fronten inom kort

Skillnaden är ju att de vet att du finns på Flashback, men inte vem du är. Det riktiga pusslet består ju i att koppla användarnamn till epost/personnummer.

Min epost jag använt för mitt förra konto fanns med, så jag ser till att byta lösen på alla inloggningssiter där den adressen förkommer, oavsett om det är Webhallen eller Spotify.
2015-02-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Skillnaden är ju att de vet att du finns på Flashback, men inte vem du är. Det riktiga pusslet består ju i att koppla användarnamn till epost/personnummer.

Min epost jag använt för mitt förra konto fanns med, så jag ser till att byta lösen på alla inloggningssiter där den adressen förkommer, oavsett om det är Webhallen eller Spotify.

Det är ju det dom vet, Piscatus har de oscramblade mailadresserna med tillhörande personnummer, om inte ett personnummer bevisa vem någon är så vet jag inte vad som skulle göra det.

Det är försent, de har ditt personnummer och din mailadress som du använt till Flashback.
2015-02-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Jag tycker personligen att det finns saker som tyder på att användares mail har läckt ut. Finns det en databas med 40.000 mail knutna till personnummer så är det för stort att bortförklara med något annat.

tanken har aldrig slagit dig att det inte behövts någon läcka, som i "dumpad databas", från FB för att åstadkomma detta? Hur menar du att förekomsten av personnr skulle vara ett bevis för en läcka?

Att de lyckats gräva fram personnr utifrån epost torde innebära att de har access till andra dumpar.
vad jag vet finns det nämligen inget i användaruppgifterna på FB som ger någon form av vink om vem man är.

De här 40k adresserna är således troligen till stor del adresser från en annan dump, där personnr. fanns, som gett träffar vid en körning mot "glömt lösenordet", som tidigare hade en "liten" flaw (nämligen att den bekräftade att adressen fanns)
2015-02-11, 16:55
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Det är ju det dom vet, Piscatus har de oscramblade mailadresserna med tillhörande personnummer, om inte ett personnummer bevisa vem någon är så vet jag inte vad som skulle göra det.

Det är försent, de har ditt personnummer och din mailadress som du använt till Flashback.

Absolut, detta säger jag inte emot. Men det finns en skillnad i att de inte kan koppla det till om jag skrivit dödsnazistsaker om barn (nej) eller om vilket proteinpulver som är bäst (ja).

Eller?
2015-02-11, 16:57
Medlem
Citat:
Absolut, detta säger jag inte emot. Men det finns en skillnad i att de inte kan koppla det till om jag skrivit dödsnazistsaker om barn (nej) eller om vilket proteinpulver som är bäst (ja).

Eller?

De har ditt användarnamn också, kopplat till personumret.
2015-02-11, 17:01
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:

Eller?

Vad de flesta (läs konny) inte förstår är att ett personnummer inte går att koppla ihop med ett användarnamn på FB. Inte heller en mail går att koppla ihop med detta, men det går utmärkt att göra det om man får tillgång till t.ex. CDON eller liknande där både uppgifterna förekommer.

Så vad en lista med mail & personnummer har med FB att göra är ren spekulation.

Och till alla er som hyllar .Chloe så är jag väldigt nyfiken till hur ni litar mer på någon med noll insyn (om även förnäma kunskaper inom it-säk) i Flashback än admins och moderatorer som faktiskt har det. Även om moderatorer som sagt inte har tillgång till tekniken antar jag att det pågår en diskussion även ibland dem gällande detta.

Citat:
De har ditt användarnamn också, kopplat till personumret.

Återigen, det finns inga som helst belägg för det.
2015-02-11, 17:06
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
I mitt fall var mailadressen inte knuten till mitt namn på något sätt. Ändå fanns mitt personnummer med.
Två saker jag vet med säkerhet:

1. denna mailadress HAR använts till inköp via CDON för typ 10 år sedan.
2. denna mailadress var min prenumerationsadress för FNA-nyhetsbrev.

Mitt nick har sedan länge en annan mailadress knuten till sig.

Så.

Är det kanske FNA-mail-listan som de har? Som de sedan samkört med CDON:s register?

En sak jag vet med säkerhet:
Alla mailadresser från FNA-mail-listan finns inte med på den lista jag laddade ner. (piscatus.zip 2012-02-10)
2015-02-11, 17:28
Medlem
Chloe lyckades verifera att 40 000 databasen är äkta genom ett säkerhetshål som Flashback har.

(FB) Hur RG kan ha deanonymiserat Flashback-användare

Men det finns ännu ett hål, som är allvarligare. Har rapporterat detta sedan långt tillbaka. Skrev om allting här: https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=313

Med samma metod har jag lyckats verifiera den nysläppta dumpens sanning och den tycks vara äkta.
Senast redigerad av Moldavia 2015-02-11 kl. 17:31.
2015-02-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Chloe lyckades verifera att 40 000 databasen är äkta genom ett säkerhetshål som Flashback har.

Men det finns ännu ett hål, som är allvarligare. Har rapporterat detta sedan långt tillbaka. Skrev om allting här: https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=313

Med samma metod har jag lyckats verifiera den nysläppta dumpens sanning och den tycks vara äkta.

Det känns ju lovande att Chloe uppmärksammat ett säkerhetshål som Flashback trots det skiter fullständigt i. Fantastiskt. Episkt.
Och folk undrar varför användarnamn är på vift?

Helt ärligt. Släck hela Flashback och börja om från noll. Det här är ju ett enormt haveri.
2015-02-11, 17:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia

Men snälla kära du. Om den nu är äkta. Var kommer personnumren ifrån?
2015-02-11, 17:49
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Och till alla er som hyllar .Chloe så är jag väldigt nyfiken till hur ni litar mer på någon med noll insyn (om även förnäma kunskaper inom it-säk) i Flashback än admins och moderatorer som faktiskt har det. Även om moderatorer som sagt inte har tillgång till tekniken antar jag att det pågår en diskussion även ibland dem gällande detta.

Jag misstänker att modsen inte har nån som helst insyn i eller vet vad som händer "bakom kulisserna" rent tekniskt.
2015-02-11, 17:54
Medlem
Varför måste ni lägga ut en zip-fil och säga att allt finns i den? Vem vill öppna en zip-fil egentligen. Det finns ju alltid risk med social enginering.

Lägg ut den på ett bättre sätt. Som text fil eller någon annan typ av dokument.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in