2015-02-11, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
X
Ok, då börjar jag ana nyanser trots allt. Om ett forum får en stor genomslagskraft, får inte de också ett större ansvar då?
Citera
2015-02-11, 11:54
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Försök inte översläta detta med att de även hänger ut folk från PK-lägret dvs miljöpartisten.

Det är ju för att han har uttryckt sig negativt om invandrare som han hängs ut, inte för att han är en hycklare utan för att det har bevisats att det finns folk även i PK-lägret som inte har rättat sig in i ledet. Det är ren skrämseltaktik och inget journalistiskt arbete.

Ingen har suttit här och överslätat ett skit, försök inte. Det jag förklarade var att en hycklande miljöpartist också har blivit uthängd.
Jo, han är en hycklare. Hade du bemödat dig med att läsa artikeln och försökt att förstå den med din marginella läsförståelse kommer du förstå varför.

Vad man nu ska kalla detta, "skrämseltaktik" eller "journalistiskt arbete" är inte topic. Försök inte att avleda diskussionen och sätta orden i munnen på mig. Jag har kallat den varken eller.
Citera
2015-02-11, 11:54
Medlem
Oneways avatar
Kanske en liten sammanfattning för dom som inte vill plöja igenom hela tråden med all pajkastning

Aftonbladet som till skillnad från Expressen endast hängt ut offentliga personer med namn har i dagarna hängt ut följande "Näthatare/Rasister/ etc"

- Joel Ankar, jurist och medarbetare till EU-parlamentarikern Kristina Winberg (SD).
Kan tillskrivas följande citat:
Citat:
"Judesvinet har exakt 0 charm utan har en pissig fittattityd mot de flesta verkar det som" (angående professor Jerzy Sarnecki)
Citat:
"Islam och dess folk är ett helvetespåfund som skall drivas tillbaka till öknen, med vapen om så krävs. Dessa självömkande, hycklande och chauvinistiska as till muslimer har skadat den civiliserade världen mer än något världskrig."
Citat:
"Jag skulle tro att många män som slår sina kvinnor gör det av samma anledning som vissa föräldrar slår sina barn; nämligen av frustration och förtvivlan och en känsla av att kvinnan inte förmår ta till sig av verbal kritik alternativt inte ens går att diskutera normalt med, och således endast är mottaglig för en resolut örfil eller dylikt."
Pudlade men fick sparken.

- Joakim Andersson, tidigare S/MP politiker i Lanskrona som officiellt vurmade för invandringen men i skydd av anonymitet visade vad han egentligen tyckte.
Kan tillskrivas följande citat
Citat:
”Ett stort grattis till alla i Landskrona, en kriminell blatte mindre... Den bästa julklappen. Nu hoppas jag på en trevlig nyårspresent också.” (gällande gängskjutning)
Citat:
"Men till hösten ska jag i alla fall förhoppningsvis vara borta från Blattekrona. Den kan staden sitta här med sina kosvoalbaner."
Spred även namnen på utländska kriminella personer:
Citat:
"De våldtäktsberikande männen är: …"
Menade att han hade laglig rätt att uttrycka sina åsikter och stängde dörren i trynet på Aftonbladets reportrar.

Aftonbladet har även hängt ut följande personer utan namn

- Läkaren med specialkompetens som arbetar på ett större sjukhus.
Kan tillskrivas följande citat:
Citat:
"Det är hennes egen negerunge, köpt för dyra pengar i Afrika och tänkt att fungera som en chic accessoar." (angående Carola Häggqvist och hennes adoptivbarn)
Citat:
"Du kan ta negern ur djungeln, men aldrig ta djungeln ur neger. Sant då, sant nu och sant imorgon."

Citat:
"Jag vill inte ens tänka på hur många gamlingar från arabvärlden som dyker upp på akuten, direkt från Arlanda, för att läggas in på svenska sjukhus."

Pudlade och kan misstänkas ha fått behålla sin anonymitet som tack.

- Skogsarbetaren som enligt Aftonbladet varit så hemsk mot Karin Kakan Hermansson att det ska upp på löpet.
Kan tilldelas följande citat:
Citat:
Och denna bossen (läs Kakan) nedkämpas i min fantasi med en 40mm spränggranat ifrån den under automatkarbinen monterade granatkastaren - varpå Kakan sprängs i ett enda stort moln utav feministisk sörja, frätande syra, och ister.
Varpå man sedan går fram till kadavret, sliter av huvudet, och sedan knäpper upp byxorna, och sedan lägger en rejäl kabel medans man visslandes bläddrar i en herrtidning.

Citat:
"överviktig, gravt uppmärksamhetstörstande ... med alla bokstavskombinationer man kan tänka sig"

Stod upp för sina åsikter och vägrade pudla när Aftonbladet kom på besök.

