2015-02-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
Jag vill såklart inte tro det om Johan men visst är det märkligt att nästan vara helt osynlig och sjuk innan och sedan smälla till och vara bland de bästa. Men han kanske är en sjutusan till tävlingsmänniska.

Precis. Jag har alltid misstänkt Johan samt Björn Lind och hans märkliga vändning precis innan OS i Turin. Men man får hoppas att det inte är så, men med logiskt tänk så kan man inte annat än att misstänka dessa.
Citera
2015-02-05, 14:05
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Nej det är Tjebotko som jag är osäker på.
Hans bästa individuella resultat är en 7:e plats i sprint från 2006.
Nej, uppgiften om hans individuella resultat stämmer inte.
Han har varit i final i sprint flera gånger, t.o.m på pallen en gång i Tour de ski. Lika relevant för sprintstafett är att han massvis med gånger varit bland de 30 i distanslopp och även där faktiskt på pallen en gång i Tds, och i just grenen sprintstafett hade han en seger i världscupen tidigare samma säsong som VM2013.
Citera
2015-02-05, 14:09
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Precis. Jag har alltid misstänkt Johan samt Björn Lind och hans märkliga vändning precis innan OS i Turin. Men man får hoppas att det inte är så, men med logiskt tänk så kan man inte annat än att misstänka dessa.
Vilken vändning precis innan OS i Turin? (Vad har jag glömt?)
Citera
2015-02-05, 15:32
Medlem
Jag tror att Damsgaard menar att det är osannolikt att alla medaljörer är rena i ett mästerskap i en konditionsidrott. Han säger ju inte att man har starka misstankar mot vissa medaljörer baserat på typ blodvärden eller liknande, även om journalisterna gärna vill att vi ska dra den slutsatsen.
Citera
2015-02-05, 15:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag tror att Damsgaard menar att det är osannolikt att alla medaljörer är rena i ett mästerskap i en konditionsidrott. Han säger ju inte att man har starka misstankar mot vissa medaljörer baserat på typ blodvärden eller liknande, även om journalisterna gärna vill att vi ska dra den slutsatsen.

Är ju heller ingen sensationell eller kontroversiell åsikt.
Senast redigerad av mishima 2015-02-05 kl. 15:49.
Citera
2015-02-05, 16:00
Medlem
Det är väl ett uttalande med tanke att avskräcka nuvarande aktiva mer än något annat. "Du kanske fuskar nu men vi kommer att gå tillbaka och titta på proverna flera gånger".
Citera
2015-02-05, 16:03
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är väl ett uttalande med tanke att avskräcka nuvarande aktiva mer än något annat. "Du kanske fuskar nu men vi kommer att gå tillbaka och titta på proverna flera gånger".

Det är väl heller inte nytt att proverna sparas? Det vet väl åkarna (och andra idrottare också för den delen) om? Är det åtta eller tio år Wada sparar på proverna?
Senast redigerad av mishima 2015-02-05 kl. 16:06.
Citera
2015-02-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Vilken vändning precis innan OS i Turin? (Vad har jag glömt?)

Jag skrev ur mitt minne men kollade nyfiket efteråt vad han gjort för resultat innan, blev lite förvånad över resultaten innan OS för jag minns det som att han från ingenstans blev väldigt bra. Men sett från säsongen innan så förbättrade han sig rejält, men min känsla från Turin var att det kändes underligt med hans prestationer. Skitsamma, Johan Olsson är flera snäpp värre, tyvärr.
Citera
2015-02-09, 10:51
Medlem
Running-On-Emptys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
Jag vill såklart inte tro det om Johan men visst är det märkligt att nästan vara helt osynlig och sjuk innan och sedan smälla till och vara bland de bästa. Men han kanske är en sjutusan till tävlingsmänniska.

Johan Olsson bli lätt sjuk och står därför över många tävlingar, men det är ju inte någon tvekan om hans kapacitet. Säsongen 2011-2012 när han fick vara frisk så vann han 3 världscuplopp: 15 km fritt i Sjusjön, 30 km klassisk masstart i Nove Mesto (där han spurtade ner Cologna) och 15 km klassiskt i Szklarska Poreba.

Att han sedan går och vinner 5-milen i VM året efter känns inte som någon "gubben i lådan a la Verpaluu" för mig, i alla fall.

Petter Northug har sagt vid flera tillfällen att Olsson är den som har högst kapacitet av alla skidåkare i världen och det ligger nog mycket i det. Tyvärr så har han inte fått vara frisk tillräckligt ofta.

Att spekulera i att han är dopad pga att han missar många lopp tycker jag inte känns rätt, med tanke på hur hög nivå han hållit i så många år. Men helt säker kan man ju inte vara med någon, såklart.
Citera
2015-02-09, 13:28
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Inte för att frågan var riktad till mig men, om man inte har misstankar om att Johan Olsson har dopat sig, med tanke på hans gubben i lådan prestationer så har man inte alla hästar hemma.

Trams. Du menar att han ligger och gömmer sig för dopingkontrollanter någonstans?

Att säga att det är troligt att en viss svensk åkare är dopad känns väldigt löjligt och effektsökeri. Vi har ju en oerhört ren historia i jämförelse med andra nationer.

Sen betyder det självklart inte att det inte hänt/kan hända här.
Citera
2015-02-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Trams. Du menar att han ligger och gömmer sig för dopingkontrollanter någonstans?

Att säga att det är troligt att en viss svensk åkare är dopad känns väldigt löjligt och effektsökeri. Vi har ju en oerhört ren historia i jämförelse med andra nationer.

Sen betyder det självklart inte att det inte hänt/kan hända här.

Han bäddar upp för misstankar ja. Sen att du inte har misstankar bara för att han är svensk, säger ju en hel del om ditt ologiska tänk.
Citera
2015-02-10, 11:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Han bäddar upp för misstankar ja. Sen att du inte har misstankar bara för att han är svensk, säger ju en hel del om ditt ologiska tänk.
Rent allmänt (eller vad man ska kalla det) har du inte helt fel men det finns en sak som gör att misstankarna mot honom blir mindre. En rätt stor grej dessutom. Hans frånvaro och formtoppar kommer hej vilt under säsongen, det är inte att han mirakulöst "råkar" vara i form just under mästerskapen som vi har sett vad gäller en del andra åkare.

Så om hans gubben i lådan-prestationer beror på doping så är han faktiskt en väldigt dålig dopare.. Och dessutom dålig på ett sätt som är väldigt puckat, för så svårt är det inte att begripa hur man ska dopa sig för att man ska vara som bäst när det väl gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in