2015-02-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag blir så jävla irriterad på att så många i tråden säger att man inte får "hata" i USA heller, att du inte får säga neger nigger osv. Det får man visst säga. USA har First Amendment som skyddar all inskränkning på yttrandefrihet av regeringen:

"What does the First Amendment, through interpretations by the Supreme Court, have to say about hate speech?

The short answer is that the First Amendment prohibits government from regulating such speech altogether. This is a very different approach from that of countries in Western Europe that often prohibit such speech, including denials of the Holocaust.

http://nahmodlaw.com/2013/12/04/know-your-constitution-5-free-speech-and-hate-speech/

Vi i Europa har " hate speech" lagar, USA har det inte. I USA är det helt lagligt att hata judar, muslimer raser osv. De har nazi-radio och podcasts där de öppet pratar om folkmord osv. Du får tom klä dig som en nazi och gå runt och haila.

Ni svenskar som tror att USA har liknande lagstiftning som Sverige/Europa är heelt ute och cyklar.

Det är ett fritt land, helt rätt att alla ska få tycka tänka och tro vad de vill utan att straffas av lag. Men om man upptäcker en person med kommunist, rasist, nazist åsikter kan man ju försöka tala denna till rätta på ett demokratiskt vis. Med bra argument och öppen debatt vinner man oftast mer än att försöka lagstifta och kväva debatten.
Citera
2015-02-10, 13:24
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du har nog inte eller vill inte ha en korrekt uppfattning om USA hatbrotts-lagar. Jag bjuder på lite om detta. Även hot på Flashback räknas som hatbrott. Särskilt som servrarna ligger i USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hate_crime_laws_in_the_United_States#Federal_prose cution_of_hate_crimes

Skulle en hatkampanj leda till ett verkligt mord skulle också lagar om "conspiracy to murder" vara tillämpliga och de som hjälpt till att förmedla hotet också bli träffade av amerikansk tillämpning.

http://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/1117

http://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/956

Håll till godo.

Har jag sagt något om hot eller? Att säga typ " jag tycker alla judar ska dö" räknas inte som hot i USA. Det är en åsikt.

Fan alltså, svenskar har så jävla svårt att förstå. Det du läser in som hat och hot räknas inte som hat och hot i USA.

Som sagt jag kan gå runt och haila klädd som nazist helt lagligt i USA. Jag kan uttrycka mitt hat mot vilken ras jag vill offentligt. Det är inte olagligt, räknas inte som hot eller "hate speech", som inte finns i en europeisk definition i USA.
Senast redigerad av sxephil 2015-02-10 kl. 13:33.
Citera
2015-02-10, 13:26
Medlem
Aftonbladet har sjunkit till skvallerblaska från nyhetstidning. Det är ju sån smörja som åsiktsförbud och förtryck folk flyr ifrån andra länder och så får vi samma skit här.
Citera
2015-02-10, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det blir en öppnare debatt, och det var på tiden. Och information om vilket slödder som hamnar i Bryssel på skattebetalarnas bekostnad.

Det du skriver är nonsens om det inte är så att det är du själv som är folk!

För jag tror inte detta ändrar folks åsikter. Kommer din åsikt ha ändrats?

Men du kanske reflekterar, om var gränserna går för yttrandefriheten beträffande råa kränkningar av människor just för att en stolle i Bryssel borde ha besinnat sin rasism i stället för att stalka sin professor.

Jag har gjort min ståndpunkt i frågan väldigt klar: det rätta är att ha en yttrandefrihet som den i USA. Har man inte det har man inte yttrandefrihet.

Att däremot förfölja och trakassera enskilda personer är däremot helt fel.
Citera
2015-02-10, 13:27
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Visserligen hade han gjort ett val att arbeta för SD, redan det kan mycket väl inverka negativt på hans CV och få arbetsgivare att hellre ta en annan kandidat. Det som nog närmast far genom tankarna är hur han ska förklara det där med judesvin för mamma och pappa. Ska han förneka allt? Blir det bättre med att gråta ut och pudla som läkaren igår?

Haha han har redan pudlat "jag har mognat som människa"
Citera
2015-02-10, 13:28
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Visserligen hade han gjort ett val att arbeta för SD, redan det kan mycket väl inverka negativt på hans CV och få arbetsgivare att hellre ta en annan kandidat. Det som nog närmast far genom tankarna är hur han ska förklara det där med judesvin för mamma och pappa. Ska han förneka allt? Blir det bättre med att gråta ut och pudla som läkaren igår?

Hela den här grejen är bisarr, och jag har svårt att finna ord till hur osmakligt jag tycker aftonbladet beter sig. Och angående beteenden så tror jag många överdriver språket i skrift på internet, och drar sina kanske egentligen relativt mänskliga (ja det är faktiskt mänskligt att hata och ogilla) och fullständigt lagliga åsikter till sin spets. Inte ser man pensionärer gråta ut i media för att de benämns som "pensionärsjävlar", inte heller bönder, och definitivt inte etniska svenskar. Sistnämnde grupp är ofta utsatt för hat mot just deras etnicitet. Men svenskar verkar man få hata och nedvärdera precis hur mycket som helst, alltid både legitimt och godtagbart. Är man arg drar man ofta till med jävel, fanskap osv i kombination med det man stör sig på. Och varför stör sig dessa uthängda människor på invandrarna då? Kan det vara så att Sverige misslyckats totalt med integrationen? Har vi någon integrationspolitik öht? Det är stora, svåra frågor och invandringen och integrationen måste börja diskuteras och åtgärdas på högre nivåer politisk.

