2015-02-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Om researchgruppens kartläggning existerar, är den olaglig. Dylik registrering av grupp utan brottsmisstanke är i sig brottslig verksamhet.

Det är även olagligt att hacka sig in på och sno data. Men vi har alltid vetat att de bedrivit en olaglig verksamhet. Trots det så verkar dem inte bli fällda eller åtalade. Hmm.
2015-02-10, 00:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Om researchgruppens kartläggning existerar, är den olaglig. Dylik registrering av grupp utan brottsmisstanke är i sig brottslig verksamhet.

Att kartlägga i journalistiskt syfte är vad jag vet inte brottsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av General-
Det är även olagligt att hacka sig in på och sno data. Men vi har alltid vetat att de bedrivit en olaglig verksamhet. Trots det så verkar dem inte bli fällda eller åtalade. Hmm.

Nu vet vi ju inte om RG har gjort ett intrång eller ej. Enligt dem själva ska de väl i alla fall inte gjort det? Däremot kan någon annan begått en brottslig handling.
2015-02-10, 00:09
Medlem
Citat:

Beror kanske bara på att ingen kommit på idén att åtala?
2015-02-10, 00:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast PUL reglerar ju hur de får hanteras.
Absolut men att varna för att det kan användas till identitetsstöld är ju meningslöst.
2015-02-10, 00:10
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast PUL reglerar ju hur de får hanteras.
Så är det men poängen var väl att det är väldigt lätt att ta reda på någons personnummer.
2015-02-10, 00:11
Medlem
Citat:

De använder sig av ett kryphål i lagen. Det finns undantag för viss typ av journalistiskt arbete. Det är inte en slump att de kallar sig researchgruppen - det hela är väl utstuderat. Lagen är givetvis inte skriven med denna typ av registrering i åtanke. Aschberg & Co har dessutom tänjt på begreppet "politiker och makthavare" så till den grad att det nu inkluderar läkare, professor och alla med någon form av ledar- eller chefsposition. Förman på bygget = makthavare.

De har förutom egna advokater även professorer inom det juridiska - till ex den här killen http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rten_Schultz (som även medverkade i trolljägarna).
De ligger i en jävla gråzon, och frågan vart gränsen går blir mer och mer aktuell. Tar ingen i Sverige tag i detta så tycker jag det borde tas på EU-nivå.
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-02-10 kl. 00:25.
2015-02-10, 00:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att kartlägga i journalistiskt syfte är vad jag vet inte brottsligt.

Nu vet vi ju inte om RG har gjort ett intrång eller ej. Enligt dem själva ska de väl i alla fall inte gjort det? Däremot kan någon annan begått en brottslig handling.
"I journalistiskt syfte" vet jag inte om det s.a.s. finns något som heter. Avgörande är väl om databasen tillhör någon som har utgivningsbevis eller inte.
2015-02-10, 00:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
"I journalistiskt syfte" vet jag inte om det s.a.s. finns något som heter. Avgörande är väl om databasen tillhör någon som har utgivningsbevis eller inte.

Det tror jag inte. Men jag är osäker. Det skulle i så fall diskvalificera alla frilansare?
2015-02-10, 00:23
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Citat:
Vad innebär undantaget för journalistiska ändamål?

Fråga:

Vad innebär undantaget för journalistiska ändamål?
Svar:

Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.
Undantaget är inte begränsat till journalister eller massmedier och det ställs inte heller några särskilda kvalitetskrav på verksamheten. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när man bloggar. Däremot gäller undantaget inte vid publicering av uppgifter om andra personer om uppgifterna är av rent privat karaktär.
Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00.
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vad-innebar-undantaget-for-journalistiska-andamal/
2015-02-10, 00:45
Medlem
Om de har en databas där de kunnat knyta konton till personer som ännu inte är intressanta. Det kan vara att de inte skrivit något främlingsfientligt utan använt kontot till att berätta om sina ungdomssynder, problem eller sin psykiska ohälsa.
Om personen idag arbetar som snickare är det inte intressant att hänga ut honom.
Om han däremot i framtiden sadlar om till SD politiker eller engagerar sig i något annat RG är emot kan informationen de har användas i utpressningssyften.
Jag tvivlar inte en sekund på att de skulle använda informationen på det viset.
2015-02-10, 01:17
Medlem
Vill inte korsposta. Men glitch från swehack.org har lagt ut databasen nu: https://www.flashback.org/sp52212815
2015-02-10, 01:45
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Vill inte korsposta. Men glitch från swehack.org har lagt ut databasen nu: https://www.flashback.org/sp52212815
Verkar inte fungera...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in