2015-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Fast om jag säger "du är ful", så är ju inte det att mobba, det är en åsikt, som kan vara legitim, eller inte. Men när 20 personer har sagt samma sak, då kan det anses vara mobbing. Då är frågan, vem ska ta ansvar för det?

Jag kan ju inte ta ansvar för att 19 andra personer efter mig säger samma sak som mig.

Så jo, yttrandefriheten innebär visst dom där sakerna.

Fel.

"Du är ful" är ett konstaterade inte en åsikt.

"Jag tycker att du är ful" är en åsikt.

Samma som:

"Jag ogillar muslimer" = åsikt

"Alla muslimer knullar åsnor" = konstaterade som till råga på allt är fel.
Citera
2015-02-11, 12:00
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Varför har media helt andra regler att hålla sig till?

Därför att man har en särställning i hur man framför sina åsikter och framförallt spridningen på dessa åsikter.
Att nån nämns på Flashback får inte alls samma impact på en persons liv som förstasidan på Aftonbladet gör.

Sen är det ju deras egna etiska regler som dom själv kommit fram till att dom ska förhålla sig mot.

Typ
Citat:
7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.
Citera
2015-02-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det finns regler både i lagboken och här på flashback..

Flashback ...
https://www.flashback.org/regler

Om folk höll sig till regelverket och flashbacks moderatorer inte släppte igenom så många regelbrott så skulle inte folk kunna trakasseras och hotas på flashback ..

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

1.04. Uppvigling
Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.

Det är som med pressen det räcker inte med att ha ett internt regelverk för att få vara självsanerande - det krävs att man följer det också, annars måste lagstiftarna gå in och reglera.

Men det du säger är att man kan kringgå detta om man lägger in lite humor i det. Om inte så får du gärna utveckla ditt svar.
Citera
2015-02-11, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och polisen är inte person - utan en statlig myndighet som det är fritt att kritisera så länge du inte lägger nivån så att du trakasserar enskilda polismän.

Eh...hets mot folkgrupp? Det du säger nu är alltså att hets mot folkgrupp borde vara tillåtet, eftersom det inte är enskilda medborgare/människor?
Citera
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Fel.

Samma som:

Så om jag då skriver "Jag anser att alla muslimer knullar åsnor" för att ta ditt exempel, så är det alltså helt okay att skriva så, då det är min åsikt?
Är inte det lite hårklyveri och spel för galleriet om man tycker att det ena är okay att säga men inte det andra, när det är två ord som skiljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Man har väl rätt tycka det Breivik gjorde är rätt. Skulle någon göra copy cat på Breiviks handlingar på Grön ungdom eller VPK Ungdom, så kommer jag tycka han / hon gjorde rätt.

Precis som medlemmar i Grön ungdom / VPK ungdom / SSU skulle jubla om någon gick runt sköt ihjäl SDU:are.

Det enda jag sörjde när Palme blev skjuten var att SVT ställde in alla program den dagen.

De flesta skulle nog tycka att det var hemskt, man önskar ju inte livet ur folk bara för att de är med i ett tramsigt ungdomsförbund. Många engagerar ju sig i dylika dumheter bara för att få kompisar eller revoltera mot föräldrarna.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det står "Mannen vill nu be om ursäkt via Aftonbladet:

– Hade jag kunnat göra det här ogjort hade jag gjort det. Jag är ingen elak människa."
i Aftonbladets artikel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20297569.ab
Varför skulle han vilja be om ursäkt i tidningen om han nu redan har gjort det i tråden? Förmodligen för att få uppmärksamhet eller gardera sig ytterligare.

Jag vet att han har bett om ursäkt i tråden, men jag fattar inte varför man ska sluta skriva helt och hållet pga det.
För att nå fram till den som han utsatt kanske.

Han har som sagt var tagit sitt beslut innan artikelserien och verkar ju genuin i sin ånger -- troligen slutade han också skriva som en konsekvens av det. Flashback kändes väl inte som hans spelplan.

Det kan ju dessutom vara svårt att som skribent ändra sig och börja på en annan linje på det här forumet utan att själv bli föremål för hån och trakasserier.
Citera
2015-02-11, 12:03
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Fel.

Samma som:

Ordet "ful" är alltid subjektivt och alltså alltid en åsikt. "Sveriges statschef är Carl XVI Gustaf" är ett konstaterande.
Citera
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crypton
Fan va Kakan lipar att det "tär" så mycket när hon själv manshatar på Twitter och mot Polisen (ACAB). Jävla hycklare: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20276401.ab

Det är då väl fan att man ska behöva korrigera varenda länk åt folk här, i dagar som dessa ska det väl ändå vara rutin att inte gynna en tidning som hatar dig, mig, oss och yttrandefriheten?

Korrekt länk: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20276401.ab
Citera
Medlem
Citat:
Eh...hets mot folkgrupp? Det du säger nu är alltså att hets mot folkgrupp borde vara tillåtet, eftersom det inte är enskilda medborgare/människor?
En institution som polisen är inte en folkgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toveLo
Skogshuggaren får bara stå till svars för sina handlingar. På vilket sätt blir han kränkt?
Om han inte klarar av att bli konfronterad så kanske han borde tänkt på att inte näthata så mycket från första början

Du kan börja med att lämna ut namn, adress och telefonnummer här. Du är väl beredd att ta konsekvenserna för dina yttranden, eller? Har du inte sagt något fel har du inget att frukta, eller?
Citera
2015-02-11, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En mycket lustig tolkning.

Nej, jag konstaterar att samma lagar gäller när du skriver på nätet som när du skriver eller uttalar dig IRL - och om folk höll sig inom lagens ramar så krävdes ingen granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in