Utöver dessa personer har Aftonbladet även pratat med en del "offer" och publicerat diverse inlägg från olika trådar på Flashback.
Citera
2015-02-11, 11:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henlos
Så har man med lite humor i sina hot så ska det gå bra? Om bara skogshuggaren tog med lite humor i sin dagdröm så hade han sluppit bli uthängd?

Bara så vi vet premisserna för när det är ok att utsättas för ett offentligt drev som privatperson.

Finns dessa regler uppskrivna någonstans för oss privatpersoner att läsa?

Eller är det bara så att ett visst politiskt hat är ok men inte annat?
Ja, det finns regler både i lagboken och här på flashback..

Flashback ...
https://www.flashback.org/regler

Om folk höll sig till regelverket och flashbacks moderatorer inte släppte igenom så många regelbrott så skulle inte folk kunna trakasseras och hotas på flashback ..

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

1.04. Uppvigling
Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.

Det är som med pressen det räcker inte med att ha ett internt regelverk för att få vara självsanerande - det krävs att man följer det också, annars måste lagstiftarna gå in och reglera.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, givet att hon skriver offentligt så skulle det vara svårt att bortse från brott ...

Fast många av de brott vi talar om, t.ex. "hets mot folkgrupp", kan inte påstås vara en grupp brottsliga handlingar, då exakt samma handling/yttring kan leda till åtal och dom, eller överhuvudtaget inte leda till åtal, beroende på vem det är som utför det. Det är just därför svenska regimen har ett politiskt detaljstyrt rättsväsende, där av regeringen tillsatta åklagare i den här sortens frågor helt och hållet åtalar utifrån politiska grunder. Det finns inte en kotte i Sverige som kan förutsäga vad som t.ex. utgör och inte utgör "hets mot folkgrupp" just på grund av det. Personer som arbetar för etablissemanget, för att nu inte tala om politruker i regimmedia, blir aldrig åtalade för liknande saker, helt oavsett vad de skriver eller säger. Samma gäller så klart för alla andra liknande lagstiftningar där det inte existerar några som helst objektiva krav på vad som är brottsligt, som t.ex. ifråga om vad som är, eller inte är, tecknad barnporr.

Citat:
Vilken man kände sig hotad av det menar du?

Jag har inte sett någon som hängts ut med några humoristiska dagdrömmar .. du får gärna länka.

Vem kände sig hotad av inlägget som Aftonslasken tog upp idag? Speciellt som det inte ens var ett hot? Ska man börja döma folk för hot helt och hållet utifrån andras subjektiva upplevelse om något är hotfullt, utan någon som helst koppling till om någon verkligen hotar en person eller en grupp av människor?

Edit: Jag pallar inte att leta upp inlägget en gång till. Den finns citerad i ett av mina inlägg i tråden.
Senast redigerad av Europe 2015-02-11 kl. 11:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henlos
Ett tidning har ett helt annat ansvar än en privatperson.
En offentlig person har också en annan kränkbarhet än en privatperson.

Skogshuggaren får bara stå till svars för sina handlingar. På vilket sätt blir han kränkt?
Om han inte klarar av att bli konfronterad så kanske han borde tänkt på att inte näthata så mycket från första början
Citera
2015-02-11, 11:56
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ok, då börjar jag ana nyanser trots allt. Om ett forum får en stor genomslagskraft, får inte de också ett större ansvar då?

Skrev om den där, så läs posten igen så får du min syn på det, även om jag absolut fortfarande anser att media har andra spelregler att hålla sig efter.
Och ett att ett forum har stor genomslagskraft är ju en definitionsfråga också. Är det på grund av att det är stort? Många läser förmodligen inte ens i avloppet som är Intergration och Invandring. Ska man räkna med alla som inte läser där?
Förstår du hur jag menar, ett forums storhet eller inverkan är inte något som liknar hur pressen fungerar.

Citat:
Principiellt, ja.
Däremot så anser jag att det är extremt fel att det som Aftonbladet gör nu, där man kopplar människor till olika nick och ger så pass mycket information om personen att man med lite fingerfärdighet kan ta reda på vem det är, är fel.

En människa SKA ha rätten att uttrycka sig anonymt, alltid. Och som media så ska man absolut inte motverka den principer, då man själv uttnytjar den till max i och med källskydd och andra saker.
Så skrev jag.
Senast redigerad av GeneralPoop 2015-02-11 kl. 11:58.
Citera
2015-02-11, 11:57
Medlem
Fan va Kakan lipar att det "tär" så mycket när hon själv manshatar på Twitter och mot Polisen (ACAB). Jävla hycklare: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20276401.ab
Citera
2015-02-11, 11:57
Bannlyst
Citat:
Skrev om den där, så läs posten igen så får du min syn på det, även om jag absolut fortfarande anser att media har andra spelregler att hålla sig efter.
Varför har media helt andra regler att hålla sig till?
Citera
2015-02-11, 11:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Polisen är ett exempel.

