2015-02-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Newsflash: Det finns inga perfekta människor. Du får nog nöja dig med en läkare som är yrkesskicklig och gör sitt jobb. Du kan få en läkare som svär, äter kött, går mot röd gubbe, har åkt fast för fortkörning och - gud bevars - anser att Sverige har en ohållbar invandring.

Du kanske inte vet det men när man jobbar inom vård och omsorgs så är man skyldig att göra det utifrån en humanistisk människosyn. Det vill säga man ska anse att alla människor har samma värde och samma rätt till vård. Det är något man läser i skolan och är en del av yrkeskompetensen, med andra ord om du saknar den här värdegrunden så är du inte en kompetent läkare och bör tas ur tjänst. Jag har aldrig nämnt att en läkare ska vara perfekt och inte svära, inte äta kött (?) och aldrig begått ett brott men jag anser att han ska vara kompetent för sitt yrke.
Citera
2015-02-10, 09:16
Medlem
ESS-Lunds avatar
Om man sprider har får man väl för fan stå för det. Jag har själv hatat en hel del i detta forum men det har varit mot idioter på forumet som de som nu outas av Aftonbladet. Om man har en åsikt ska man väl stå för den. Jag skriver inget här som jag inte även säger till folk utanför forumet. KAnske var värre förr men man är ju inte 12 längre.
Citera
2015-02-10, 09:18
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Idag läkaren imorgon du, vart går gränsen för vad man får säga? Sverige kokas likt grodor , börjar bli absurt nu.

Det finns lagar som reglerar vad som är hets mot folkgrupp eller liknande saker. Där ser du vad som får skrivas på ett allmänt tillgängligt forum om du sitter i Sverige.
Citera
2015-02-10, 09:19
Medlem
Sperssons avatar
.
SD går starkt framåt och därför måste regimens propagandamegafoner påminna folket om vem det är som bestämmer. Nu går all regimtrogen media ut hårt för att bekämpa det frustrerade folket. Kan man inte vinna med lögner så tar man till hot och våld. Så har alla regimer som inte är folkligt förankrade agerat genom historien.
Citera
2015-02-10, 09:19
Medlem
MADs avatar
Det är ju inte direkt några sensationella avslöjanden, så har de inget bättre att komma med så har det snart lagt sig.
Sen kan jag tycka att man ska hålla en god ton i sina inlägg även på Flashback.
Att önska livet ur folk eller skriva extremt nedvärderande saker tillför inget alls.
Så oavsett vad man har för icke korrekta politiska åsikter så borde man kunna formulera sig så att man kan stå för det oavsett om man skulle bli uthängd av Aftonbladet.
Det är en sak att bli uthängd och kunna försvara sig och annan att bli framställd som ett kioskmongo.
Dock så är jag extremt emot att koppla anonyma användare till fysiska personer och det är endast något som polisen ska ägna sig åt.
Det är ett hot mot den personliga integriteten om tidningar börjar ägna sig åt att konfrontera personerna bakom anonyma inlägg.
Nu handlar det om näthat, vilket många förmodligen kan leva med. Men vad blir det nästa gång?
Har man börjat tulla på integriteten så är risken att man gör det igen för att sälja upplagor.
Citera
2015-02-10, 09:22
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Det finns lagar som reglerar vad som är hets mot folkgrupp eller liknande saker. Där ser du vad som får skrivas på ett allmänt tillgängligt forum om du sitter i Sverige.

Är det polis och åklagare som ska utreda brott, eller ska vi låta Aftonbladet göra det?

Tänk ett steg längre, tack.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet kan inte avgöra om läkaren har begått ett brott och därmed är publiceringen oetisk tycker jag. Vi vet inte om någon har kunnat identifiera personerna i de fall som läkaren beskriver, det räcker inte med att någon tror sig veta, det måste klarläggas om läkaren har brutit mot tystnadsplikten, det är domstolens jobb, inte medias.

Det kan finnas fler än ett fall av invandrade inavlade blinda utvecklingsstörda barn, att koppla läkarens exempel ur verkligheten till ett specifikt fall är tämligen omöjligt skulle jag vilja säga.
Om han inte fantiserat vilt - vilket han faktiskt inte hävdar att han gjort - så är det väldigt enkelt att som närstående identifiera vederbörande.

Dock - Aftonbladet hänger inte ut läkaren som brottslig, utan som näthatare - och behöver inte alls fundera på om eller ta ställning till om något brott begåtts. De behöver bara göra en bedömning av vad läkaren säger sig stå för.

