2015-02-09, 20:40
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fler lögner och direkta felaktigheter från dig om sådant som tar två minuter att kontrollera (i den artikel du länkade till):

http://www.newsweek.com/ukraine-armed-forces-set-call-female-citizens-aged-20-50-new-recruitment-cycle-304276

"Ukrainian women between the ages of 20 and 50 could be called up to serve as officers, while others aged between 20 and 40, could be called up to assist the military in support positions".

"Many women are successfully recruited into the Ukrainian armed forces, the “majority” of the will be in charge of medical duties, communications or logistical assistance, as opposed to regular combat duty".

Samma lagstiftning dvs s.k Totalförsvarsplikt finns på plats i Sverige sedan 1995 och ännu längre tillbaks i tiden genom iterationerna av pliktlagstiftningen.

Svenska kvinnor kan och har alltid kunnat kallas in till på närmast identiska villkor som de Ukrainska genom beslut i Riksdagen - även till värnplikt och civilplikt, och då efter regeringsbeslut.

Det här hade du vetat med hundraprocentig säkerhet om du hade någon som helst egen militär erfarenhet, "Stabskapten."

Vad du menar att jag ljuger om är inte helt lätt att begripa. I Sverige har vi alltid bara haft värnplikt för män, även om enstaka kvinnor gjort lumpen på frivillig basis. Genom riksdagsbeslut kan man förstås göra vad man vill - riksdagen är trots allt den yttersta makten i landet - men vad det har med saken att göra är inte helt lätt att begripa. Jag har gjort lumpen, plus lite till, och inte sprang det omkring några inkallade fruntimmer där. Någon "stabskapten" har jag aldrig gjort anspråk på att vara. Det är bara ett nick och graden finns inte längre.

Det normala är hursomhelst att man kallar in män, inte kvinnor. Därför framstår det för mig som förvånande att Kiev nu kallar in kvinnor också. Man har trots allt en manlig population på drygt 20 miljoner att välja bland.
2015-02-09, 20:47
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Men bra! Fortsätt leta information från ryska sidor så kan du ju gå runt och tro att terroristerna har stängt fickan varje dag

Vad hopplöst idiotisk du är! Jag har aldrig trott att separatisterna har skurit av vägen till Debaltseve. Tvärtom har jag när sådana påståenden tidigare kommit från separatistsidan länkat till material som visat att vägen fortfarande var öppen. Det är först idag som det kommit trovärdiga rapporter om att separatisterna kan ha tagit kontroll över ett stycke av vägen. Och den informationen kommer från en ukrainsk bataljonchef och parlamentsledamot.
2015-02-09, 20:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Vad hopplöst idiotisk du är! Jag har aldrig trott att separatisterna har skurit av vägen till Debaltseve. Tvärtom har jag när sådana påståenden tidigare kommit från separatistsidan länkat till material som visat att vägen fortfarande var öppen. Det är först idag som det kommit trovärdiga rapporter om att separatisterna kan ha tagit kontroll över ett stycke av vägen. Och den informationen kommer från en ukrainsk bataljonchef och parlamentsledamot.
Det finns som sagt filmbevis också. Läs tråden.
2015-02-09, 20:50
Medlem
Citat:
Vad du menar att jag ljuger om är inte helt lätt att begripa. I Sverige har vi alltid bara haft värnplikt för män, även om enstaka kvinnor gjort lumpen på frivillig basis. Genom riksdagsbeslut kan man förstås göra vad man vill - riksdagen är trots allt den yttersta makten i landet - men vad det har med saken att göra är inte helt lätt att begripa. Jag har gjort lumpen, plus lite till, och inte sprang det omkring några inkallade fruntimmer där. Någon "stabskapten" har jag aldrig gjort anspråk på att vara. Det är bara ett nick och graden finns inte längre.

Det normala är hursomhelst att man kallar in män, inte kvinnor. Därför framstår det för mig som förvånande att Kiev nu kallar in kvinnor också. Man har trots allt en manlig population på drygt 20 miljoner att välja bland.

