2015-02-09, 17:56
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Vi har valt att lägga ribban högt för namn- och bildpublicering bland de hundratals personer vi granskat. Det ska vara personer med ett offentligt uppdrag, politiskt förtroendeuppdrag eller som i ett fall en jurist som är avlönad av Europaparlamentet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20288071.ab

Ribban högt, jojo! Det är massövervakning i bästa Stasiregi. Vi får väl se om någon slår tillbaka. Det finns folk som tar det här med nätfrihet på allvar.
Citera
2015-02-09, 17:57
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Om nu hatet skall granskas på flashback, låt då seriösa journalister göra det och inte Aftonbladets clowner till jounalister och research gruppen.. Vem kan lita på vad en researcg gruppen som består av grovt kriminella människor kommer fram till och som dessutom har värderingar på yttersta vänsterkanten?

Vad menar du nu ?

Jag tror aftonbladet bara kommer uppge vad personen skrivit på Flashback och låta personen svara på varför hen skriver som hen gör.

Grävandet är ju uppenbarligen redan klart då dom ska börja hänga ut personer bakom de anonyma användar namnen på flashback.

RG Får reda på att XXXX är Anders
RG ger aftonbladet matrialet
Aftonbladet ringer Anders och säger att dom vet att XXXX är du och undrar varför du skriver si och så online men utåt är du en helt annan människa..
Citera
2015-02-09, 17:58
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Nej, det motverkar kreativitet vilket leder till en mindre utvecklat samhälle, eftersom det innebär censur. Finns många studier som visar att även det är en av konsekvenserna med censur.

Detta är text i ett hav av information, en ny uppfinning.
Detta kan vara "abstrakt konst" eller vad som helst. Du kan inte säga till mig vad jag ska skriva eller ej. Om du gör en regeländring råder total censur.

Många Muslimer känner sig ju värre förolämpade när någon ritar profeten än om någon skulle dödshota deras mamma, så vi borde förbjuda hån samt teckningar av profeten på internet också, eller?
Det kan ju trots allt användas som en form av påhopp.

Nej, man ska kunna kritisera regim, religion, politik m.fl. Dock vill inte jag bestämma vad som får skrivas eller inte. Jag tror att man kan använda sin förnuft och ställa frågan om det ska det vara tillåtet att göra personliga påhopp eller hot på internet?

Jag anser att ditt exempel om Mohammed var dålig, vad sägs om inlägg där det står "gasa alla muslimer" eller som någon tidigare skrev i tråden, om att mörda hela researchgruppen, ska det vara tillåtet att skriva? Ska man inte kunna applicera riktiga lagar på forum?

Jag håller med dig när det gäller kritiken gentemot religion och politik, det ska man givetvis kritisera. Att kritisera idéer är inte dåligt, kritiken kan t.o.m ändra idéer som vi idag kan klassa som felaktiga eller omoraliska!
Citera
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Efter detta blir det inget mera Aftonbladet för min del - total bojkott!

Redan? Jag trodde att alla hade bojkottat denna kommunistiska gödselspridare för år och dag sedan ....
Citera
Medlem
HareBrahss avatar
Aftonbladets tyska översättning Ministerium für Staatssicherheit, eller med andra ord Stasi.
Citera
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flink33
Och hur är det DDR att rasistiska idioter granskas? Endast bra att den där läkaren drogs fram i ljuset.

Är du över 18?

Även rasistiska idioter ska väl för i helvete få uttrycka sina åsikter utan att bli uthängda?

Jävla dumfan

Det är såna som dig som föder fram nya Breiviks.
Citera
2015-02-09, 17:59
Medlem
Ernsthappels avatar
Citat:
Och hur är det DDR att rasistiska idioter granskas? Endast bra att den där läkaren drogs fram i ljuset.
Det är inte olagligt att vara rasist och det finns ingen lag som säger att man måste stå för alla sina åsikter och övertygelser ute i det offentliga.

Den dömande makten ska ta hand om sådana fall där folk begår lagbrott, till exempel förtal eller hot. Men att media skall hänga ut alla som har åsikter som går emot sådana som anses vara "rätt" enligt rådande normer är DDR.
Citera
2015-02-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Eftersom AB gillar att utpeka SD som ett rasistiskt parti och hänvisa till deras historia, kan man ju stilla undra hur långt bak i historien man ska gå? Var går gränsen?
Från Wikipedia:
Ja RG får passa sig, när reklamintäkterna sinar och Aftonbladet vänder kappan igen så kan det ju vara deras tur. Det gäller dessutom alla som har det minsta lilla att dölja, knark, porr eller illegal nerladdning.
Citera
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab

Jag kan verkligen inte tro att detta är på allvar. Vad fan är det för fel på denna 'tidning'?
Någon som vet varför detta görs? Jag sitter verkligen och kisar med ögonen, det är så pinsamt att läsa.

Jag tror inte att denna typ av avslöjanden kommer att leda till något gott över huvud taget. Flashback är bitvis smutsigt, men det fyller en terapeutisk funktion för många.

Dessutom finns det många användare som inte uttrycker sig rasistiskt, utan lämnar relevant kritik och problematiserar samhällsfenomen.

Jag blir själv väldigt oroad.

Hur väljer researchgruppen ut vilka som skall hamna i deras register? Vilka kriterier tillämpar man? Finns det risk att användare som inte skriver "rasistiskt" i strikt mening får sin identitet röjd.

Bör jag som har en del "obekväma" åsikter, men knappast är någon rasist vara rädd? Finns jag i ett register som undantas enligt PUL, som jag inte har tillgång till?

Är åsiktsregistrering mer rätt för att en stiftelse utför den, snarare än staten?

Av förutsebarhetsskäl bör man vara öppen med hur man väljer ut vilka som åsiktsregisteras.
Citera
Medlem
Citat:
Man "granskar" bara de som enligt etablissemanget har "fel" åsikter. Att granska och hänga ut extremvänstern och andra personer på vänsterkanten, t.ex researchgruppen , är nog helt otänkbart för Aftonbladet.

Att läkaren i just det här fallet verkar vara en rasistisk idiot, det är ju en annan sak...
Citera
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Vad menar du nu ?

Jag tror aftonbladet bara kommer uppge vad personen skrivit på Flashback och låta personen svara på varför hen skriver som hen gör.

Grävandet är ju uppenbarligen redan klart då dom ska börja hänga ut personer bakom de anonyma användar namnen på flashback.

RG Får reda på att XXXX är Anders
RG ger aftonbladet matrialet
Aftonbladet ringer Anders och säger att dom vet att XXXX är du och undrar varför du skriver si och så online men utåt är du en helt annan människa..

Hur vet man att det är seriöst gjort? Research gruppen är kända för att vara oseriösa och ljuga för att uppnå sin marxistiska syften.
Citera
2015-02-09, 18:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Intressant hur etablissemanget förde en enad front mot Charlie Hebdo attacken för någon månad sedan med orden att det var en attack mot yttrandefriheten. Vad är då detta? Är detta inte en attack mot yttrandefriheten eller är det ämnet relativt och i medias händer att bestämma vad som får sägas eller inte? Tragikomiskt samhälle vi lever i.

AB förde ingen enad front, publicerade inte Hebdo's bilder. Censurerade uttalanden osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in