2015-02-11, 10:47
Medlem
StyleWarss avatar
Social engineering är den största delen av ordentliga hack.

Om människor matat in sin mail, vad skulle detta göra menar du? Att spåra IP-adresser kräver väl åklagarbeslut?
Hur ska man veta att det är en av de som ska hatas och hängas ut? OBS detta gäller inte terrorister, pedofiler eller rena brottslingar. Dessa är fredade.

Om man har en mailadress som "killnegroes@hotmail.com" så absolut. Att kartlägga varenda användares e-mail behövs nog inte. Det verkar finnas gott om info i deras händer redan.
2015-02-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Social engineering är den största delen av ordentliga hack.

Om människor matat in sin mail, vad skulle detta göra menar du? Att spåra IP-adresser kräver väl åklagarbeslut?
Hur ska man veta att det är en av de som ska hatas och hängas ut? OBS detta gäller inte terrorister, pedofiler eller rena brottslingar. Dessa är fredade.

Om man har en mailadress som "killnegroes@hotmail.com" så absolut. Att kartlägga varenda användares e-mail behövs nog inte. Det verkar finnas gott om info i deras händer redan.
Vad säger att den info de har inte härstammar från samkörningar och gissningar, där de i ett antal fall haft tur, snarare än en hackad databas?
Troligen kommer det vara de FB'are med mest att förlora som först gör en slagning mot pwnad.pw och när fa-an skaffade RG senast ett åklagarbeslut?

Och vad det gör? Det ger RG en lista på självutnämnda "näthatares" e-mail, säkert ofta inkl. IP.
Senast redigerad av PerfectWin 2015-02-11 kl. 11:03.
2015-02-11, 11:05
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Du har missat att de också ringt till helt fel personer.

De har helt enkelt gissat och ställt människor mot väggen tills de erkänt, det är det troligaste. I alla fall till någon av dessa som AB hängt ut kan bekräfta eller dementera.

Vanligt hederligt detektivarbete...

Precis, det är oftast inte svårare än så att du lägger ihop ett och ett så kan du komma fram till ganska mycket om användare som skrivit >1000 inlägg. I synnerhet om dessa blandat sin "samhällskritik" med lite beklagan över jobb, situationen i "valfri stad", vad de gjort idag, var de gymmar etc. Då kan du bryta ned det till en typisk profil som du sedan söker utifrån i din databas över personuppgifter och vips har du 5-10 tänkbara personer, där du successivt arbetar dig ned till "rätt" person. .

Situationen görs inte lättare av att folk i sådana här pressade situationer ofta inte vågar annat än att erkänna sitt brott eftersom de blir så chockade.
2015-02-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Och där hittade Aftonbladet personen bakom H.E.L också..

H.E.L. var väl moderator ett tag? I AB påstår han/de:
Citat:
”H.E.L.” kallar sig *användaren som startade hat-tråden. Bakom användarnamnet döljer sig flera personer – ett kompisgäng.
2015-02-11, 11:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
H.E.L. var väl moderator ett tag? I AB påstår han/de:
Är ju säkert H.E.L som påstår det för att "sprida riskerna" så att säga...
2015-02-11, 11:15
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectWin
Vad säger att den info de har inte härstammar från samkörningar och gissningar, där de i ett antal fall haft tur, snarare än en hackad databas?
Troligen kommer det vara de FB'are med mest att förlora som först gör en slagning mot pwnad.pw och när fa-an skaffade RG senast ett åklagarbeslut?

Och vad det gör? Det ger RG en lista på självutnämnda "näthatares" e-mail, säkert ofta inkl. IP.
Jag har kollat och jag brukar inte näthata. Så du menar att nu är jag näthatare?

Och, again hur får man reda på IP-uppgifter?

Och du kan dessutom lämna e-mail i hash-form, så din teori ryker lite där.
2015-02-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Men det är det där "pusslat vidare" jag inte tror på.

Allt de behöver göra är att luska reda på 5 pers så de har nyheter hela veckan, sprida mailadresser som finns på flashback som i sin tur är kopplade till personnummer på något sätt, och det kan verka som att de har kopplat ihop person med enskilt Flashbsckkonto.

Det vi "VET" är att de har en lista på 40k mailadresser och lika många personnr. Att det skulle vara 40k mailadresser från FB och sen 40k framslumpade personnr är högst osannolikt.