Jag är ingen expert, men handlar det inte om att man draftar kvinnor till totalförsvaret? Inte att man desperat söker efter kanonmat, utan att man förstärker på positioner primärt utanför aktiv strid?
2015-02-09, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Nu var det den aktiva gasproduktionen generellt. Inte gasförbrukningen brutto (nej, citera ingen felaktigt tolkad mediarapportering, jag vet att jag har rätt). Det finns ett tvåårsmandat till samtliga oblaster att ta ned konsumtionen med 30 % genom modernisering och energioptimering och man ligger i snitt redan klart före det riktmärket. Med IMF, med västlig integration och med finansiell och teknologisk samverkan symbiotiskt kommer Ukraina att stå mycket starkare och oberoende Ryssland.

Hoppas potatisen smakar!
Källa?
Wikipedia
Citat:
Heavy industry is the largest consumer of natural gas in Ukraine (accounting for 40% of domestic consumption) followed by households (over 30%) followed by communal heating systems supplying both government buildings and residential properties (20%).[4] It is estimated that 9% of gas is wasted.
Och var ligger Ukrainas tunga industri?
Wikipedia
Citat:
Donetsk and the surrounding territories are heavily urbanised and agglomerated into conurbation. The workforce is heavily involved with heavy industry, especially coal mining. The city is an important center of heavy industry and coal mines in the Donets Basin (Donbass) and Ukraine. Directly under the city lie coal mines, which have recently seen an increase in mining accidents, the most recent accident being at the Zasyadko mine, which killed over 100 workers.
Donetsk's economy consists of about 200 industrial organizations that have a total production output of more than 50 billion hryvnias per year and more than 20,000 medium-small sized organizations.[43] The city's coal mining industry comprises 17 coal mines and two concentrating mills; the metallurgy industry comprises 5 large metallurgical plants located throughout the city; the engineering market comprises 67 organizations, and the food industry — 32 organizations

In 2012, Donetsk was admitted as the best city for business in Ukraine by Forbes. Donetsk topped the rating in five indicators: human capital, the purchasing power of citizens, investment situation, economic stability, as well as infrastructure and comfort

Självklart, minskade Ukrainas gaskonsumtion
Men vet du, Iraks gaskonsumtion minskade med hela 60% år 2003 jämfört med 2002
http://www.eia.gov/countries/country-data.cfm?fips=iz#ng
Du kan ju "riskbedömning och omvärldsanalys". 2+2 ≠ 4 menar du?
Senast redigerad av Ukrainski-Soldat 2015-02-09 kl. 20:54.
2015-02-09, 20:56
Bannlyst
Från http://liveuamap.com/
http://liveuamap.com/en/2015/9-february-kharkiv-residents-will-be-presented-agenda-at?ll=50.00666;36.24347&zoom=12
https://twitter.com/NewsKharkov/status/564706595389460481

Charkivborna ska nu alltså få kallelse till tjänstgöring på jobbet, eftersom de vägrar öppna dörren hemma
Jävla Putler. Hans goebbelspropaganda verkar tyvärr fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Här är första bilderna från separatister i Logvinova (Lohvynove) på vägen mellan Debaltsevo och Luhanske:

https://www.youtube.com/watch?v=jVYmMFTMHlI

Oj, jävla ryska journalister! De har ballar av stål
Jag vill ha sådana reportage från modiga ukrainska journalisterna!
Senast redigerad av Ukrainski-Soldat 2015-02-09 kl. 21:00.
2015-02-09, 21:03
Medlem
JeffDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det finns som sagt filmbevis också. Läs tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=_d-WNI5sG_0
2015-02-09, 21:13
Bannlyst
Citat:
Kolla gärna några månader bakåt kring diskussioner om ekonomi och sanktioner, "hjalle" et al, var tvärsäkra att EU skulle skadas mest, Ryssland skulle inte påverkas, petrodollarn skulle kollapsa, blah fuxking blah. Då sa jag att vi skulle vänta och se. Sen försvann dom en efter en och tynade bort i mycket talande tystnad när verkligheten inte gick att förneka.

Jag säger samma sak åt dig, vi kan vänta några månader och se hur saker utvecklas. Ha det bra!
What? Så du använder någon annans idiotpåhitt om petrodollarn som kontraargument mot mig? Bravo!
Istället skulle du kunnat bidra med källor...