Du kan börja med att läsa;

http://cattasbubbla.se/2014/09/03/kakan-hermanssons-manniskosyn-ar-bedrovlig/

Om du tycker att det som hon säger är passande på den arbetsplatsen hon arbetar, ja då är du bortom all räddning.

Tycker du det är okej att som offentlig person som jobbar på Sveriges Radio, skriva tex ACAB och andra rent utsagt bedrövliga uttalanden?
Ursäkta .. som bevis på att Kakan uttalat hot mot polisen så länkar du till en helt annan blogg och en helt annan person ..
Hur tänkte du där?

Och polisen är inte person - utan en statlig myndighet som det är fritt att kritisera så länge du inte lägger nivån så att du trakasserar enskilda polismän.

Det du förespråkar för Kakan är alltså en inskränkning i själva grundprincipen till yttrandefriheten - att makten och maktens företrädare skall kunna kritiseras öppet utan repressalier.
Citera
2015-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han pudlade på Flashback - inte i Aftonbladet.
(FB) Bolibompas nya programledare Sannah Salameh skrämmer barnen med sitt tryne.

Vet du att H.E.L blivit uppsökt av Aftonbladet och inte är en av dem som själv kontaktat Aftonbladet för att där kunna framföra sin ursäkt?

Han verkar ju uppriktigt ångerfull ... till skillnad från de som tagits med brallorna nere och snabbt "mognar" ...
Det står "Mannen vill nu be om ursäkt via Aftonbladet:

– Hade jag kunnat göra det här ogjort hade jag gjort det. Jag är ingen elak människa."
i Aftonbladets artikel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20297569.ab
Varför skulle han vilja be om ursäkt i tidningen om han nu redan har gjort det i tråden? Förmodligen för att få uppmärksamhet eller gardera sig ytterligare.
Citat:
Om du läst tråden så har han redan bett om ursäkt i den, då han faktiskt verkar ha ett samvete.
Så inget fel det hela, det enda som är skitfjantigt är ju att aftonbladet tar upp en sak där han redan sagt att det var lite väl överdrivet det han skev, då han ju faktiskt inte kände personen.
Jag vet att han har bett om ursäkt i tråden, men jag fattar inte varför man ska sluta skriva helt och hållet pga det.
Citera
2015-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Läser i DN idag om My Vingrens, som ingår i Researchgruppen på Aftonbladet, tankar kring Flashback och om hur de i researchgruppen tänker. My Vingren säger att hon gillar Flashback, precis som Jan Helin säger. Och jag vet vad de menar. Det är spännande högt i tak på Flashback, och det finns komplicerade diskussioner både inom akademiska frågor, litteratur, konst etc.
Förutom det så gör det höga taket på flashback att man klär av offentliga personer och diskuterar både ingående och avslöjar saker vad som EGENTLIGEN ligger bakom fenomen, som jag tror att både Helin och Vingren gärna deltar i samtal om (oavsett om de är medlemmar eller inte).
Här på Flashback får man reda på "hur det egentligen gick till" i händelser där nyheterna inte vill avslöja riktigt vad som hände.
Däremot kan jag hålla med My om att det faktiskt inte känns bra, att folk outas totalt med namn och personnummer och hela ens privata leverne, på Flashback om det hänt någon olyckshändelse eller kriminalfall.
Det måste ju nästan kännas olustigt även för flashbackare, att om en olycksalig händelse händer en som ett mord, man brinner inne, man råkar ut för ett våldsbrott, etc. så med ens ligger hela ens liv i gamarna på flashback.

Men vad tror ni om dessa som säger att anomymiteten på nätet kommer att försvinna?
Vad tycker ni själva? Jag tycker själv det faktiskt är lite obehagligt att alla kan skrapa fram alla personuppgifter om alla,
samtidigt så är det värt mycket det här att det är högt i tak.

Och det är faktiskt inte ett forum endast för rasister. Många, kända och ickekända, journalister (jarå, även på Aftonbladet) och ickejournalister, politiker och ickepolitiker åtnjuter detta med att man kan ventilera tankar lite mer fritt.

Snarare än brottsoffer så brukar väl förövarna outas på Flashback. Känns som hon säger brottsoffer för att hon vill accentuera sitt case.

Sedan ska väl rasisterna precis som alla andra få yttra sig. Efter en givande diskussion så får folk dra sina egna slutsatser. Förstår inte den svenska viljan att strypa informationsflöden man inte håller med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in