2015-02-10, 17:07
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det är stor skillnad på att skriva pinsamma saker, just nu granskar dem rasister senare borde dem granska kvinnohatare och pedofiler och sexköpare, vanliga som inte gjort nånting ska man låta vara ifred enligt mig!

Drogtrådarn kommer helt säkert att granskas, jag blir lika förundrad varje gång jag kikar in på forumet och ser
hur folk helt ohämmat skriver om och förskönar sitt missbruk, det är nog många som skriver på dom trådarna som kommer att få lämna urinprov under sommaren, för vem vill ha en påtänd undersköterska som ser efter mormor, eller en lärare på avtändningen osv......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Detta är inte skräpjournalistik utan kvalitetsjournalistik som visar hur många hycklare och fegisar Sverige består av.
För nästan ingen av dessa som skrivit på FB och outats har vågat stå för sina åsikter IRL.

Kan det bero på att de riskerar sitt leverne? Sitt hem?

Folk har olika prioriteringar. När man inte riskerar något så kan man tydligt se på flashback att folk står upp för sina åsikter. Därför är den viktigare frågarn; varför ska folk marginaliseras i samhället för att man inte delar samma åsikter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det här måste ju vara ett lågvattenmärke till och med för Aftonbladet. Har dom verkligen inget bättre för sig än att jaga människor som har skrivit på Flashback? Jan Helin börjar bli desperat. Han jagar klick som ingen annan människa i denna värld.

Eller så jagar han jagar kick som ingen annan människa i denna värld. Undrar om det gick för honom, när juristen tidigare under dagen fick sparken från sina uppdrag.

Pinsamt är bara förnamnet!
Senast redigerad av gs-v-se 2015-02-10 kl. 17:17.
Citera
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I detta avseende ja.

Grundläggande för en demokrati är rätten till yttrandefrihet, rätten att slippa registreras för sina åsikter och rätten att slippa straffas för sina åsikter.

I Sverige saknar vi full yttrandefrihet, man registreras om man har fel åsikter och man straffas om man har fel åsikter.

Så Sverige är ingen äkta demokrati. Vi är kanske ingen hårdför diktatur som de nämnda länderna, men vi är dock ingen fullt fungerande demokrati. I en äkta demokrati så hade Researchgruppens medlemmar åtalats i domstol, som skedde med motsvarande grupp i Danmark, och media hade vägrat att befatta sig med en extremistgrupps olagligt insamlat åsiktsregister. Istället så skulle media ha skrivit om det olämpliga i att brottsdömda vänsterextremister har ett åsiktsregister över oliktänkande.
Demokratur är väl mer ordet vi söker.

Citat:
Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).
Citera
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Jättebra initiativ av Aftonbladet.
För nu sitter ju majoriteten av Sveriges FB - rasister och flämtar efter andan.
Verkligheten överträffar dikten. Gång på gång.

Jag har inte haft höga tankar om vänstern, men ska ärligt säga att jag inte fören nu trott att ni är angivare och golare. Ni har ingen heder någonstans i kroppen och det kryllar av er. Ska ni belönas med utmärkelser när ni golat ner någon som inte delar er åsikt, och är det i så fall führer helin som på första sidan delar ut dom framöver eller?

Alla ni som sitter och klappar händerna och runkar nu är inget annat än golbögar och angivare, fyfan för folk som inte har en heder eller kod att följa.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Det har säkert redan skrivits hundra gånger, men eftersom jag har för ont om tid för att läsa allt i denna tråd, och älskar mina egna inlägg så:

Jag vågar nog påstå att media i vilket annat land som helst i den fria världen hade frågat sig varför en vänsterextrem grupp med kriminella individer sitter på databas, komplett med personnummer, över anonyma användare på nätet, och börjat nysta i det. Inte svensk media, dock. Svensk media betalar pengar för att få tillgång till sagda databas och, vad det verkar, använder den för att jaga folk med kontroversiella åsikter på nätet.

Svenska skräpjournalister: Ni skulle gå att skriva in i vilken dystopi som helst.

För övrigt känns Alexander Bard som en frisk och sund fläkt i ett land där åsiktskorridoren är trådsmal och alla ängsligt trippar runt på tårna för att inte riskera att råka yttra något som inte är godkänt. Alexander, om jag någonsin springer på dig på krogen ska du får öl och en blöt kyss. ❤

Självklart! I andra länder har man till och med satt åt sådana aktörer, och i vissa länder har man inte ens personnummer och har inte samma offentlighetsprincip som Piscatus nu missbrukar.

I Sverige jagar man istället privatpersoner med fel åsikt.
Citera
2015-02-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kanske borde läsa på om vad kommunism står för ...

