Citat:
Ursprungligen postat av
VisitByIncubus
Jag vill såklart inte tro det om Johan men visst är det märkligt att nästan vara helt osynlig och sjuk innan och sedan smälla till och vara bland de bästa. Men han kanske är en sjutusan till tävlingsmänniska.
Johan Olsson bli lätt sjuk och står därför över många tävlingar, men det är ju inte någon tvekan om hans kapacitet. Säsongen 2011-2012 när han fick vara frisk så vann han 3 världscuplopp: 15 km fritt i Sjusjön, 30 km klassisk masstart i Nove Mesto (där han spurtade ner Cologna) och 15 km klassiskt i Szklarska Poreba.
Att han sedan går och vinner 5-milen i VM året efter känns inte som någon "gubben i lådan a la Verpaluu" för mig, i alla fall.
Petter Northug har sagt vid flera tillfällen att Olsson är den som har högst kapacitet av alla skidåkare i världen och det ligger nog mycket i det. Tyvärr så har han inte fått vara frisk tillräckligt ofta.
Att spekulera i att han är dopad pga att han missar många lopp tycker jag inte känns rätt, med tanke på hur hög nivå han hållit i så många år. Men helt säker kan man ju inte vara med någon, såklart.