Håller du inte med att det är en självklarhet att gaskonsumtion sjunker i ett land där civilkrig pågår, vars valuta sjunker, där företag stängs ner jämt och ständigt, där man periodvis stänger av el (till och med i huvudstaden Kiev). Förstår jag dig rätt?
2015-02-09, 21:21
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Jag är ingen expert, men handlar det inte om att man draftar kvinnor till totalförsvaret? Inte att man desperat söker efter kanonmat, utan att man förstärker på positioner primärt utanför aktiv strid?

I artikeln i Newsweek påstås det faktiskt att man även tänker kalla in kvinnor som officerare, även om det låter väldigt märkligt i mina öron:

Citat:
Ukrainian women between the ages of 20 and 50 could be called up to serve as officers, while others aged between 20 and 40, could be called up to assist the military in support positions.

I övrigt handlar det om förband som inte har strid som primär uppgift, men fortfarande om befattningar som normalt innehas av män:

Citat:
Seleznev did not elaborate on the specifics of the criteria, however he did indicate that however many women are successfully recruited into the Ukrainian armed forces, the “majority” of the will be in charge of medical duties, communications or logistical assistance, as opposed to regular combat duty.

http://www.newsweek.com/ukraine-armed-forces-set-call-female-citizens-aged-20-50-new-recruitment-cycle-304276

De svenska motsvarigheterna skulle vara sjukvårds-, signal- och trängtrupper. Det är förband som män gjorde lumpen inom (på tiden då vi fortfarande hade ett försvar, vill säga).

Varför man gör så här är inte helt lätt att begripa. Rimligtvis måste det finnas mängder med män i vapenför ålder som man kan kalla in, så varför man ska besvära kvinnor med militärtjänstgöring framstår som ett mysterium.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 21:30.
2015-02-09, 21:41
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm
Jag stödjer varken väst eller Ryssland och nu när vi har det avklarat så vill jag visa två bilder för dig tagna i Ukraina.

NONA pjäser.

Ryska soldater, i detta fallet t.om vitryss har jag för mig...det framgår i videoklippet bilderna kommer ifrån.

Ukraina har ej AK100-serien, granaten till RPGn är såpass modern att den knappt existerar någonstans förutom bland ryska specialförband/motsvarande.
Soldaterna uppträder precis som de motoriserade skytteförbanden övas att göra i Ryssland.

Att förneka massiva ryska förstärkningar är ren IDIOTI, hur ska man annars kunna pumpa ut otaliga stridsvagnar med bränsle?
TOR luftvärn, PION osv som också beskådats i händerna på "rebellerna" hur för klarar du det?

Jag har varit i Ukraina och pga mina kontakter & upplevelser så sympatiserar jag med det ukrainska folket som överlag inte alls vill tillhöra varken Ryssland eller "väst", de vill vara självständiga.
Sen kan man inte förneka sionisternas delaktighet på den ukrainska sidan heller.
Det finns frivilliga ryssar som har farit till Novorossija/Östukraina för att hjälpa sina nyryska bröder, men nu har bl.a. Ukrainas ÖB sagt att det inte finns några reguljära ryska trupper på plats i Ukraina:

Ukrainian General admits they do not fight against Russian army
https://www.youtube.com/watch?v=-rpLmcj9SGM
2015-02-09, 21:44
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Här följer en liten sammanfattning av det senaste dygnets händelseutveckling för arbetarklassen som måste arbeta och inte kan sitta och trolla i denna tråd dagarna i ända.

President Vladimir Putin, vår käre ledare och kamrat - Rysslands moderna variant av Josef Stalin, har återigen visat vem som bestämmer genom att tala om för Obama och Merkel vad som gäller för Ukraina.

Putins fredsplan är som följer:

1. Kiev sätter igång och förhandlar med folkets representanter i östra Ukraina, dvs med Folkrepublikerna, om hur gränserna skall dras och hur den kommande federationen ska gestaltas.

2. En bred buffertzon upprättas.

3. Ukraina slutar upp med att skjuta mot civilbefolkningen och fred kan träda in.

4. Kiev förbinder sig att finanisera uppbyggandet av Folkrepublikerna (som förstås kan tolkas som att Kiev i någon mån måste kompensera för det som Kiev har förstört, alltså ett krigsskadestånd).