Jag tror snarare de samkört listan med någon annan dump där minst födelsedatum finns med (läs random annat community) Har de haft "turen" att sitta med någon dump med betydligt mer än så, tex fullständigt namn eller personnr så är det inte svårt att pussla ihop 40k poster.

Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Men är det någon som vet om dessa 40 000 medlemmarna på listan är personer som skrivit olämpliga saker på detta forum, eller är det bara helt random epostadresser och personnr av Flashback-medlemmar som de bara fått tag på?
Det senare, eller iofs jag vet inte vad de klassar som olämpligt. jag finns med och har väl inte direkt spytt ur mig hatiska inlägg i I&I. En teori är väl att de tagit de 40k första i en lista sorterat på antal inlägg alternativt 40k som de fått träff på antingen namn eller epost med olika metoder
2015-02-11, 11:27
Medlem
Citat:
Jag har kollat och jag brukar inte näthata. Så du menar att nu är jag näthatare?

Det är din åsikt att du inte är det, vet du att den delas av RG? "Brukar" är ett så löst begrepp förövrigt.
; )
Det står att den hashas ja, men det är en del av frågan jag ställer, om det är så?
Dessutom är det en hyffsad indikation om man redan har en lista från avpixlat eller familjeliv med hashade adresser om de börjar ticka in på pwnad.pw? Detta är väl en perfekt metod att jämföra hashar ur misstänkta listor med vad man får förmoda vara verkliga FB-användare.

Att få reda på IP är väl inte svårare än att man sitter på mottagarservern och är den som kodat pwnad.pw? Min hypotes bygger liksom lite på att RG har en fot inne på pwnad.pw.
2015-02-11, 11:28
Medlem
hashflashs avatar
Citat:

Dessutom görs hashen i webbläsaren genom JS, så POSTar du:
https://pwnad.pw/?hash=name@domain.top

och du vet att du finns i databasen, så får du ingen träff. Måste vara 40 tecken SHA1 hash.

Att pwnad.pw lagrar hashen är väl möjligt men då är det väl bättre att lagra dom i klartext direkt om de ska till RG?

Dessutom står det att tjänsten innehåller alla möjliga hack. Hur ska du differentiera någons inslagna hash på ett sätt som säger att det är en "näthatares" hash? Det är bara vid träff pwnad i princip kan lagra (något "värdefullt") att NÅGON kollat upp hashen (eposten).

Dessutom är epostadresser publika. De samlas och skördas på allehanda sätt. Piscatus använder de tydligen för att identifiera personerna bakom dem. Önskar man en anonym och publik nätvaro så bör man ha minst två epostadresser som är helt skilda fysiskt och olänkbara utifrån namnet.

Dessutom är ju IP lagring helt jävla sopigt idag med alla VPN tjänster.
Senast redigerad av hashflash 2015-02-11 kl. 11:31.
2015-02-11, 11:31
Medlem
asslikethats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Men är det någon som vet om dessa 40 000 medlemmarna på listan är personer som skrivit olämpliga saker på detta forum, eller är det bara helt random epostadresser och personnr av Flashback-medlemmar som de bara fått tag på?

Gissa på de sistnämnda har inte skrivit skit och jag var med.
2015-02-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En teori är väl att de tagit de 40k första i en lista sorterat på antal inlägg alternativt 40k som de fått träff på antingen namn eller epost med olika metoder

Som jag skrev i Piscatustråden så var min gamla epostadress jag hittade i dumpen knuten till ett Flashbackkonto utan några inlägg.
Dock var epostadressen uppenbarligen knuten till en stor offentlig arbetsgivare, och att hitta mitt personnummer den vägen borde inte vara svårt.
2015-02-11, 11:37
Medlem
asslikethats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det vi "VET" är att de har en lista på 40k mailadresser och lika många personnr. Att det skulle vara 40k mailadresser från FB och sen 40k framslumpade personnr är högst osannolikt.

Jag tror snarare de samkört listan med någon annan dump där minst födelsedatum finns med (läs random annat community) Har de haft "turen" att sitta med någon dump med betydligt mer än så, tex fullständigt namn eller personnr så är det inte svårt att pussla ihop 40k poster.

Mailen jag använt på flashback hade jag även använt på blocket. På blocket hade jag skrivit mitt tele nr som dom sen kört på hitta.se troligtvis och sen var det inte svårt att få ut mitt personnr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in