2015-02-10, 23:48
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en ny BBC intervju med Assad

Lite av en verbal brottningsmatch.
Citera
2015-02-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Okej tack för svar. jag tänkte att kanske Daraa var en provins som Quaneitra befann sig i. I vilket fall är General Suleimani tydligen i Daraa: http://www.liveleak.com/view?i=fe9_1423599994

Daraa är både en provins och en stad. Quneitra ligger precis som du säger i provinsen Daraa..
Citera
2015-02-11, 12:41
Medlem
Den förste kristna MFS martyren "Athro" Tamer Bahde.

Video http://www.liveleak.com/view?i=6f9_1423638976

Bilder:

https://twitter.com/SyriacMFS/status/564546831007625217
https://twitter.com/SyriacMFS/status/565159921516544000
https://twitter.com/FreeBethNahrin/status/564857499732672512

Video intervju med honom innan han dog https://www.youtube.com/watch?v=WjXTn2AD_EM

Må Gud vara med hans familj.
Senast redigerad av Skyhorse 2015-02-11 kl. 13:04.
Citera
2015-02-12, 01:06
Medlem
Kan bekräfta att bilderna på döda SAA är inte nya verkar som Al nusra ligger risigt till om de nu publicerar 5 månader gamla bilder/videos.

Följer tråden kommer vara intressant att se vad som sker i Tel ebyad/Jarablus/Ghouta/Damascus. Jag stödjer FSA men finns ingen chans att jag stödjer Alloush. Det Alloush och Assad gör är förskräckligt Alloush är ju oxå en salafist så attackerna mot sivila i Damascus schokade inte mig och ni som försöker skylla på FSA jag hoppas att ni har koll på att Islamic Army är självständiga och inte har en koppling till FSA.
Citera
2015-02-12, 01:39
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drittan
Kan bekräfta att bilderna på döda SAA är inte nya verkar som Al nusra ligger risigt till om de nu publicerar 5 månader gamla bilder/videos.

Följer tråden kommer vara intressant att se vad som sker i Tel ebyad/Jarablus/Ghouta/Damascus. Jag stödjer FSA men finns ingen chans att jag stödjer Alloush. Det Alloush och Assad gör är förskräckligt Alloush är ju oxå en salafist så attackerna mot sivila i Damascus schokade inte mig och ni som försöker skylla på FSA jag hoppas att ni har koll på att Islamic Army är självständiga och inte har en koppling till FSA.

Du får gärna upplysa mig men är inte nästan alla FSA islamister? Finns vissa som samarbetar med YPG och de verkar ha något bakom pannbenet.
Citera
2015-02-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Du får gärna upplysa mig men är inte nästan alla FSA islamister? Finns vissa som samarbetar med YPG och de verkar ha något bakom pannbenet.
Har fått exakt samma uppfattning. Finns enbart ett par grupperingar inom FSA som inte är islamister och dessa har bra relation med YPG.
Citera
2015-02-12, 11:16
Medlem
The General Staff of the Syrian Armed Forces have formally announced ground-breaking victories in Damascus, Qunaytra and Der’ah. These victories are not mere acquisition of acreage, but, instead, represent a qualitative, game-changing rout of the Alqaeda rodents infesting these areas. The supply routes to which the vermin had become accustomed no longer exist. The Pygmy British King of Jordan cannot merely allow a convoy to drive into either Der’ah or Qunaytra any more to prop up the Zionist-stooge army of Alqaeda.

SyrPer can confirm, based on the announcement by the General Staff spokesman, that the following towns and villages have been completely deloused:

Dayr Maakir in the area of Qatana
Tallat Sarja
Tallat Al-‘Aroos
Khirbat Sultaana Village:
Tallat Faatima Village:
Al-Danaaji in the Golan:
Tal Museeh: In Der’ah.
Tal Mir’iy:

Dom har inte gjort såhär stor framryckning i södra Syrien på 4 år Om ni kan någontnig om området, så är detta oerhört stort. Absolut inte bara någon liten erövring. Nu är alla vägar stängda för zionist revolutionärerna.

