2015-02-09, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Terroristerna har anfallit Ukrainskt territorie i många veckor nu. Att du snappat upp den nyheten först nu imponerar inte. Vid varje anfall terroristerna gör så måste Putin fylla på med mer folk och mer fordon och vapen!

Men Putlers strategi kommer inte att hålla i längden. Nya sanktioner är på G, så att Putler snart inte ens har vapen/manskap/pengar att skicka till terroristerna!
Senast redigerad av Ukrainski-Soldat 2015-02-09 kl. 19:42.
2015-02-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Här är en översättning av Semenchenkos meddelande på Facebook från den pro-separatistiska nyhetsbloggen Fort Russ, vilket torde vara bättre än den Google-översättning jag postade tidigare:

Att selektivt citera, eller ens erkänna man läser, en skitsida som fortruss känns lite sisådär. Självklart har Ukraina det tufft mitt i separatisternas territorium. Men det finns många ukrainska skitsidor, och respekterade västerländska källor, som också rapporterar stora förluster för separatisterna. Jag tror sanningen är väldigt svår att veta, men jag försöker att inte läsa eller bry mig om partsinlagor.

Sen spelar det mindre roll. Låt alkismiliserna får delar av Donbass. Ryssland betalar ett mycket högre pris än så. Idag uppskattade OPEC en drastisk minskning av rysk oljeexport, det kommer att ha ett mycket högre pris än några imaginärt - eller verkligt - inringade ukrainska trupper.

Sist - men viktigast - så står ukrainska styrkor fast och bestämda även vid motgång. Precis som vid flygplatsen en mil från separatisternas absoluta hjärta i över 200 dagar. Det visar vilka som har hjärta och slåss för sitt land.
2015-02-09, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Att selektivt citera, eller ens erkänna man läser, en skitsida som fortruss känns lite sisådär. Självklart har Ukraina det tufft mitt i separatisternas territorium. Men det finns många ukrainska skitsidor, och respekterade västerländska källor, som också rapporterar stora förluster för separatisterna.

Vad vill du säga? Menar du att fortruss förvanskade Semenchenkos uttalande vid översättningen?
Citat:
Jag tror sanningen är väldigt svår att veta, men jag försöker att inte läsa eller bry mig om partsinlagor.
Ska jag tolka det som att Semenchenko överdriver situationen?
2015-02-09, 20:06
Medlem
Ukraina har på mindre än ett år, trots tragiska omständigheter, minskat den aktiva gaskonsumtionen med nästan 16 procent. Kortfattat innebär det att man redan brutit sig ur det aktiva strypgrepp - och dess tillhörande korruptionsstruktur (och politiska kontrollinstrument) - som Ryssland haft.

Ukraina kommer aldrig mer att stå under rysk kontroll. Putin kan söka sina nya lydhundar genom meningslösa intentionsavtal med Grekland, Egypten, Venezuela och andra själsliga konkursbon.
2015-02-09, 20:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jo, lilla gubben, i den överväldigande merparten av alla fria, demokratiska länder har man alltid gjort skillnad på könen när det gäller militärtjänstgöring.

Fler lögner och direkta felaktigheter från dig om sådant som tar två minuter att kontrollera (i den artikel du länkade till):

http://www.newsweek.com/ukraine-armed-forces-set-call-female-citizens-aged-20-50-new-recruitment-cycle-304276

"Ukrainian women between the ages of 20 and 50 could be called up to serve as officers, while others aged between 20 and 40, could be called up to assist the military in support positions".

"Many women are successfully recruited into the Ukrainian armed forces, the “majority” of the will be in charge of medical duties, communications or logistical assistance, as opposed to regular combat duty".

Samma lagstiftning dvs s.k Totalförsvarsplikt finns på plats i Sverige sedan 1995 och ännu längre tillbaks i tiden genom iterationerna av pliktlagstiftningen.

Svenska kvinnor kan och har alltid kunnat kallas in till på närmast identiska villkor som de Ukrainska genom beslut i Riksdagen - även till värnplikt och civilplikt, och då efter regeringsbeslut.

Det här hade du vetat med hundraprocentig säkerhet om du hade någon som helst egen militär erfarenhet, "Stabskapten."
2015-02-09, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ukraina har på mindre än ett år, trots tragiska omständigheter, minskat den aktiva gaskonsumtionen med nästan 16 procent. Kortfattat innebär det att man redan brutit sig ur det aktiva strypgrepp - och dess tillhörande korruptionsstruktur (och politiska kontrollinstrument) - som Ryssland haft.