Under tiden har Obama och Merkel talat sig samman i Vita Huset om att diplomatiska åtgärder är vägen att gå och Obama underströk att Ukraina förstås inte har någon chans om det skulle möta den reguljära ryska armén oavsett vilken hjälp landet fick med vapen. Ja, egentligen självklarheter. Som bekant tar Putin Kiev på två timmar om han så skulle vilja, vilket han förstås inte vill då Putin är en fredens man som försöker utmejsla försoning och fred i denna region som drabbats hårt av konsekvenserna av, den av väst sponsrade statskuppen i Ukraina för 1 år sedan.

Tilläggas kan att president Francois Hollande poängterat legitimiteten av Folkrepublikernas ståndpunkt: de behöver "stark autonomi". Ord av realism från den franske presidenten, med andra ord.

"In advance of the Minsk summit on Wednesday, Putin has presented a nine-page peace plan which demands that the separatists be treated as equals in the negotiations, expands the territory under their control under a new ceasefire line, insists on a halt to Ukrainian attacks on the rebel-held territory and also that the government in Kiev should continue to supply public funding to the rebel-held areas beyond its control. With Ukraine crippled, unstable, and in economic freefall, Putin appeared to have the stronger hand. In return for ceasefire guarantees in Minsk, the west and Kiev may have to agree to the new ceasefire line and cede greater “autonomous” territory to the rebels.

The French, attending the Minsk talks, lent credence to that view. “These people have been fighting a war against each other. It would be hard for them to live together,” President Francois Hollande told French television. The rebel-held eastern areas needed “strong autonomy.”
http://www.theguardian.com/us-news/2015/feb/09/obama-support-german-effort-russia-ukraine-military
2015-02-09, 21:49
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
I artikeln i Newsweek påstås det faktiskt att man även tänker kalla in kvinnor som officerare, även om det låter väldigt märkligt i mina öron:

I övrigt handlar det om förband som inte har strid som primär uppgift, men fortfarande om befattningar som normalt innehas av män:

De svenska motsvarigheterna skulle vara sjukvårds-, signal- och trängtrupper. Det är förband som män gjorde lumpen inom (på tiden då vi fortfarande hade ett försvar, vill säga).

Varför man gör så här är inte helt lätt att begripa. Rimligtvis måste det finnas mängder med män i vapenför ålder som man kan kalla in, så varför man ska besvära kvinnor med militärtjänstgöring framstår som ett mysterium.
Enligt en viss Mary på ett annat forum så har slaver en annan kvinnosyn än vad vi i Västeuropa har:

http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/16184-The-personality-traits-of-Slavs?p=350586&viewfull=1#post350586
Citat:
Ursprungligen postat av Mary
In WWI Russia had at least five all female combat units consisting of volunteers. An all female unit defended the winter palace. Today, 2011, the American military is talking about allowing women to serve in mixed units, in combat positions.

In WWII:
Citat:
800,000 women served in the Soviet Armed Forces during the war.[1] Nearly 200,000 were decorated and 89 eventually received the Soviet Union’s highest award, the Hero of the Soviet Union. They served as pilots[2], snipers, machine gunners, tank crew members and partisans, as well as in auxiliary roles.[3]

At first, when Germany attacked the Soviet Union on June 22, 1941, thousands of women who volunteered were turned away. Two factors changed attitudes and ensured a greater role for women who wanted to fight: the losses to the Germans after their initial success in 1941 and the efforts of determined women. In the early stages of the war, the fastest route to advancement in the military for women was service in medical and auxiliary units.
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_women_in_the_Great_Patriotic_War

In comparison, Nazi Germany did not mobilize women to work in factories until 1943. There wasn't even talk about women serving in combat.

Here it's pretty obvious that you're matriarchal. Because you put the women to the same standards as the men. Sure, compared to the amount of men that were in the wars the women are an exception. But if you compare it to other European countries, you clearly see that Russia is pretty different when it comes to the role of women.

Russians have always considered women to be equal human beings. Their value as human beings has been shifting throughout the centuries, but they were still human beings. And this is a matriarchal value.

In a patriarchal culture, women are not people. They are either goods or animals, and overall just different creatures than the man. They can NEVER do anything even close to what the man does.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in