2015-02-10, 17:13
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenaProblema
Kommer man att sammankoppla fler personer med flashback-kontot. Ser inga kändisar i listan.
Har du hämtat

https://anonfiles.com/file/a383802c51e2350e2e29b78e4070fc98

så har du tre filer varav en innehåller celebs = kändisar. Helt ointressant för övrigt.
2015-02-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen
Jag har en adress av typ "tokstollen@gmail" som jag använt i kontakt med myndigheter och för att regga flashback som finns i databasen. För att dom ska ha kunnat koppla mej till flashback måste dom antingen hackat min mail (hade ej klient med nedladdade brev på den tiden) eller fått information från flashback. Min mail har varit raderad i flera år innan den här tråden starta

Vilka myndigheter har du haft kontakt med den emailadressen? Researchgruppen arbetar med massor av olika samhällsorgan.
2015-02-10, 17:17
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Hur de kan ha gått tillväga har diskuterats tidigare. Jag kan snabbt dra det förmodade tillvägagångssättet från minnet, de som ser fel är välkomna att korrigera mig. Chloe och kompani spekulerade i hackforumet om hur RG gjort.

Det har (förmodligen) gått till så här: du har haft ett uselt lösen till din mail och din mail har blivit hackad av någon tredjepart eller RG själva. Dessa andra hack har sedan RG kommit över på ett eller annat vis, hack brukar resultera i stora databasdumpar som sedan läggs upp som en slags trofeer av stolta hackare. Jag har själv drabbats indirekt av sådana här hack eftersom vänner som haft hotmailkonton fått dem hackade och jag börjat få engelskspråkig spam från dem.

Tidigare så när man gjorde en lösenordsåterställning* på FB så skrev man in mailadressen och fick ett meddelande om att "du har nu fått ett mail skickat till dig". RG har helt enkelt begärt lösenordsåterställning på flashback, sett att de fått en träff genom FBs svarsmeddelande, de loggar sedan in på din mail där det har kommit ett brev där det står

"Hejsan flashbackrunkaren1488

Du har begärt en återställning av ditt lösenord på Flashback Forum för att du har glömt bort ditt lösenord. Om du inte har begärt det kan du ignorera detta. det kommer att bli ogiltigt och bli oanvändbart inom 24 timmar"

Det här har de isåfall kört tidigt på morgonen när du legat och sovit ruset av dig så du har aldrig sett att det trillat in ett sådant här mail. Sedan har de med hjälp av autoscriptad inloggning mjölkat alla de mailkonton de hackat på FB-information och raderat återställningsbrevet. Behöver jag säga att de förstås dammsugit alla mailkonton de kommit över på alla sparade och skickade mail oavsett vad det handlar om?

Då har de din mailadress och ditt FB-nick. Sedan måste de koppla ihop detta med din RL-identitet. Det kan man göra genom att kolla om du t.ex har registrerat ett konto med dina personuppgifter med samma mailadress någon annanstans. Fejsbokk är förstås det första man kommer att tänka på. Även MSN duger eftersom man brukar bli ombedd att skriva in för och efternamn och födelsedatum när man använder IM tjänster. Du kan också ha avslöjat dig i något av dina sparade eller skickade mail.

Sedan verkar de som sagt ha haft tillgång till andra användardatabaser med personuppgifter från andra håll, exempelvis familjelivs användardatabas. Du kan också ha använt din mailadress när du kommunicerat med någon myndighet i ett ärende där din identitet avslöjas (t.ex om du frågat kommunen om bygglov).

Men det kan behövas ganska mycket för att slutligen identifiera någon. Även om de vet vad du heter och var du bor så kan det vara för lite. Hur många Pelle Svanslösson finns det i din kommun? Heter du Vanligt Namn och bor i Stockholm, så är de rätt så vilse. Bor du i en liten håla så är det lättare, det kanske bara är ett par personer som kan vara möjliga kandidater. Kvaliten på RGs spaningsdata lär med andra ord vara ganska skiftande.

