2015-02-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
hehe bra, det var på tiden för mycket rasism helt enkelt. jag vet andra också som kommer bli nervösa nu.

Även du kan bli avslöjad. Ditt inlägg #1749 i Den stora tråden om klamydia är tillräckligt personlig, för att motivera att inte vilja bli identifierad med personnummer.
Citera
2015-02-10, 08:57
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Ingen vill väl ha vård av någon som ser ner på och förlöjligar en, eller som uttrycker hat och förakt för vad man är...

Säger väl sig själv.

Inte ens om läkaren räddar ditt liv??
Läkarens åsikter har noll betydelse i sammanhanget.
Citera
2015-02-10, 09:00
Medlem
CpPraktikantens avatar
Citat:
Ja, det är oförenligt med läkarrollen att ha de åsikter han framför om andra folkgrupper - och det är absolut oförenligt med läkarrollen att lämna ut patienters bakgrund, diagnos, livssituation etc offentligt ..

Det är läkarens värdering av människor som angrips - och den läkaren står för en människosyn som gör att hans diskvalificerar sig som läkare för ganska många faktiskt.
Ingen vill väl ha vård av någon som ser ner på och förlöjligar en, eller som uttrycker hat och förakt för vad man är...

Säger väl sig själv.
Om jag får en livshotande sjukdom och läkarhelvetet botar mig skiter jag fullständigt i om han näthatat och skrivit neger ett par gånger.
Citera
2015-02-10, 09:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det är oförenligt med läkarrollen att ha de åsikter han framför om andra folkgrupper - och det är absolut oförenligt med läkarrollen att lämna ut patienters bakgrund, diagnos, livssituation etc offentligt ..

Det är läkarens värdering av människor som angrips - och den läkaren står för ens människosyn som gör att hans diskvalificerar sig som läkare för ganska många faktiskt.

Säger väl sig själv.

Hur lyfter man problem inom vården om konkreta fall inte får diskuteras? Läkaren har anonymiserat enskilda personer, vi vet inte vilka de är. Aftonbladet skriver dagligen om olycksoffer och förhållandet inom vården.

Vad jag kan se så handlar läkarens åsikt om kostnader för vården, är det fel, får läkare inte ha en åsikt om hur vårdens resurser används? Jag kan inte se att läkaren har förlöjligat eller sett ner på någon av de personer som angår de fall hen beskriver.

Se mer till syftet än framställningssättet tycker jag.
Citera
2015-02-10, 09:01
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingtart
Man får känslan av att de av Aftonbladet berörda inte direkt sysslar med någon progressiv, nyttig och nyskapande tankeverksamhet/debatt.
Det är inte viktigt för det fria ordet att människor ska få uttrycka saker som:

"Självklart kaosblattar i farten igen"
"Släng ut parasiterna, aka invandrarna så slipper vi våldtäkter"
"Mona muslim är en negerälskande muslimhora"

Visst tycker jag personligen att folk har rätt att uttrycka sig hur som helst på internet (såvida ingen häxjakt pågår), men jag sympatiserar inte för en sekund med Aftonbladets "offer".
Jag kan ha viss sympati för "offren". De har inte begått några personangrepp eller uppviglat utan gett uttryckt för sina tankar ock känslor. Jag talar främst om läkaren nu. Man kan inte skada en individ inom gruppen bara för att man angriper gruppen. Eller, det kanske man kan enligt lag, men nu talar jag om vad jag anser.
Citera
2015-02-10, 09:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Om jag får en livshotande sjukdom och läkarhelvetet botar mig skiter jag fullständigt i om han näthatat och skrivit neger ett par gånger.
Är du själv svart?
Annars har ju din kommentar ingen som helst relevans.
Citera
2015-02-10, 09:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur lyfter man problem inom vården om konkreta fall inte får diskuteras? Läkaren har anonymiserat enskilda personer, vi vet inte vilka de är. Aftonbladet skriver dagligen om olycksoffer och förhållandet inom vården.

Vad jag kan se så handlar läkarens åsikt om kostnader för vården, är det fel, får läkare inte ha en åsikt om hur vårdens resurser används? Jag kan inte se att läkaren har förlöjligat eller sett ner på någon av de personer som angår de fall hen beskriver.

Se mer till syftet än framställningssättet tycker jag.
Det spelar ingen roll om DU och JAG inte vet vem det är .. brott mot tystnadsplikten sker redan när de själva eller för dem närstående anhöriga/vänner/familj kan identifiera dem.
Citera
2015-02-10, 09:03
Medlem
Pebbiss avatar
Det är oförenligt med det rådande pk-klimatet att ha "fel" åsikter. Man får helt enkelt inte tycka vad man vill längre - även om man i övrigt är en hedersmedborgare och aldrig hotat någon. Om man öppet skulle "råka" vara ärlig med vad man anser så blir man uthängd i statsfinansierad media och riskerar att förlora både anseende, jobb, inkomst och bostad. Var i helvete får man säga vad man tycker om inte här? Att Sverige är ett nytt DDR råder det inga som helst tvivel om längre!
Citera
2015-02-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten

Om du själv inte tillhör gruppen som förnedrats så är det klart att du inte bryr dig. Jag som kvinna skulle inte vilja bli behandlad av en läkare som uttrycker stark kvinnoförakt, jag skulle vara rädd att jag inte skulle få den vård jag har rätt till.
Citera
2015-02-10, 09:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Inte ens om läkaren räddar ditt liv??
Läkarens åsikter har noll betydelse i sammanhanget.
Till och med om läkaren räddar mitt liv så skulle jag anse att tjänsten borde tillsättas med någon som har en bättre människosyn.
Däremot skulle jag givetvis inte neka hjälpen i den stund jag behövde den för att överleva .. jag skulle ta emot den från vem som helst .. pedofiler, mördare, kvinnohatare osv .. vilket är skilt från att jag skulle anse dem lämpliga för läkarrollen...
Citera
2015-02-10, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Det är oförenligt med det rådande pk-klimatet att ha "fel" åsikter. Man får helt enkelt inte tycka vad man vill längre - även om man i övrigt är en hedersmedborgare och aldrig hotat någon. Om man öppet skulle "råka" vara ärlig med vad man anser så blir man uthängd i statsfinansierad media och riskerar att förlora både anseende, jobb, inkomst och bostad. Var i helvete får man säga vad man tycker om inte här? Att Sverige är ett nytt DDR råder det inga som helst tvivel om längre!

Hur fasiken är du ärlig om du på ett anonymt forum sitter och uttrycker hat mot negrer/araber/judar/muslimer men låtsas förespråka nolltolerans mot främlingsfientlighet inom Partiet? Det är ju allt annat än ärlighet.
Citera
2015-02-10, 09:08
Medlem
InspiredWireds avatar
Nice, den 30-åriga SD-juristen JA skriver spaltmeter om sitt crystalmeth-bruk också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in