Citat:
Ursprungligen postat av
RosaRosaRosaRosa
Lagar är definierade genom lagtexten och ska jag behöva förklara för dig som för en gymnasist att lagen förklaras i förarbetena?
Om du hävdar att denna lagen är ett undantag så får DU först läsa igenom proppen och sedan lämna ditt "omdöme". Det är för övrigt rätt ointressant vad du tycker om lagen eller hur "ogenomtänkt" du tycker den är. Landets domstolar förhåller sig till den nästan dagligen och om den skulle bli "tydlig" först genom praxis, som du tror dig ha någon som helst koll på, så låt gå. Det är i alla fall en lag och det som är brottsligt på stan borde inte vara ok på nätet.
Jag frågade inte vad förarbeten var jag frågade vad den närmare definitionen fanns någonstans för jag kan inte utröna mer än det som redan finns kodifierat. Om du öppnar proppen och läser själv så ser du att den är en aning "skitnödig" och vaga definitioner går öht inte ens att finna.
Landets domstolar förhåller sig till proppen "nästan dagligen" då de inte har något val då den kodifiering man valt att göra är alldeles för bristfällig. Klart som fan att domstolen måste förhålla sig till proppen om man inte har något annat att gå på, men främst är det praxis man hänvisar till.
Du vet inte vad du pratar om, men tycka är du nog expert på.
Jag frågar dig igen, VAR finns den närmare definitionen av vad som utgör hets mot folkgrupp utöver;
"I meddelande uttrycker missaktning med anspelning på ras"