2015-02-10, 12:39
Medlem
Franzzies avatar
En annan fråga till herrskapet:

Varför känner Flashback att dom har rätt att hänga ut folk som har begått brott, men bajsar på sig när Flashbackare som begått brott hängs ut nån annanstans?

Citat:
Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

1. uppsåtligen,
2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skit i den svenska grundlagen om den inte är tillämplig.

Sverige har skrivit under deklarationen om de mänskliga fri och rättigheterna. Artikel 19 anger följande, citat;

Artikel 19
Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Rättigheter innebär också skyldigheter tex att inte bryta mot andra lagar när man tillämpar sin yttrandefrihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ja det måste få konsekvenser när en person som jobbar så nära makten medger att han skrivit sådana saker. Det är inte rimligt att bara göra avbön och tro att han ska bli bedömd som en person med motsatt åsikter idag.

Aftonbladet själva anställde nyligen en person som uttalat sig antisemitiskt flera gånger. Han fick stanna kvar eftersom uttalandena var från 2010, han hade tydligen mognat. Ska man själva då hänga ut folk för 6-7 år gamla uttalanden på ett anonymt forum?
Citera
2015-02-10, 12:40
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns folk som hatar olika raser, nationaliteter, judar, muslimer, samer, zigenare, utlänningar, tiggare, tjockisar, rika, fattiga, kvinnor, män, handikappade och allt möjligt, och till och med svenskar!

Jag förväntar mig att läkare inte har åsikter om olika människor och vem som skall ha vilken behandling och vård.

I vårt västerländska tänk har vi rätt att utgå från att en läkare har en demokratisk värdegrund, och inte har synpunkter på olika individer/patienter. Att ens en annan åsikt framförs är skrämmande och håller på att förvandla Sverige till ett skitland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hippokrates_ed

Hippokrates ed – Wikipedia

Hippokrates ed eller läkareden är en ed som traditionellt avläggs av läkare och tandläkare, nedskriven under senare delen av 500-talet f.Kr.. Eden tros vara författad av Hippokrates, eller av en av hans studenter. "Läkareden" förekommer ej i Sverige, här förutsättes att läkarna följer de anvisningar som utges av Socialstyrelsen.

Så hur ska du lösa det faktum att samtliga våra läkare är människor och därmed har åsikter? Kanske till och med åsikter som strider mot dina?

Är det så att han misskött sitt jobbutövande är det en annan sak, men det är inte vad diskussionen handlar om. Din utopi om en stat som kan kontrollera och tämja folks innersta tankar är inte bara äckligt, det är än så länge science fiction. Tills dess får du bita i det sura äpplet, konstatera att världen inte är en plats med enbart rosa gosedjur, och acceptera att människor är människor, inklusive läkarna.
Citera
Medlem
jokalishs avatar
Vidrigt att hänga ut folk för lite hets mot folkgrupp dom vädrat anonymt på internet för 5-10 år sedan. Alla förutom rödingarna skiter fullständigt i vad en trettioårig snubbe som bor i Bryssel skrivit för ett sekel sen

Undrar mest varför dom jagar just "rasister", finns väl betydligt värre folk i forumets avgrunder om man nu är så envis och ska konfrontera folk. Pedofiler t.ex som skitblaskan skrev. Nej men allt ska handla invandring, helst muslimer. Hälften av artiklarna är ju om muslimer som gjort något bra eller hur bra muslimer i överlag är. Resterande hälft är att hata på folk som inte tycker om muslimer.

Vad sägs som att rapportera om något vettigt, t.ex Ukrainakriget eller annat, världen brinner och det man får ta del av är jakten på folk som skrivit obekväma kommentarer anonymt på internet, eller vad Kim Kardashian har för jacka på sig

Skräptidning. Inte konstigt att folk söker sig till alternativ media där man får läsa lite RIKTIGA nyheter.
Citera
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Många som är allmänt odrägliga hängs ut på flashback och nu hänger aftonbladet ut personer på flashback som är allmänt odrägliga. Problemet för Aftonbladet är att deras redaktion är lite mindre än Flashbacks användarbas så om det är konflikt de strävar efter skulle de förmodligen förlora. Jag är rätt övertygad om att det både finns kompetens och motivation i överflöd för att granska skiten ur hela AB:s redaktion.

Så du tror att hela FBs användarkår skulle ställa upp för att försvara en grupp rasister, fascister och nazister som använder FB som en plattform för att uttrycka hat mot vissa etniciteter och kulturella grupper? Well, jag tror att du har fel.
Senast redigerad av Dr.Felixius 2015-02-10 kl. 12:43.
Citera
2015-02-10, 12:41
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Det är lugnt, kamrat. Jag talar inte utifrån en kommunistisk synpunkt i denna tråd. Jag talar utifrån en allmänt accepterad synpunkt i västerlandet som blev universellt giltig i samband med den borgerliga franska revlutionen.

Du vill fortsätta hata etniska grupper i yttrandefrihetens namn. Det har rasister, fascister och nazister gjort i alla tider. Dessa fattar inte att hat av etniciteter och kulturella grupper inte inryms i den universella standard om mänskliga fri- och rättigheter, av vilken yttrandefriheten är en del.

Universella mänskliga rättigheter garanterar nämligen varje individ och varje etnicitet och varje kulturell grupp att inte bli utsatt för hat som leder till i värsta fall folkmord. Men personer som vill se ett nytt folkmord i Europa, vill förstås vara fri att fortsätta hata i syfte att kränka dessa mänskliga fri- och rättigheter.