Nej, det är inga problem för mig om en läkare anser att ett samhälles tillgångar och produktionsmedel skall ägas av medborgarna, inte heller idén om människors lika värde eller devisen "var och en efter förmåga och till var och en efter behov" stör mig hos en läkare ..
Låt mig le med hela ansiktet.
Historiens kommunistiska stater är redogör inte för din drömkommunism.
Vilken kommunistisk stat anser du passar in på din drömbeskrivning?
Du tror inte att en kommunist kan känna hat till en kapitalist?
Nä en läkare bedöms efter arbetsinsatser och inte politiska åsikter.
Du kanske inte läst om kommunismen med ett öppet sinne för det är nog du som behöver läsa på lilla gumman.
Massmedia i sverige hänger gärna ut medborgare med fel åsikter och kritik i sann kommunistisk anda.
Citera
2015-02-10, 17:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Det har säkert redan skrivits hundra gånger, men eftersom jag har för ont om tid för att läsa allt i denna tråd, och älskar mina egna inlägg så:

Jag vågar nog påstå att media i vilket annat land som helst i den fria världen hade frågat sig varför en vänsterextrem grupp med kriminella individer sitter på databas, komplett med personnummer, över anonyma användare på nätet, och börjat nysta i det. Inte svensk media, dock. Svensk media betalar pengar för att få tillgång till sagda databas och, vad det verkar, använder den för att jaga folk med kontroversiella åsikter på nätet.

Svenska skräpjournalister: Ni skulle gå att skriva in i vilken dystopi som helst.

För övrigt känns Alexander Bard som en frisk och sund fläkt i ett land där åsiktskorridoren är trådsmal och alla ängsligt trippar runt på tårna för att inte riskera att råka yttra något som inte är godkänt. Alexander, om jag någonsin springer på dig på krogen ska du få öl och en blöt kyss.

Jag överväger att också göra samma sak trots att det är osmakligt att gräva sig fram i det äckliga skägget. Han säger rakt ut vad han tycker, friskt vågat, och dessutom hyllar han Flashback som hjältar.

Resume citat;

Vilken är din samlade bild av reaktionerna på grävet hittills?
– Delade som väntat. En del tycker att detta är en viktig granskning av hot och hat i en digital svensk offentlighet som inte tar ansvar, andra tycker att det är viktigt att få hota och hata anonymt som en del av yttrandefriheten. Min hållning är att detta är en viktig fråga att väcka debatt kring och att inte glömma att människor faktiskt far illa av detta. Ibland förs debatten om hat och hot på internet som att det inte drabbar någon. Det gör det, säger Jan Helin.

Han verkar inte för en sekund tänka tanken att många människor i Sverige också far illa av den förda invandringspolitiken. Med samma logik bör målen helga medlen även när det handlar om att uttrycka sig kritiskt om invandring men också invandrare. Se mer till syftet än uttryckssättet, varför ska det vara så svårt.
Citera
2015-02-10, 17:11
Bannlyst
Citat:
Detta är inte skräpjournalistik utan kvalitetsjournalistik som visar hur många hycklare och fegisar Sverige består av.
För nästan ingen av dessa som skrivit på FB och outats har vågat stå för sina åsikter IRL.

Ja och nej. Ska läkaren stå för sina åsikter och kanske mista jobbet för dem? Jag skiter totalt i en läkares åsikter, så länge han beter sig helt korrekt i sin yrkesroll.

Det är inte kvalitetsjournalistik utan sublim utpressning.
Citera
2015-02-10, 17:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Låt mig le med hela ansiktet.
Historiens kommunistiska stater är redogör inte för din drömkommunism.
Vilken kommunistisk stat anser du passar in på din drömbeskrivning?
Du tror inte att en kommunist kan känna hat till en kapitalist?
Nä en läkare bedöms efter arbetsinsatser och inte politiska åsikter.
Du kanske inte läst om kommunismen med ett öppet sinne för det är nog du som behöver läsa på lilla gumman.
Massmedia i sverige hänger gärna ut medborgare med fel åsikter och kritik i sann kommunistisk anda.
Fast nu pratade vi om ideologin .. inte om historiska stater.

Rasism och kommunism står för fundamentalt olika värden mao.
Citera
2015-02-10, 17:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muddi
Det ar just precis vad yttrandefrihet ar. Alexander Bard sa det ratt bra i ett tweet nyligen:

"Yttrandefrihet handlar om att försvara människor med de vidrigaste av åsikter, och inte bara de som du själv håller med om."

Nej, han säger det inte särskilt bra.
Besides, det betyder fortfarande inte att dessa åsikter ska få stå oemotsagda eller att vissa saker som sägs eller trycks ska ha immunitet från straff eller konsekvenser med hänvisning till denna yttrandefrihet.

Och märk väl, det är allt som oftast de element inom de demokratiska samhällena som själva ofta står för inskränkningar av personliga fri- och rättigheter som gapar högst om hur kränkta de blir så fort nån säger emot.
Citera
2015-02-10, 17:16
Medlem
Hverken i Norge eller i Danmark er det behov for et slik "undergrunnsforum" som Flashback, og som har måtte flytte i exil med sine servere pga. det sensurerte debattklimaet i det svenske samfunn generelt, herunder blant annet Aftonbladet.

Flashback er Helins barn, men det begriper han neppe selv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in