Sägs att det ska vara General Qassem Suleimani som leder anfallet i deraa, han har bara haft storslagna vinster bakom sig.

Snart är vapenvilan ett faktum i Aleppo. Det kommer göra gott för hela den civila befolkningen, och jag hoppas även på goda förhandligar och fortsatt vapenvila.
Senast redigerad av syriamydear 2015-02-12 kl. 11:39.
Citera
2015-02-12, 11:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syriamydear
The General Staff of the Syrian Armed Forces have formally announced ground-breaking victories in Damascus, Qunaytra and Der’ah. These victories are not mere acquisition of acreage, but, instead, represent a qualitative, game-changing rout of the Alqaeda rodents infesting these areas. The supply routes to which the vermin had become accustomed no longer exist. The Pygmy British King of Jordan cannot merely allow a convoy to drive into either Der’ah or Qunaytra any more to prop up the Zionist-stooge army of Alqaeda.

SyrPer can confirm, based on the announcement by the General Staff spokesman, that the following towns and villages have been completely deloused:

Dayr Maakir in the area of Qatana
Tallat Sarja
Tallat Al-‘Aroos
Khirbat Sultaana Village:
Tallat Faatima Village:
Al-Danaaji in the Golan:
Tal Museeh: In Der’ah.
Tal Mir’iy:

Dom har inte gjort såhär stor framryckning i södra Syrien på 4 år Om ni kan någontnig om området, så är detta oerhört stort. Absolut inte bara någon liten erövring. Nu är alla vägar stängda för zionist revolutionärerna.

Sägs att det ska vara General Qassem Suleimani som leder anfallet i deraa, han har bara haft storslagna vinster bakom sig.

Snart är vapenvilan ett faktum i Aleppo. Det kommer göra gott för hela den civila befolkningen, och jag hoppas även på goda förhandligar och fortsatt vapenvila.
Låter bra, men källa? Låter som hämtat från Liveleak endast då ord som "deloused" inte inger något förtroende. Jag känner inte igen namnen på byarna (vilket inte säger mycket iofs) men hur kan dessa byar vara så "ground-breaking"? Jag vet att det är en offensiv i södra Syrien:
http://www.liveleak.com/view?i=143_1423698018
Senast redigerad av Xelious 2015-02-12 kl. 11:51.
Citera
2015-02-12, 11:53
Medlem
http://www.syrianperspective.com/2015/02/syrian-army-general-staff-communique-announcing-decisive-victories.html

Här är mer djupgående fakta.
Citera
2015-02-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Om man kollar på Wikipedia kartan så expanderar YPG i Kobane. Hur länge kommer expansionen hålla på tills man får stark motstånd från IS, är det flygattacker mot IS som underlättar YPG frammarsh? Kommer kurderna kunna rensa bort IS från Tell Abyad och länka ihop Kobane med Qamishli?
Tal Abyad, Jarablus och Sarin kommer vara svåra att ta. IS har kontrollerat dessa städer länge och har befäst sig hårt i städerna. Med artilleristöd från Peshmerga kan det vara möjligt dock.

YPG i Kobane har försökt ta Tal Abyad hur länge som helst utan att lyckas.
Citera
2015-02-12, 15:55
Medlem
---Kobane Rapport---

Ytterligare 10 byar befriade, expanderingen blivit långsamare, mer motstånd, och massiv område att kontrollera med bara handelsvapen. Detta var varför YPG var tvungen och evaukera och retirera i början. Dock finns tunga vapen med peshmerga. Vi får se vad som görs.

Kobane är inte längre en spökstad, utan du ser folk lite överallt. Barn som leker vuxna som städar. Staden är helt säker från deras amerikanska artleri
Citera
2015-02-12, 18:16
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Tal Abyad, Jarablus och Sarin kommer vara svåra att ta. IS har kontrollerat dessa städer länge och har befäst sig hårt i städerna. Med artilleristöd från Peshmerga kan det vara möjligt dock.