(*) Numera får man inte ett bekräftelsemeddelande på att ett brev skickats till den mailadress man angivit. Det är inte mycket till förbättring om attackeraren har tillgång till målmailkontot, eftersom han förstås loggar in direkt efter att han beställt återställning. Får han ingen träff, syns inget, får han träff och det trillar in ett mail så tar han förstås bort det efter att ha läst det. Eftersom inget händer om man inte klickar på länken i återställningsmailet får användaren ingen varning om att han är under attack.
Haha, det skulle nog funka. Det som krävs är att lura ut bristande lösenord till 40 000 mailkonton.
Det är inte lite...
2015-02-10, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Har du hämtat

https://anonfiles.com/file/a383802c51e2350e2e29b78e4070fc98

så har du tre filer varav en innehåller celebs = kändisar. Helt ointressant för övrigt.
Jag hittade avlidna kändisar på den listan som var ganska gamla när Flashback lanserades

Citat:
Ursprungligen postat av General-
Vilka myndigheter har du haft kontakt med den emailadressen? Researchgruppen arbetar med massor av olika samhällsorgan.
Jag vet det. Det är så dom kopplat mailen till mitt namn. Men hur har dom fått min flashback? Om dom nu har det
2015-02-10, 17:21
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
På tidigare populära Lunarstorm fick man också ange personnummer.
Den databasen vet jag är såld av en sur fd medarbetare.
2015-02-10, 17:22
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Men det kan inte vara den vägen de gått, min epostadress som finns med har jag aldrig använt nånsin i kontakt med en myndighet, ändå är den med i databasdumpen

Jag har en namn.efternamn-adress jag använder i kontakt med myndigheter, webshoppar osv

Epostadressen i databasen, en adress typ "tokstollen@gmail" har aldrig använts i sammanhang där jag använder mitt namn. De kan alltså inte fått det via piscatus-fiske

Det kan dom lista ut mha din posthistorik, dom har enligt egen utsago "fullständig domstolsbevakning", har du skrivit ngt hyfsat detaljerat och avslöjat lite för mycket angående ett rättsfall så är det ju ingen match att luska ut vem du är IRL. Har du dessutom slaskat runt i dom mer obskyra delarna av detta forum så är du så klart en "kandidat" för uthängning. Kolla även igenom dina PM om ngn du bondat med vet lite för mycket. Dessutom har du förmodligen klickat på en länk för mycket.

Social ingenjörskonst helt enkelt.

/Provokatör
2015-02-10, 17:26
Medlem
Handeldvapens avatar
Eftersom det handlar om så stort antal konton som 40 000 så måste de ha fått massor av uppgifter serverade. Jag misstänker starkt samröre med kontakter inom myndigheter med enkla frågeformulär, resebolag där verkligen allt måste stämma och för att inte tala om Tradera, ett eBay-ägt företag och därmed amerikanskt. Allt amerikanskt får nog betraktas som öppet och oskyddat i dagens läge.
Att kors-söka uppgifter ger mycket mer än man tror.

Hade de haft alla uppgifter från fb så hade åtminstone några användarnamnen varit kopplade till mailen i listan, enbart för att öka trovärdigheten. Det enda (och enklaste) sättet att få svar på frågan är att RG gör det admin ber om. Kontakta honom och ge några exempel på mail/användarnamn. Då har man facit.
2015-02-10, 17:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Tor Isedal & Carl-Gustaf Lindstedt, yea right....
2015-02-10, 17:35
Medlem
Har någon lust att förklara för mig hur man ska kolla i den där exel filen, det ligger ju inte i bokstavsordning vad jag kan se och jag orkar ju inte sitta och kolla igenom hela skiten?
2015-02-10, 17:38
Bannlyst
Jag undrar om det kan ha gått till som infidel sagt. När jag testar att skriva in ett 100-tal slaskadresser från databasen på mailtjänsters registreringssida är det inte en enda som blivit raderad (dvs samtliga har varit använda sen RGs snokande började). Det är ganska konstigt att inte hitta en enda?

Man kan fortfarande få sitt lösenord skickat till sin adress:
https://www.flashback.org/login.php?do=lostpw
2015-02-10, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Har någon lust att förklara för mig hur man ska kolla i den där exel filen, det ligger ju inte i bokstavsordning vad jag kan se och jag orkar ju inte sitta och kolla igenom hela skiten?
sök (ofta ctrl+f) på några siffror i ditt personnummer
2015-02-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D

Gör såhär. Ladda ner något annat editeringsprogram så som t.ex. Sublime Text. Det är ett kraftfullt verktyg att söka och skriva kod.

När du är inne så tryck CTRL + F så kan du söka runt. Finns extremt många andra funktioner, men jag vet inte vad du är ute efter att hitta så kan inte på bästa sätt förklara hur du ska använda sökfunktionen då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in