2015-02-10, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Man kan tycka vad man vill om det. Jag tycker också att sådana inlägg är vidriga -MEN! - vi har åsiktsfrihet i Sverige och man har rätt att tycka precis vad man vill så länge man inte angriper en specifik individ. Jag är medveten om att det kan falla under hets mot folkgrupp men så länge inte svenskar är en folkgrupp så anser jag på fullt allvar att lagen måste vara lika för alla.

Självklart har man all rätt i världen att ha vilka åsikter man vill. Det är det fina med vår demokrati, men nu så nämnde du det här med "ärlighet" och just det som jag reagerade på. Håller du inte med om att det är allt annat än ärlighet att förespråka något annat i verkligheten och uttrycka sig mycket annorlunda på Flashback? Ärlig är man om man står för sina åsikter, i alla situationer.
Citera
2015-02-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Du kanske inte vet det men när man jobbar inom vård och omsorgs så är man skyldig att göra det utifrån en humanistisk människosyn. Det vill säga man ska anse att alla människor har samma värde och samma rätt till vård. Det är något man läser i skolan och är en del av yrkeskompetensen, med andra ord om du saknar den här värdegrunden så är du inte en kompetent läkare och bör tas ur tjänst. Jag har aldrig nämnt att en läkare ska vara perfekt och inte svära, inte äta kött (?) och aldrig begått ett brott men jag anser att han ska vara kompetent för sitt yrke.

Om jag inte anser att en somalisk analfabet eller parasiterande zigenare inte är lika mycket värd som kungen eller HM:s Vd så är jag inte kompetent som läkare och bör tas ur tjänst?
Citera
2015-02-10, 09:27
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Självklart har man all rätt i världen att ha vilka åsikter man vill. Det är det fina med vår demokrati, men nu så nämnde du det här med "ärlighet" och just det som jag reagerade på. Håller du inte med om att det är allt annat än ärlighet att förespråka något annat i verkligheten och uttrycka sig mycket annorlunda på Flashback? Ärlig är man om man står för sina åsikter, i alla situationer.
Men det ligger ju i sakens natur? Om du är öppen så förlorar du jobb, anseende, vänner, inkomst och bostad. Det finns det väl ingen som vill göra frivilligt?
Citera
2015-02-10, 09:28
Medlem
cunthunters avatar
Och nu har en fd socialdemokrat nu miljöpartist visat sig vara en rasist i skyddet av anonymitet.

Fy fan vad spännande.

Som jag sa igår, dom hugger sin mamma i ryggen om det genererar löp (läs klick)

Detta bevisar att sjuklövern är lika stora hycklare som alla andra.

Idag har vi fått en åttaklöver.
Citera
2015-02-10, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Att på nätet uttrycka sitt ogillande mot den extrema invandringen till Sverige kan rendera i att man förlorar jobbet alternativt bli förflyttad från arbetsplatsen. Så ser debattklimatet ut i Sverige idag. Varför tror ni att folk är anonyma på nätet?

Riktigt så är det väl inte i praktiken. En av mina tidigare chefer uttryckte tydligt att han höll med SD:s åsikter. Flera av hans anställda var muslimer/araber. Det tyckte de inte något konstigt om utan påpekade att så länge han inte gjorde något främlingsfientligt och personligt mot de anställlda samt fick betalt för arbetet. Tvärtom tyckte dessa att det var bra att han var uppriktig med sina åsikter.
Citera
2015-02-10, 09:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Du kanske inte vet det men när man jobbar inom vård och omsorgs så är man skyldig att göra det utifrån en humanistisk människosyn. Det vill säga man ska anse att alla människor har samma värde och samma rätt till vård. Det är något man läser i skolan och är en del av yrkeskompetensen, med andra ord om du saknar den här värdegrunden så är du inte en kompetent läkare och bör tas ur tjänst. Jag har aldrig nämnt att en läkare ska vara perfekt och inte svära, inte äta kött (?) och aldrig begått ett brott men jag anser att han ska vara kompetent för sitt yrke.

Visst, men det hindrar inte en läkare att hysa åsikten att invandrade sjuka är en ekonomisk belastning för sjukvården, eller?

Det finns ingenting i det läkaretiska regelverket som hindrar en läkare att resonera kring hur sjukvården fungerar.

Så länge läkaren bemöter sina patienter enligt http://slf.se/etiskaregler är det läkarens privata åsikter om tillståndet inom sjukvården som angrips, jag tycker att just exemplen kring det här var fel av Aftonbladet att publicera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-
LÄS VIDARE FLASHBACKANVÄNDARE:

glitch har nu valt att dela med sig utav klartext av databasen.

Se hans inlägg här: https://swehack.org/viewtopic.php?p=3615#p3615

Jag tog en titt eftersom att en av mina mailadresser fanns med i listan. Personnummer var dock Helt åt skogen så hur de nu har kopplat samman mailadresser med personnummer kan jag inte förstå. Nu skriver jag inte hatiska inlägg heller så det gör mig ingenting men själva principen att sträva efter att outa tusentals svenskar som pratar om relationer/sexliv/ekonomi/hälsa/politik osv är i mina ögon förkastlig.

Näthat finns även på twitter och där pågår det relativt öppet. Att det här nu blir en sensation är inte konstigt, men det blir spännande att se om det blir några konsekvenser kring det här eller om det blir ungefär som med Lexbase (att det rinner ut i sanden).
Citera
Medlem
ArneIIIs avatar
Löjligt att vissa påstår att man måste stå för vad man skriver. Det behöver man inte alls. Om man valt att uttrycka dig anonymt!

Svårt att förstå?!

Om man sedan begått ett brott är det upp till domstolarna att avgöra och då kan man såklart omöjligt skylla på anonymitet.
Citera
2015-02-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Lycka till med det! Det finns gott om skenheliga individer inom alla yrken, samhällsklasser och folkgrupper. Jorden består inte av rosa moln. Det är bara att acceptera fakta och gå vidare. Det är nog bara i Sverige det läggs oändlig energi på moralpanik. Samtidigt skjuts folk ihjäl i gangsteruppgörelser på öppen gata. Samtidigt svälter barn ihjäl, det begås etnisk rensning och krig pågår. Jan Helin säger att Sverige ska vara ett öppet land samtidigt som han låser och larmar sin lyxiösa villa i etniskt vita och välbärgade Bromma. Tjenare dubbelmoral! I Sverige är första och andrasidenyheten en anonym läkare som har skrivit på ett ljusskyggt forum.

Det är just sådana åsikter som bromsar utvecklingen av kvantiteten inom vården. Det är så ja men det borde inte vara så, vården har utvecklats något enormt bara under 1900 talet och jag hoppas att den kommer fortsätta utvecklas.
Citera
2015-02-10, 09:32
Medlem
Har researchgruppen/horungarnas hemsida blivit ddosad ?
Eller har dom själva valt att inaktivera den.
Citera
2015-02-10, 09:33
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Idag läkaren imorgon du, vart går gränsen för vad man får säga? Sverige kokas likt grodor , börjar bli absurt nu.

Hahaha, underbart. Ska lägga citatet "kokas likt grodor" på minnet.

Jo, man undrar ju vart vi är på väg. Idag granskas makten, imorgon blir det du och jag...Hade varit befriande om ab även belyste allt positivt som fb bidrar med men det lär väl inte hända antar jag.
Citera
2015-02-10, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag kan inte se att Aftonbladet faktiskt gjort det heller .. eller har jag missat något passus där de kopplar nick mot namn?
ja har inte sökt men i den om miljöpartisten har dom längre inlägg han skrivit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in