2015-02-10, 09:41
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Är det polis och åklagare som ska utreda brott, eller ska vi låta Aftonbladet göra det?

Tänk ett steg längre, tack.

Aha, du menar att även om någon brutit mot lagen så är det ingen brott förrän de åker fast? Då har vi delade uppfattningar där. Redan varvat dig några gånger i tankekedjan
Citera
2015-02-10, 09:42
Medlem
BertFoxs avatar
Kan vara bra för Flashback om det skrämmer bort en och annan feg stackare som inte vågar stå för sina åsikter. Vågar man bara yttra sig anonymt kan man lika väl hålla käft.
Citera
2015-02-10, 09:43
Avslutad
Är väl lite kluven, har inget emot om exempelvis politiker som hycklar avslöjas för grova uttalanden. Men jag ser en stor risk med utvecklingen att oseriös kvällspress leker Internetpoliser. Och hur har de fått tag på identiteterna? Lagarna gäller i alla fall även kvällspressen.

Jag tänkte först spontant att det var helt rätt åt denna läkare, för mig låter han inte alls lämplig att arbeta med människor med den synen på patienterna. Även om alla givetvis har rätt att bli irriterade på folk/kunder ibland, även läkare, men synen han hade lät mer generaliserande och grövre än så.

Men, jag brukar försöka tänka några steg längre... Förr eller senare hängs folk ut som inte borde ha blivit det, eller där saker tas ur sitt sammanhang... Om en person skriver vettiga saker i 1000 trådar, men av något skäl flippar ur i någon enstaka tråd, ska han då dömmas ut och enbart stämplas som människa för den negativa sidan som visade sig? Kvällspressen är väldigt duktiga på att dela in folk i "goda" och "onda", det säljer väl inte att skriva om människors goda sidor (tyvärr).

När jag läser läkarens förklaring till sitt "beteende" så får det mig att tänka på vad Reserarchgruppen tidigare sa om eventuell Flashbackuthängningar. Folk var oroliga/ifrågasatte att de kanske skulle kunna "råka" hänga ut folk i psykiatridelarna, alltså folk som är ostabila och mår dåligt. De garanterade då att INGEN som är psykiskt ostabil behöver oroa sig...

Men vad händer då i deras värld om någon som är psykiskt ostabil samtidigt uttalar sig på ett rasistiskt sätt? Jag gissar att om man ser allt i svart/vitt och goda/onda så går man på den "onda" sidan fullt ut.

Säger inte att han gjorde rätt på något sätt, och jag vet inte om han ångrar det på riktigt, men jag vet av erfarenhet att folk resonerar annorlunda när de mår psykiskt dåligt. Och jag litar då verkligen inte på att de som hitills har utsett sig själva till "nätjagare" alltid har ett nyanserat omdöme, som väger in sådana saker.

"Hade en livskris”
Hans inlägg är från 2009 och fram till 2013 - år som han beskriver som en mörk period i livet. – Jag hade en personlig livskris och till följd av det också svårigheter på arbetsplatsen, svårt att klara av arbetsbelastningen och konflikter med flera kolleger. – Jag hade en väldig frustration som jag sannolikt tog med mig in i det jag skrev.

När vi stänger av kameran pustar läkaren ut och känner sig lättad. Men han vill berätta mer och under tiden han tar av sig sin förklädnad, säger han: – Jag tror det är väldigt mycket trasigt folk som sitter på Flashback. Att jag slutade skriva var för att jag mådde bättre."
Senast redigerad av sjelvefan 2015-02-10 kl. 09:46.
Citera
2015-02-10, 09:44
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
OK bara för att vi är väldigt religiösa runt Jönköping gör det oss inte till mindre utvecklade. Du ska tacka oss smålänningar för att vi skyddade er mot dansken.

Ganska uppenbart att du inte är svensk om man läser dina inlägg, och du som är så jävla häftig och tycker svenskar är mesar för att man inte vill skriva under med sitt riktiga namn på det man skriver på internet - fram med dina egna uppgifter nu då eller skicka dem i pm "om du är så jävla feg" att du inte vågar stå för vad du skriver i det offentliga
Citera
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Jag har inte fel när jag säger så eftersom jag endast vidareförmedlar det kriterier som jag själv fått i min hand när jag började min vårdutbildning. Kriterierna ska alla uppfyllas för att man ska anses ha kompetens för yrket och däribland finns en humanistisk värdegrund med. Och ja, det skulle bli svårt för mig att bevisa eftersom jag inte är jurist.
Du har en väldigt bokstavlig tolkning av vad som är kompetens då. Vad menar du förresten med "utvecklingen av kvantitet inom vården"?
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du har fel ...

7. Läkaren ska aldrig frångå principen om människors lika värde och aldrig utsätta en patient för diskriminerande behandling eller bemötande.

Första delen är en allmän/generell uppmaning - andra delen berättar hur läkaren skall förhålla sig i direkta patientkontakten ...

Och här har vi ju definitivt en paragraf som den aktuella läkaren frångått ...

19. Läkaren ska avhålla sig från påträngande marknadsföring och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin person och läkargärning.

Det finns inget som tyder på att läkaren brutit mot detta i sin yrkesutövning.

Det skall isåfall polisen utreda. Inte Aftonbladet.
Citera
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Aha, du menar att även om någon brutit mot lagen så är det ingen brott förrän de åker fast? Då har vi delade uppfattningar där. Redan varvat dig några gånger i tankekedjan

Vissa brott är ju uppenbart enklare att styrka medans andra är svårare och mer subjektiva samt godtyckliga. Den typen av brott vi diskuterar här hör ju till sistnämnde..
Citera
2015-02-10, 09:45
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Kan vara bra för Flashback om det skrämmer bort en och annan feg stackare som inte vågar stå för sina åsikter. Vågar man bara yttra sig anonymt kan man lika väl hålla käft.

Fast med det tankesättet skulle alla som lever i diktaturer hålla käft enligt dig.
Citera
2015-02-10, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Fast med det tankesättet skulle alla som lever i diktaturer hålla käft enligt dig.

Fast vi lever i ett demokratiskt land.
Citera
2015-02-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Då ska väl det på sjukhuset upptäckas att han just behandlat patienter olika eller olämpligt. Uttrycket mycket snack och liten verkstad går att omvänt applicera på denna läkare.

Nej jag tror inte att det behöver upptäckas att han behandlat en patient dåligt, det är högt troligt att det skulle räcka med att det upptäcks att han uttryckt olämpliga åsikter för att bli tagen ur tjänst.
Citera
2015-02-10, 09:49
Medlem
Är det bara jag som undrar om inte Aftonbladet bryter mot nån slags lag? Jag menar, vad fan har dom för rätt att kartlägga folk på Flashback? Tanken med Flashback är väl att man ska kunna säga/skriva vad man vill?

För övrigt så ska jag hata så in i helvete nu!
Citera
2015-02-10, 09:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund

Som sagt, jag föredrar att polis och åklagare avgör om brott har begåtts.
Inte du eller Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in