Är det inte bättre att komma till roten av problemet istället för att sätta munkavel på? Varför växer SD så lavinartat? Om det är något det ska grävas i är det dessa frågor, inte privatpersoners anonymt ventilerade åsikter. Åsikterna kommer finnas kvar, trots att de får svårare att vädras. Det här är bara toppen av ett isberg, och det är då fan inte journalistik.. Svensk damtidning känns idag mer journalistisk än Aftonbladet.
Senast redigerad av elgecy 2015-02-10 kl. 13:33.
Citera
2015-02-10, 13:29
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har gjort min ståndpunkt i frågan väldigt klar: det rätta är att ha en yttrandefrihet som den i USA. Har man inte det har man inte yttrandefrihet.

Att däremot förfölja och trakassera enskilda personer är däremot helt fel.

Som Jerzy menar du?
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick1989
Det är ett fritt land, helt rätt att alla ska få tycka tänka och tro vad de vill utan att straffas av lag. Men om man upptäcker en person med kommunist, rasist, nazist åsikter kan man ju försöka tala denna till rätta på ett demokratiskt vis. Med bra argument och öppen debatt vinner man oftast mer än att försöka lagstifta och kväva debatten.

Exakt, tack för detta inlägg. Det är det som är tanken med lagstiftningen i USA.

Att bemöta extrema åsikter rationellt och inte bara skrika "rasist!" "nazist! är enligt min åsikt rätt väg att gå.

Att SD växer beror delvis på den Svenska attityden och hur samhället bemöter avvikande åsikter

Bara för någon hatar araber tas hela människovärdet ifrån personen. Det leder bara till ännu mer extrema åsikter.
Citera
Medlem
Anti-Misess avatar
Förföljelsen av politiska dissidenter, i synnerhet riktad mot sådana som har mage att motsätta sig storfinansens massinvandringsprojekt, kommer att intensifieras ytterligare i och med européernas växande missnöje mot dessa parasiter och deras folkfientliga politik – slaveriet under penningen. Det för de europeiska folken (som inom deccenier utgör minoriteter i de länder deras förfäder sedan tusentals år tillbaka har levt i) katastrofala och påtvingade (och till och med för världens flyktingar skadliga) massinvandringsprojektet kommer att försvaras med alla medel. All form av kritik, radikal såväl som icke-radikal, kommer att tystas ned utan minsta respekt för personlig integritet, fri- och rättigheter, till och med människoliv. Vi ser hur "svensk" massmedia, Expressen och Aftonbladet, i samarbete med vänsterextrema och mot Mammon lojala (ursäkta upprepningen) Researchgruppen, också fortsättningsvis och villigt ställer upp på denna människofientliga häxjakt trots att en av de drabbade alldeles nyligen begick självmord. Och det är det de vill. "Antirasisterna" jublar när de förstör liv. "Antirasisterna" blir överlyckliga när människor dör till följd av deras åsiktsförföljelser. Det finns inga människor som är så patologiskt hatfyllda, blodtörstiga och i besittning av så lite respekt för människoliv som "antirasister". Sadister i storfinansens, Mammons, tjänst – ingenting annat.

Förr eller senare stöter de sig emellertid med fel person och får vad de förtjänar. Jag hoppas det iaf.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Har jag sagt något om hot eller? Att säga typ " jag rycker alla judar ska dö" räknas inte som hot i USA. Det är en åsikt.

Fan alltså, svenskar har så jävla svårt att förstå. Det du läser in som hat och hot räknas inte som hat och hot i USA.

Som sagt jag kan gå runt och haila klädd som nazist helt lagligt i USA. Jag kan uttrycka mitt hat mot vilken ras jag vill offentligt. Det är inte olagligt, räknas inte som hot eller "hate speech", som inte finns i en europeisk definition i USA.

Är helt med dig här, som sagt. Hur förkastligt det än är att göra sådant så är det ännu förkastligare att förbjuda det.
Citera
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ännu en gång väljer en Sveriges största vänstertidningar att samarbetar med kriminella vänsterextremister.
Skäms man inte. Varför hänger dom inte ut vänsterpolitiker som spyr ut sitt hat mot judar.

Sen fattar jag inte varför folk skriver saker som dom inte står för i verkligheten.

Hur fick dom reda på mailadressen? Kan alla se våra mailadresser
Antingen så rör det sig om något rent kriminellt såsom dataintrång,eller så har de en infiltratör på insidan så kan tillgodose dem med användarnas privata information.
En annan teori är ju att det rör sig om otroligt oförsiktiga användare som använder mailadresser eller användarnamn som lätt kan sammankopplas med annat på internet som i sin tur kan röja deras identitet.

Storinkvisitor Jan "Olika" Helin hävdar själv att endast personer med maktpositioner och ansenligt samhällsinflytande kommer att outas,detta innebär dock inte per autopmatik att långt fler användare kan ha registrerats av vänsterextremisterna.
Citera
2015-02-10, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Låt mannen löpa tycker jag, han har gjort avbön, värre saker sker dagligen och uthängningen står inte i proportion till vad han har yttrat, dessutom är det väl inte dagsfärska yttringar?
Han skrev rasistiska inlägg så sent som 2014. Känns otroligt irriterande att jag med mina skattepengar sponsrar kukskallen Joel Ankar. En feg ynkrygg som anonymt hatar folk men gör bot under galgen, ej trovärdigt han har sina rasseåsikter kvar men vill inte bli av med sitt fetavlönade jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in