Citat:
Ursprungligen postat av
BagarN-Pon
Absolut visst hängs kriminella ut, jag sitter själv och fiskar efter såna trådar då jag av någon anledning finner det intressant. Men likväl skrivs det skit och fel folk hängs ut, folks syskon och övrig familj.
Aftonbladet har rätt att skriva vafan de vill i stort sätt?
Passar det inte så läs inte Aftonbladet (som man säger här på Flashback, läs inte de trådar du inte vill.
Ser du inte likheten?
Men det du missar är att allt det här är offentligt. Via Ratsit, via Eniro eller helt enkelt via vittnen/folk som känner folk.
Sen absolut, ibland går det lite väl överstyr, det kommer jag hålla med om.
Men hela det här "scoopet" baseras på att en grupp människor har kommit över en databas man inte ska ha rätt till, och därför så håller man på och förföljer enskillda människor för vad dom skriver anonymt på ett forum.
Det är liksom inte Edward Snowde som visar på systematiska övergrepp från en stat. Utan det är människors fritt uttalade och anonyma åsikter. Vad är det man vill uppnå med denna publicering? Vad är mervärdet? Vem är det man ska granska?
"En journalists uppgift är enligt journalismen att granska makthavarna och att fungera som en advokat för de "röstsvaga". Journalistiken är inte en exakt återgivning av allt som sker i samhället, utan tvärtom koncentrerad på en rad undantagssituationer. Sådana situationer utgörs, enligt den ideologi som präglar massmedia, av maktmissbruk och tillfällen när enskilda kommer i kläm när makthavarna skall genomföra sina åtgärder. Journalistiken blir en maktfaktor då den uppfattas som viktig av medborgarna. Journalisten skall ställa "publikens frågor" och kommer därmed att utmana "etablissemanget". Det finns enligt denna uppfattningen ingen "ovinklad" information. Journalisterna blir "medborgarnas redskap" (Lars Furhoff, Makten över medierna, Cavefors, Lund 1974; Makten över journalistiken, Natur och Kultur, Stockholm 1986)."
Är det här vad dagens media sysslar med? Och framförallt vad Jen Helin sysslar med just nu?