Citat:
Man kan inte bestämma vad folk får uttrycka, det fungerar inte så enligt svensk lag. Vad som var lagligt eller olagligt kan endast avgöras i en domstol i efterhand, att folk har svårt att förstå det är obegripligt tycker jag.
Tvärtom - lagen sätter faktiskt gränser för vad man får uttrycka.

Citat:
Att Aftonbladet med flera tycks sträva efter att sätta en ribba för vad som får sägas är märkligt. Allt får sägas, det är utgångspunkten, dock kan det i efterhand visa sig vara olagligt. Just därför tycker jag att Aftonbladet inte bör behandla enskilda människor som brottslingar och hänga ut dem förrän en dom har fallit. Det handlar om åsiktsfriheten, det är den media angriper nu tycker jag.

Till viss del har jag en känsla av att Aftonbladets syfte är att skapa missaktning mot enskilda personer, lagligt eller inte, är det vad media anser vara en prioriterad uppgift?
Missaktning? Innebär att du också anser att de åsikter som uttryckts av dem är rent förkastliga?

Aftonbladet har liksom skribenterna på Flashback nyttjat yttrandefriheten.
Citera
Medlem
Benramin567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Eller skriv bara saker du kan stå för även i verkliga livet.
Visst tycker jag man ska göra det, men man har rätten att inte göra det, och man ska få fortsätta göra det utan att bli utthängd av aftonhoran.
Citera
2015-02-10, 09:23
Medlem
elgecys avatar
Hejja miljöpartisten som stod upp för sig själv (och automatiskt övriga flashback-användare)!! Bra kämparanda! Hoppas det fortsätter i samma stil från de uthängda!
Citera
2015-02-10, 09:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är ju inte direkt några sensationella avslöjanden, så har de inget bättre att komma med så har det snart lagt sig.
Sen kan jag tycka att man ska hålla en god ton i sina inlägg även på Flashback.
Att önska livet ur folk eller skriva extremt nedvärderande saker tillför inget alls.
Så oavsett vad man har för icke korrekta politiska åsikter så borde man kunna formulera sig så att man kan stå för det oavsett om man skulle bli uthängd av Aftonbladet.
Det är en sak att bli uthängd och kunna försvara sig och annan att bli framställd som ett kioskmongo.
Dock så är jag extremt emot att koppla anonyma användare till fysiska personer och det är endast något som polisen ska ägna sig åt.
Det är ett hot mot den personliga integriteten om tidningar börjar ägna sig åt att konfrontera personerna bakom anonyma inlägg.
Nu handlar det om näthat, vilket många förmodligen kan leva med. Men vad blir det nästa gång?
Har man börjat tulla på integriteten så är risken att man gör det igen för att sälja upplagor.
Jag kan inte se att Aftonbladet faktiskt gjort det heller .. eller har jag missat något passus där de kopplar nick mot namn?
Citera
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Du kanske inte vet det men när man jobbar inom vård och omsorgs så är man skyldig att göra det utifrån en humanistisk människosyn. Det vill säga man ska anse att alla människor har samma värde och samma rätt till vård. Det är något man läser i skolan och är en del av yrkeskompetensen, med andra ord om du saknar den här värdegrunden så är du inte en kompetent läkare och bör tas ur tjänst. Jag har aldrig nämnt att en läkare ska vara perfekt och inte svära, inte äta kött (?) och aldrig begått ett brott men jag anser att han ska vara kompetent för sitt yrke.
Lycka till med det! Det finns gott om skenheliga individer inom alla yrken, samhällsklasser och folkgrupper. Jorden består inte av rosa moln. Det är bara att acceptera fakta och gå vidare. Det är nog bara i Sverige det läggs oändlig energi på moralpanik. Samtidigt skjuts folk ihjäl i gangsteruppgörelser på öppen gata. Samtidigt svälter barn ihjäl, det begås etnisk rensning och krig pågår. Jan Helin säger att Sverige ska vara ett öppet land samtidigt som han låser och larmar sin lyxiösa villa i etniskt vita och välbärgade Bromma. Tjenare dubbelmoral! I Sverige är första och andrasidenyheten en anonym läkare som har skrivit på ett ljusskyggt forum.
Citera
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Du har naturligtvis fel när du tror att graden av uppriktighet i bekännelse till Värdegrunden på något vis avgör läkares kompetens. Tror också du får svårt att visa hur den där läkaren brutit mot sin tystnadsplikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in