Ukraina kommer aldrig mer att stå under rysk kontroll. Putin kan söka sina nya lydhundar genom meningslösa intentionsavtal med Grekland, Egypten, Venezuela och andra själsliga konkursbon.
Donetsk och Luhansk hade 3 respektive 9 plats GDP/capita http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_subdivisions_by_GDP_per_capita och en befolkning på 5 miljoner. Klart att gaskonsumtion minskar. Bortsett från att Ukrainas ekonomi minskar, bortsett från Krim...
Annars en riktigt bra analys!
Citat:
Jag tycker att dina repetitiva ironier är misslyckade och att du ska bannas. Det är det absolut enda jag har att säga sig.
Förväntade inte heller att du skulle svara. Brist på fakta
Senast redigerad av Ukrainski-Soldat 2015-02-09 kl. 20:18.
2015-02-09, 20:15
Medlem
Xeliouss avatar
Det är ingen nyhet att ryska värnpliktiga används som kanonmat, det har de alltid gjort. Det är synd att de luras och hotas till att bli sådant för att döda sitt brodersfolk i Ukraina:
Citat:
Russian army conscripts are being tricked or pressured into signing up to become contract soldiers, human rights groups say — and their relatives fear that once they turn professional, they run the risk of being secretly dispatched to fight in eastern Ukraine.
http://www.themoscowtimes.com/news/article/conscripts-relatives-fear-theyll-be-sent-to-ukraine-amid-alleged-coercion/515139.html

Det är självklart fattiga unga män som får runt $295 per månad för att dö en onödig död för Putins imperialistiska planer. Det finns dock hopp för dessa lurade unga män:
Citat:
was pressured to sign a contract after completing his compulsory military service in August. Instead, he left his military unit based in Tula and reported the situation to Perm ombudsman Tatyana Margolina and received legal assistance in filing a lawsuit against his unit. In October, he won his case when the Tula Garrison Military Court ruled that the actions of his commanders had been illegal.
2015-02-09, 20:19
Medlem
baggebo1s avatar
Här är första bilderna från separatister i Logvinova (Lohvynove) på vägen mellan Debaltsevo och Luhanske:

https://www.youtube.com/watch?v=jVYmMFTMHlI
2015-02-09, 20:21
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Att selektivt citera, eller ens erkänna man läser, en skitsida som fortruss känns lite sisådär. Självklart har Ukraina det tufft mitt i separatisternas territorium. Men det finns många ukrainska skitsidor, och respekterade västerländska källor, som också rapporterar stora förluster för separatisterna. Jag tror sanningen är väldigt svår att veta, men jag försöker att inte läsa eller bry mig om partsinlagor.

Fort Russ översätter artiklar från rysk media. Är per definition allt som skrivs i rysk media "skit", menar du? Blundar du i så fall systematiskt för allt som sägs i ukrainsk media också?

För mig är svaret självklart: vill man hänga med så bra som möjligt bör man ta del av båda sidors massmedia och försöka sålla bort propagandan från bägge håll så gott det går. Om man då inte förstår ryska är Fort Russ ett utmärkt ställe där man kan hitta översättningar. Ett annat som jag kan tipsa om (även om jag antar att just du inte behöver det) är YouTube-användaren Kazzura, som textar ryska nyhetsinslag på engelska:

https://www.youtube.com/user/wintersodomy/videos

Och när det gäller texten jag länkade till så är den en översättning av ett Facebookmeddelande av Semenchenko - det vill säga en ukrainsk officer och parlamentsledamot. Var det något fel på översättningen?
2015-02-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukrainski-Soldat
Donetsk och Luhansk hade 3 respektive 9 plats GDP/capita http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_subdivisions_by_GDP_per_capita och en befolkning på 5 miljoner. Klart att gaskonsumtion minskar. Bortsett från att Ukrainas ekonomi minskar, bortsett från Krim...
Annars en riktigt bra analys!

Förväntade inte heller att du skulle svara. Brist på fakta

Nu var det den aktiva gasproduktionen generellt. Inte gasförbrukningen brutto (nej, citera ingen felaktigt tolkad mediarapportering, jag vet att jag har rätt). Det finns ett tvåårsmandat till samtliga oblaster att ta ned konsumtionen med 30 % genom modernisering och energioptimering och man ligger i snitt redan klart före det riktmärket. Med IMF, med västlig integration och med finansiell och teknologisk samverkan symbiotiskt kommer Ukraina att stå mycket starkare och oberoende Ryssland.

Hoppas potatisen smakar!
2015-02-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Här är första bilderna från separatister i Logvinova (Lohvynove) på vägen mellan Debaltsevo och Luhanske:

https://www.youtube.com/watch?v=jVYmMFTMHlI

Helvete vilket tempo dom har kör ju över allt och alla.
2015-02-09, 20:39
Medlem
Tack vare, eller på grund av Ukrainakrisen har ju dom flesta länder runt Ryssland, mer eller mindre, sett över sin energiimport från Ryssland och för att inte bli beroende av en utpressarliga i Kreml. Över tid så är allt ju Putin gjort det sista året till men för Ryssland och det ryska folket.Den respekt Ryssland så väl kunde behöva raserade Putin i sin utrikespolitik samtidigt som han inrikespolitiskt raserar sektor efter sektor i ryskt samhällsliv. Att Putin skulle vara populär hos den medelklassen och uppåt är nog en sanning med stor modifikation. Hans ivrigaste supporters, pensionärerna , lär inte bygga landet. Så Ukrainaäventyret kommer att bli en dyr historia för det ryska folket. Vi väntar ju fortfarande på demokratiskta val och fungerande opposition i Ryssland. Kommer den kommer välståndet. Ukraina har insett det och kommer att dra ifrån Ryssland fortare än vi nog anar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in