2015-02-10, 18:58
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Anonymiteten här är viktig. Jag vill att alla ska kunna dra ett skämt om Somalier utan att bli åtalade och dömda för HMF. Gör man det IRL i Sverige eller på facebook är det ju bevisligen klippt!
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Egentligen är det inte så konstigt att Aftonbladet gör det här utfallet mot FB. Flashback måste vara AB:s värsta fiende. Ever.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guruncher
Ponera att nån sitter och smädar och hänger ut din dotter på internet, tycker inte du att någon skall ställas till svars?

Det ger inte direkt något kännbart straff att göra det du nämner i Sverige heller.

Detta handlar heller inte om att hindra någon från att smäda någon okänd privatperson utan om att, liksom just i Sovjet och DDR, tvinga folk med obehagliga åsikter att hålla käft.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-02-10 kl. 19:01.
Citera
2015-02-10, 19:00
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Vilket Sverige inte har gjort för mig veterligen så hade inte Sovjetunionen och DDR en stor privatägd kvällstidning som skrev om amerikanska kändisar, den nya bantningsmetoden och ibland lite då och då om politiska saker.

Ni näringslivsfientliga typer borde nästan straffas på något vis. För er dumhet alltså.

Nej, men klimatet påminner fan om Pravda om du någon gång läst den. I ett normalt mediaklimat, det räcker att se till våra grannländer, så är inte alla tidningar likadana med samma agenda. Det är förresten själva meningen med presstödet att få en mångfald, men det kan vi lika gärna ta bort nu.
Citera
2015-02-10, 19:02
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Anonymiteten här är viktig. Jag vill att alla ska kunna dra ett skämt om Somalier utan att bli åtalade och dömda för HMF. Gör man det IRL i Sverige eller på facebook är det ju bevisligen klippt!

Om någon läste Charlie Hebdo när numret kom ut efter attacken så fanns det gott om saker som skulle vara hets mot folkgrupp i Sverige. Jag hade verkligen velat se ansiktsuttrycket på Helin när han fick den, och de tänkt trycka upp den här i Sverige. Det var då man slutade med allt prat om Je suis Charlie på Aftonbladet.
Citera
Medlem
micro113s avatar
[quote=Terugflits|52222244]Nu kommer kanske såväl jag som du att bli varnade, men så länge han inte är politiskt aktiv inom SD så kan han likaväl vara Miljöpartist, det finns exempel på näthatare även där. Om du nu hänger med.

Missförstå mej rätt, han får skylla sej själv, men att skylla på SD direkt, känns som overkill. I alla fall så länge inget belägg finns för att han har arbetat som politiker inom SD.

Men för helvete! Vad visste Sverigedemokraterna om detta innan detta rasistiska avslöjande? Tänk innan du postar! Det står inget om vilket parti han sympatiserar med. Han är/var en jurist![/QUOTE
Hans funktion var politisk rådgivare ... som politisk rådgivare väljer man inte en person som företräder motståndarens åsikter ... det är väl ändå ganska givet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666

Skämtar du med mig eller hahah? Jag skämtar dagligen om invandrare.....jag har svenska vänner som dagligen skämtar om invandrare....ingenting är klippt för det :=)
Citera
2015-02-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ditt översta exempel är osmakligt men i t.ex. USA helt lagligt. Frågan är varför Sverige har snävare gränser för vad man får säga än vad USA har.

Varför inte vända på frågan?

Varför har inte USA våra "bättre lagar"..

Alla nationer drar sina gränser för vad de anser vara ok och inte ok, tillfalla yttrandefrihet och/eller
kränkningar.

USA har å andra sidan annan lagstiftning kring ex. ärekränkning som du inte finner i Sverige.
Kort och gott, det som går under hets mot folkgrupp i Sverige går under ärekränkning i US. I stort faller det på ett ut.