Du var inte lite korkad. Förstod du ens vad jag menade i mitt inlägg? Det du kallar hat kallar nån annan kärlek osv osv.

Det är inte din uppgift att sätta gränsen för var hat börjar och slutar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtletoad
Inlägg #1565

Jag vill diskutera, om det är rätt av Aftonbladet att samköra mejladresser, som allmänheten lämnar hos myndigheter, med den ohederligt framtagna listan på Flashbacks användares mejlkonton, vilka man sammankopplar med personnumret från myndigheten.

Alltså avslöjar anonymiteten på en annan publikations källor.

Ifall du eventuellt är spelberoende, kan ju bara din omgivning veta. Eller kanske vill dom ta reda på det nu, när det går?

När du postat i tråden Andras tankar om dina spelförslag., #79925, så var det inget ont i texten i sig.

Men i sitt rätta sammanhang kanske det avslöjar dig, trots att du valt att skriva anonymt. Vill du ha ett sådant samhälle, där Aftonbladet sätter spelreglerna (haha) efter sin agenda. Imorgon kan det bli din tur att schavottera som spelmissbrukare . . .
Missförstå mig rätt. Är starkt emot att de ser nöje i att gräva fram dessa fakta! Är även emot att fritt utan några rimliga ramar skriva sitt hat och sina extrema åsikter. Det finns olika sätt att formulera sig....
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzzie
En annan fråga till herrskapet:

Varför känner Flashback att dom har rätt att hänga ut folk som har begått brott, men bajsar på sig när Flashbackare som begått brott hängs ut nån annanstans?
Distinktionen jag skrev i tidigare inlägg. Polisen utreder brott, inte Aftonbladet och Researchgruppen.

Om någon nu blir dömd för ex vis HMF för vad de skrivit på Flashback eller annorstädes, ja då är saken en helt annan.
Citera
2015-02-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtletoad
Inlägg #1565

Jag vill diskutera, om det är rätt av Aftonbladet att samköra mejladresser, som allmänheten lämnar hos myndigheter, med den ohederligt framtagna listan på Flashbacks användares mejlkonton, vilka man sammankopplar med personnumret från myndigheten.

Alltså avslöjar anonymiteten på en annan publikations källor.

Ifall du eventuellt är spelberoende, kan ju bara din omgivning veta. Eller kanske vill dom ta reda på det nu, när det går?

När du postat i tråden Andras tankar om dina spelförslag., #79925, så var det inget ont i texten i sig.

Men i sitt rätta sammanhang kanske det avslöjar dig, trots att du valt att skriva anonymt. Vill du ha ett sådant samhälle, där Aftonbladet sätter spelreglerna (haha) efter sin agenda. Imorgon kan det bli din tur att schavottera som spelmissbrukare . . .

Klart att det är rätt när det begåtts brottslighet, att vara spelberoende är inte olagligt men hets mot folkgrupper osv.. är olagligt och sådana som sysslar med sådant skall hängas ut.
Hoppas sedan att allmänheten gör livet surt för dessa, tex att arbetsgivare sparkar dem, hyresvärdar vräker dem, lever du på f-kassa eller andra bidrag så skall dessa pengar dras in, inte meningen att skattebetalarna skall betala för sådana personer, är de av invandrarbakgrund skall de utvisas osv..
Snart har vi då rensat bort dessa sjuka individer
Citera
2015-02-10, 12:43
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad ska konsekvensen bli tycker du? Skampåle en vecka utanför någon moské i Bryssel, tio aktivitetsrapporter i månaden till arbetsförmedlingen i fem år, en veckas segling i Västindien tillsammans med stenkastande vänsteraktivister, vad har du för förslag?

Jag riktigt känner hur du dreglar och suktar efter blodsutgjutelse. Vilket straff ska han ha, ut med språket.

Personligen så tycker jag att det räcker med den sekulariserade formen av bikt som mannen ifråga har genomgått i offentlighetens ljus. Låt honom löpa nu.

Var inte så dramatisk nu. Jag tycker, som jag tidigare skrivit, att metoderna de använder är fel sätt att komma åt hatet. Nu har denne man dock erkänt att han skrivit detta och att han då i någon mening stod för åsikterna.

Jag tänker att arbetsgivaren nu får bedöma om personen är lämplig att arbeta där med åsikter som går på tvären mot dem han ska representera/arbeta för. Det är inte trovärdig att byta åsikter 180 grader på några år. Särskilt inte åsikter som utgör förakt för andra människor p g a deras etniska grupptillhörighet.
Citera
2015-02-10, 12:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Om vi inte försvarar dessa värderingar vilket samhälle riskerar vi då att få?

Vi riskerar att den maktförskjutning som råder just nu permanentas. Det vill säga att högsta domstolen framöver kommer att heta Aftonbladet, det är vad jag tror.

I de länder där man inte har kämpat för och försvarat yttrande och åsiktsfriheten och där den ifrågasätts finns det ingen demokrati att tala om.

Ärligt talat så vet jag inte om Aftonbladet har resonerat igenom kampanjen ordentligt ur alla aspekter innan man beslutade sig för att dra igång drevet. Etiskt tveksamt och ett lågvattenmärke tycker jag. Inte anständigt en tidning som anser sig stå för en hög moral och etik att sänka sig till samma nivå som den man kritiserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in