Citat:
Ursprungligen postat av
Babbasxd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab
Jag kan verkligen inte tro att detta är på allvar. Vad fan är det för fel på denna 'tidning'?
Någon som vet varför detta görs? Jag sitter verkligen och kisar med ögonen, det är så pinsamt att läsa.
Jag tror inte att denna typ av avslöjanden kommer att leda till något gott över huvud taget. Flashback är bitvis smutsigt, men det fyller en terapeutisk funktion för många.
Dessutom finns det många användare som inte uttrycker sig rasistiskt, utan lämnar relevant kritik och problematiserar samhällsfenomen.
Jag blir själv väldigt oroad.
Hur väljer researchgruppen ut vilka som skall hamna i deras register? Vilka kriterier tillämpar man? Finns det risk att användare som inte skriver "rasistiskt" i strikt mening får sin identitet röjd.
Bör jag som har en del "obekväma" åsikter, men knappast är någon rasist vara rädd? Finns jag i ett register som undantas enligt PUL, som jag inte har tillgång till?
Är åsiktsregistrering mer rätt för att en stiftelse utför den, snarare än staten?
Av förutsebarhetsskäl bör man vara öppen med hur man väljer ut vilka som åsiktsregisteras.