Som sagt, finns schyssta sätt vara kritisk på som funkar med vår lagstiftning och brukar vara dessa sätt som människor yttrar sig öga mot öga med "objektet". I samma takt som internet, sociala medier, etc. börjar bli sättet vi kommunicerar och "umgås" på så måste dessa saker hänga med, helt enkelt för värdiga samhällen kräver detta. Faktiskt inte svårare än så.
Hatar man ex. svarta bara för att… de är svarta, så får man ju fundera lite. Har man otroliga behov sitta och fisa ut detta budskap på andra människors dataskärmar så får man kanske också fundera ett varv vad detta kan bero på.
Jag tycker på intet vis det ska anses ok att individer ska behöva utstå all denna skit bara för att de råkar vara födda med lite mer pigment i huden än average klorinblek svennebanan.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Så långt ifrån en führer man kan komma, ändå startar han ett angivarsamhälle mot oliktänkande,

Olikyttrande, huruvida människor tänker dessa saker är ju irrelevant.

Citat:
snart kommer utmärkelser till den som golar ner vart rassenassen gömmer sig och man får utmärkelse som god på förstasidan. Precis som med judarna som blev nergolade.

Åh, ja, ni får akta er. Snart är det koncentrationsläger och offentliga duschrum som gäller för er.

Citat:
Mot vilka lagar, ja mot datorintrång och åsiktsregistrering.

Så länge man inte bryter mot PUL så är åsiktsregistrering inget olagligt, vad jag vet. Jo, för myndigheter. Men Aftonbladet är ingen myndighet.

Vad gäller datorintrång så är det väl främst RGs fel.

Citat:
Du är exakt som en golare i huvudet, nått sker som du ogillar, spring till dada (om det råkar vara snutjäveln eller en journalist spelar mindre roll) peka ut förövaren och känn dig duktig.
analogi: du står på gatan och ser en becknare, du gillar inte knark så du lallar till snuten och golar ner är exakt samma sak som: du sitter i en anonym diskution på nätet, du kan inte argumentera eller försöker inte, ringer och får den ena avslöjad och uthängd på grund av att du inte gillar åsikterna.
Sanningen är svår för dig att svälja men du har ett mindstate of a snitch. Alltså är du en golare.

Är du schizofen? Jag skulle aldrig gola på någon som knarkar. Och jag har heller aldrig golat till någon journalist. Dina vanföreställningar är roliga men de visar snarare på att du är paranoid, och möjligtvis en riktig knäppgök.
Citera
Bannlyst
Finns det nån tråd som hänger ut aftonbladets anställda på samma sätt som de hänger ut vanliga människor? Vore intressant vad de gilla att behandlas "lika", för det är väl demokratisk så de också får uppleva vad de skapar. Likaså skulle väl EXpo och alla andra vänstergäng och MP folk hängas ut då de ser aschlebergs beteendet som okey.
Eller
Citera
2015-02-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Nu kommer kanske såväl jag som du att bli varnade, men så länge han inte är politiskt aktiv inom SD så kan han likaväl vara Miljöpartist, det finns exempel på näthatare även där. Om du nu hänger med.

Missförstå mej rätt, han får skylla sej själv, men att skylla på SD direkt, känns som overkill. I alla fall så länge inget belägg finns för att han har arbetat som politiker inom SD.

Missförstå mig rätt... Men det finns inget politiskt parti som anställer någon som inte delar partiets visioner som politisk sakkunniga...
Citera
2015-02-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det ger inte direkt något kännbart straff att göra det du nämner i Sverige heller.

Detta handlar heller inte om att hindra någon från att smäda någon okänd privatperson utan om att, liksom just i Sovjet och DDR, tvinga folk med obehagliga åsikter att hålla käft.

Det är lite mer än "obehagliga åsikter". Alla de som outats har brutit mot lagen och det gäller på nätet också. Det är inte yttrandefrihet att på flashback skriva vadsomhelst för att man har den åsikten. Bryter man mot lagen får man vara beredd på att stå för det om man blir upptäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in