YPG i Kobane har försökt ta Tal Abyad hur länge som helst utan att lyckas.
Högst troligt. Det blir en tillbakagång till dom gamla gränserna. Men om YPG får artilleriunderstöd av peshmerga eller flyggunderstöd av koalitionen så förändras kalkylen och YPG kommer kunna expandera utanför dom gamla gränserna. Frågan är vad överenskommelsen mellan PYD och KRG, USA var. Var det endast stöd för att hantera Daesh offensiven och sedan gå tillbaks till status quo eller exktra utöver det här? Kollade nyss på wikikartan och ser att det nu nästan är dom gamla gränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Om man kollar på Wikipedia kartan så expanderar YPG i Kobane. Hur länge kommer expansionen hålla på tills man får stark motstånd från IS, är det flygattacker mot IS som underlättar YPG frammarsh? Kommer kurderna kunna rensa bort IS från Tell Abyad och länka ihop Kobane med Qamishli?
Idag är inte Daesh samma organisation som den var i sommras. De har blivit försvagade på alla sätt och vis, men de är fortfarande bland dom största och starkaste aktörerna i Syrien och Irak. Bara i Kobane förlorade dom tusentals av deras bättre soldater tillsammans med en signifikant andel av deras militära hårdvara. Dom får ständigt in jihadister som ansluter sig och därför kan dom ersätta dessa förluster, men nykomlingarna är oerfarna nybörjare till skillnad från de som stupade. Så förändringen är inte i antal utan kvalitet.

Just nu i Irak så har Daesh förlorat mark i Daiyala, ninevaslätten, allt nor om Tal Afar mellan Mosul damen och shangal. I Syrien förlorar dom mark i Haska, Dier ez sor och Kobane. Detta sammanlagt utgör drygt 1% av Daesh total territorium, men denna procent är i den befolkade delen av dess territorium och den är liten för det mesta av Daesh territorium består av öken, så ett procent är mycket.

Så det vi vet är att dom har förlorat erfarna soldater, militära resurser, mark och har begränsade möjligheter till att akumelera pengar. Deras reaktion, agerande och beteende efter dessa förluster säger en hel del om organisationen och dess medlemars tillstånd. Dom frigör soldater och militär hårdvara i lugna områden som tex nord och öst om Aleppo och flyttar dessa österut, där dom tappar mark. Omfattningen av detta är såpass, så att experter, rebeller, aktivister med flera spekulerar om att Daesh utför första steget av en evakuering. Dom tror alltså att den här gruppen planerat att lämna städer och byar som dom tidigare stridit för att ta över.

Samtidigt så utför Daesh tvångs rekrytteringar. Denna åtgärd är något som endast kan skada gruppens populäritet bland dess befolkning, men det är en reflex som alla beväpnade aktörer upplevt. Oftast så har inte en aktör manskapsbrist när de utför tvångsrekrytering, men det förekommer ofta i samband med ett stort nederlag. Ledarna får panik och ger ut order om tvångsrekryttering, vilket lindrar deras panik och får dom att ha en känsla av kontroll över läget. Så Daesh tvångsrekrytteringar säger mer om deras sinnes tillstånd än deras manskaps situation.

Har även noterat att flera olika motståndare till Daesh säger att de numera agerar oorganiserat vid strider. Dem gör dåliga beslut och ibland försöker dom sig på saker som är helt omöjliga att lyckas med. Även deras självmords attacker blir misslyckade. En förklaring kan vara att kommunikationen och förbindelsen bland olika enheter försämrats avsevärt i och med flyggräderna. Dom är mer splitrade och isolerade i små grupper.

Med detta i åtanke så är det svårt att spekulera om hur stor YPG's expansion blir mot Daesh. YPG har just nu leverage/hävstångseffekt pga av de sakerna jag tog upp, men denna leverage minskar med tiden. Dom har ett momentum nu och tar över byar varje dag, det gäller att utnyttja läget fullt ut och pusha på, men deras möjlighet att pusha beror på truppstorlek och tillgången på amunition. Har dom tillräckligt av dessa två grejer och utnyttjar tillfället så kan det gå långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in