2015-02-11, 15:20
Medlem
Grodaifickans avatar
Intressant citat från Mona Sahlin:

"Jag tycker inte att det håller att säga att man var arbetslös och frustrerad. Man kan inte urskulda så grova hot därför att det blir på riktigt för den som läser det, säger Mona Sahlin när Aftonbladet träffar henne för att prata om det som skrivs på Flashback"

Men att tutta eld på sina grannars bilar, vandalisera en hel ort och att åka till Syrien och delta i folkmord går att urskulda och förklara med samma argument?

Fattar ingenting. Hur tror Mona Sahlin att det känns för de som flytt undan IS och träffar på sin familjs mördare på Sveriges gator? På låtsas, kanske det känns?
Citera
2015-02-11, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan

"Jag tycker inte att det håller att säga att man var arbetslös och frustrerad. Man kan inte urskulda så grova hot därför att det blir på riktigt för den som läser det, säger Mona Sahlin när Aftonbladet träffar henne för att prata om det som skrivs på Flashback"

Men att tutta eld på sina grannars bilar, vandalisera en hel ort och att åka till Syrien och delta i folkmord går att urskulda och förklara med samma argument?

Fattar ingenting. Hur tror Mona Sahlin att det känns för de som flytt undan IS och träffar på sin familjs mördare på Sveriges gator? På låtsas, kanske det känns?
Där får jag instämma med dig.
Det blir lite platt att det är okej att skylla grova brott på de faktorerna men inte trakasserier och hot riktade mot henne själv ...

Hon bör nog fundera ett varv till där.....

Edit:
Mer relevant hade ju varit om hon hade erbjudit dem hjälp och stöd i traumahantering och en genväg in på arbetsmarknaden .......
Citera
2015-02-11, 15:25
Medlem
Havremopedens avatar
Har dom börjat hänga ut skogshuggare nu också?!

Tror nog det är dags att ta till en ordentlig kamp mot aftonbladet, vi kan inte se på när AB börjar hänga ut privatpersoner hur som helst när endast offentliga personer ska hängas ut.

Jag tror inte de finner några andra offentliga personer och detta drev är så långt gången vilket gör att dem måste börja ta till privatpersoner? eller finns det kanske någon annan förklaring...

Jag kommer att ta diskussionen med div. grupperingar inom Anon, så får vi hoppas på att folk börja inse att Aftonbladet inte står för yttrandefrihet överhuvudtaget utan systematiskt förföljer folk och skadar folks privatliv.

Aftonbladet, NER!
Citera
2015-02-11, 15:26
Medlem
spirdalas avatar
Citat:

Fast det handlar inte om detta.

Man kan ta det hur långt som helst, som din kommentar tex.

Vet du vad detta ämne ens handlar om?
Citera
2015-02-11, 15:29
Bannlyst
Jag kommer inte över att dom suttit och påtat ihop mina mailuppgifter och flashbackkonto och nu sitter och håller på den infon nånstans det är ren åsiktsförtryck och övervakning dom är statligt finanserade och ingen verkar bry sej ett skit hur fan kan det här vara så?

Om det varit 30 år sen och en statlig institution gått igenom slängda brev från 40 000 människor och kollat allt dom skrivit för att försöka hitta nått skit på dom vad hade hänt då? Det hade inte vatt ok alls men va fan är skillnaden?

Varje gång ja går ut genom dörren är ja rädd att nån tomte ska komma med en mic och att ja inte ska kunna hålla mej från att slå in käften? Ska det va så här?

En sak till dom säger att de är så skrämmande med allt som skrivits men dom som dom talat med som juristprofessorn (minns inte va han heter men han såg ut som en jude?) verkade aldrig ens läst det som skrivits? Vem räknar me att det man skriver ska läsas av personerna?? Man skriver ju inte direkt till dom man skriver om när man skriver i en kändistråd t.ex. Ska man bara kunna uttrycka bra saker om alla? Måste man t.ex. säga att Bert Karlsson har fin figur fast han inte alls har det?

