2015-02-10, 13:23
Medlem
Det jag ställer mig frågande till är att jag vet att min och några fler e-mail adresser finns med i deras databas men ingen av dom har någonsin varit kopplad till ett konto här på flashback. Så deras databas innehåller alltså data även från andra håll. Vilka har jag ingen aning om just nu.
2015-02-10, 13:39
Medlem
Har Flashback själva gett oss en update om situationen? Skulle vara trevligt att få något uttalande om det som har hänt. Vad dem ska eller göra åt detta?
2015-02-10, 13:44
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är nog inte Disqus. Det finns företag i samma koncern som Researchgruppen tillhör som har dessa epostadresser och personnummer och som Researchgruppen därför har haft tillgång till. Granskar man detta närmare så hittar man en mängd företag som kan ha lämnat ut uppgifterna.

Kan du ge några exempel på vilka företag du syftar på?
2015-02-10, 13:50
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan du ge några exempel på vilka företag du syftar på?
Aftonbladet[1] (äger 91 %)[2]
Svenska Dagbladet[1]
Metro (äger 35 %)
Blocket.se
Bytbil.com
Compricer
Hitta.se
ServiceFinder
Prisjakt
Lendo
Mobilio.se
Kundkraft.se
elbes.tn
Elpriser.se
TV.nu
Klart.se
Destination.se
Mötesplatsen.se
Letsdeal.se
Webtraffic
Minimedia
FlexiDrive
Omni
2015-02-10, 14:11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Bakgrund:
(FB) Artikel: Researchgruppen vill kartlägga Flashbacks användare (flashback.se)

Jag kan påstå att jag kan läsa all e-post som skickas via Gmail.
Det betyder givetvis inte att det är sant, och det är omöjligt för Gmail att förneka detta. Hur ska de kunna veta att det inte stämmer?
Däremot kan de tvivla på att uppgifterna stämmer.

Jag har personligen mycket svårt att tro att Researchgruppen har tillgång till någon databas. Men de kan ju alltid kontakta mig, så kan jag fråga om tio slumpvist utvalda användare på forumet, så får vi se om de har några epost-adresser.

Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av General-
Har Flashback själva gett oss en update om situationen? Skulle vara trevligt att få något uttalande om det som har hänt. Vad dem ska eller göra åt detta?

Min åsikt är samma som den var för fem månader sedan. Då skrev jag:

"Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta."

Jag tror att man ska vara försiktig med att dementera något. Det kan slå tillbaka ordentligt, och vi vet faktiskt inte vad de har för något. Men ifall man ska spekulera så är det väl så att RG sammanställer material från olika hack, men det finns än så länge inget som tyder på att några av dessa uppgifter kommer från Flashback. Detta skriver jag inte för att lugna någon, utan för att jag helt enkelt inte tror att det har läckt några uppgifter härifrån.

Gällande en update, så tror jag ännu mindre idag att något läckt härifrån än när jag startade tråden den 10 september 2014.

admin
2015-02-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Min åsikt är samma som den var för fem månader sedan. Då skrev jag:

"Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta."

Jag tror att man ska vara försiktig med att dementera något. Det kan slå tillbaka ordentligt, och vi vet faktiskt inte vad de har för något. Men ifall man ska spekulera så är det väl så att RG sammanställer material från olika hack, men det finns än så länge inget som tyder på att några av dessa uppgifter kommer från Flashback. Detta skriver jag inte för att lugna någon, utan för att jag helt enkelt inte tror att det har läckt några uppgifter härifrån.

Gällande en update, så tror jag ännu mindre idag att något läckt härifrån än när jag startade tråden den 10 september 2014.

admin

Ok, tack så mycket för din info! Gött att få en update. Nu är bara frågan hur de lyckats få tag på så pass många mailadresser.
2015-02-10, 14:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
Aftonbladet[1] (äger 91 %)[2]
Svenska Dagbladet[1]
Metro (äger 35 %)
Blocket.se
Bytbil.com
Compricer
Hitta.se
ServiceFinder
Prisjakt
Lendo
Mobilio.se
Kundkraft.se
elbes.tn
Elpriser.se
TV.nu
Klart.se
Destination.se
Mötesplatsen.se
Letsdeal.se
Webtraffic
Minimedia
FlexiDrive
Omni

Ingen av dessa tjänster förklarar hur man kan koppla mitt personnumer till mitt anonyma mail som jag använder för att regga mig på olika webtjänster och forum osv. Ett mail som inte innehåller mitt namn.
2015-02-10, 14:32
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Ok, tack så mycket för din info! Gött att få en update. Nu är bara frågan hur de lyckats få tag på så pass många mailadresser.
Det är inte den intressantaste frågan. Det intressanta är hur man fått tag på identiteter med personnummer som man kan koppla till respektive epostadress. Det är definitivt ingen information som Flashback har.

Vem blir först med att granska granskarna och varifrån de får sina uppgifter?
2015-02-10, 14:35
Medlem
Kan det vara så enkelt att de (från andra hack) har användar/lösen par? Väl inloggade kan de kolla eposten.
2015-02-10, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Kan det vara så enkelt att de (från andra hack) har användar/lösen par? Väl inloggade kan de kolla eposten.

De som inte har samma lösen på eposten som på andra ställen då?
2015-02-10, 15:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte den intressantaste frågan. Det intressanta är hur man fått tag på identiteter med personnummer som man kan koppla till respektive epostadress.

Det är såklart också lika intressant hur de kan veta vilka epostadresser olika flashbackmedlemmar har.
2015-02-10, 15:26
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är såklart också lika intressant hur de kan veta vilka epostadresser olika flashbackmedlemmar har.
En stor del av mailadresserna är helt off. Kör man en facebooksök med en mailadress som är kopplat till ett personnummer så kommer en helt annan person upp väldigt väldigt ofta. Fast det är lite det som är researchgruppens grej verkar det som. Att inte göra research.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in