Ja fattar nada av allt som har kommit ut nu och jag har haft självmordstankar på sista tiden
Citera
2015-02-11, 15:29
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden

Tror nog det är dags att ta till en ordentlig kamp mot aftonbladet, vi kan inte se på när AB börjar hänga ut privatpersoner hur som helst när endast offentliga personer ska hängas ut.

Jag tror inte de finner några andra offentliga personer och detta drev är så långt gången vilket gör att dem måste börja ta till privatpersoner? eller finns det kanske någon annan förklaring...

Jag kommer att ta diskussionen med div. grupperingar inom Anon, så får vi hoppas på att folk börja inse att Aftonbladet inte står för yttrandefrihet överhuvudtaget utan systematiskt förföljer folk och skadar folks privatliv.

Aftonbladet, NER!
Dom har inte hängt ut honom, dom har sagt att han är jobbar som skogshuggare och gillar soft air guns. Inget namn har kommit/släppts ut.
Citera
2015-02-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden

Aftonbladet, NER!

1 - Inga privatpersoner har hängts ut.

2 - De personer som lyfts fram har alla brutit mot de regler FB har för att posta här.
Citera
2015-02-11, 15:32
Medlem
stpungens avatar
Citat:

Mona har ungefär lika stort om inte lägre förtroende hos befolkningen som Aftonbladet, dom gör ju ofta hand i hand också, och det spelar ingen roll på vilken arbetsplats eller sällskap jag är på så är det ingen som gillar Mona.....undrar om det jag nyss skrev skulle klassas som näthat, skitsamma helt sant är det iaf.
Citera
2015-02-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Ja absolut.

Om du inte vill svara tydligare svara på detta ivarjefall;

Vilka ord är olagliga? Var går gränsen mellan förolämpning och kränkning?

Jag frågar detta för dagens lagsriftning tror jag leder till enorm självcencur. Varje debatt om invandring och etnicitet skriker någon rasist, vilket i Sverige är lika med rättslig prövning eftersom rasism är olagligt.

Samtigtigt är det väldigt subjektivt och diffust vad rasism är.

Kan du förstå mina tankegångar ivarjefall?

Det är inte enbart orden som konstituerar "Hate Crime" utan även det underliggande brottet som exempevis Harassment (trakasseri) derogatory comments (nedsättande kommentarer) och att det upprepar vilket också kan konstituera stalking.

Dvs. att begå ett sådant underliggande brott som exempelvis kommentera en användare upprepade gånger med nedsättande kommentarer och i kombination med tex rasistiska uttryck konstituerar också det federala brottet "Hate Crime".

Det är ju vanligt att trakasserier och nedsättande kommentarer används gentemot användare på Flashback bla i syfte att tysta oönskade åsikter. Skulle flera gå tillsammans och göra det gentemot en användare på Flashback kallas det "Conspiracy" i USA.

http://definitions.uslegal.com/h/hate-crime/

http://definitions.uslegal.com/h/harassment/

Jag förstår dina tankegångar och din brist på hänsyn inför andras rättigheter och integritet eller kanske mer totala hänsynslöshet skall jag säga. Med det sagt så vill jag hålla vår diskussion till den juridiska aspekten.
Citera
2015-02-11, 15:33
Medlem
Tyvärr tror jag detta bara är början på en samhällsutveckling där journalister och den politiska makten alltmer verkar i symbios med varandra. Journalisterna kräver utökat presstöd och politikerna förväntar sig ökad lojalitet med "värdegrunden". Journalisternas nya jobb blir att agera åsiktskommissarier, inte bara i sina egna organ, utan generellt på nätet.
Citera
2015-02-11, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det vet vi, tröttsamma papegoja. Förespråkar du att Aftonbladet ska "beivra" brott genom att trakassera människor utan att de vare sig är åtalade eller dömda för brottet? Om svaret är ja. Flytta till Nordkorea och stör inte oss som vill leva i en fri värld.
Säg det till skogshuggaren.
Citera
2015-02-11, 15:34
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
1 - Inga privatpersoner har hängts ut.
Jo, en privatperson har hängts ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera